افزایش ۱۴ برابری ظرفیت تولید برق کشور پس از انقلاب

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین گفت: طی ۴۵ سال گذشته ظرفیت تولید انرژی الکتریکی در کشور ۱۴ برابر و میزان تولید برق توسط نیروگاه‌های حرارتی ۳۳ برابر افزایش یافته است.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از قزوین، ابوالفضل موتابها در نشست خبری مدیران عامل صنعت آب و برق استان قزوین با اصحاب رسانه که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات شرکت آب و فاضلاب استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: طی ۴۵ سال گذشته ظرفیت تولید انرژی الکتریکی در کشور ۱۴ برابر و میزان تولید برق توسط نیروگاه‌های حرارتی ۳۳ برابر افزایش یافته است.

وی افزود: در حوزه قدرت منصوبه نیروگاه‌های حرارتی نهمین کشور برتر دنیا، به لحاظ کیفیت برق با راندمان 39.2 رتبه دوازدهم در دنیا، به لحاظ تولید کیلووات ساعت در دنیا با تولید بیش از ۳۶۰ میلیارد انرژی الکتریکی یازدهمین کشور برتر دنیا و در ساخت توربین‌های گازی که جزو تجهیزات اصلی نیروگاه‌های حرارتی است، جزو ۵ کشور اول در دنیا هستیم.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی از ساخت ۹۱ درصد تجهیزات نیروگاهی و ۱۰۰ درصد از ساخت تجهیزات مکانیکی در داخل کشور خبر داد و عنوان کرد: نیروگاه‌های حرارتی طی تابستان ۱۴۰۱ با ۹۸ درصد آمادگی و در تابستان ۱۴۰۲ با ۹۹ درصد آمادگی ارائه خدمت کردند که با این میزان آمادگی خوشبختانه از میزان متوسط که 95 درصد است بالاتر هستیم.

موتابها تصریح کرد: در تابستان ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ با خاموشی‌های بی برنامه و با برنامه مواجه بودیم که در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۰ اقدام و در سال ۱۴۰۱ نیر ۱۴۰ اقدام و اکنون ۱۸۰ اقدام در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته تا از برهه های بحرانی عبور کنیم.

وی ادامه داد: طی دو سال اخیر ۸ هزار و ۲۶۰ مگاوات افزایش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی رقم خورده و برای عبور از این ناترازی و رفع خاموشی‌ها وزرات نیرو بر ۳ محور متمرکز شد؛ اول اینکه 10 هزار مگاوات در حوزه وزارت نیرو داشته باشیم که بیش از ۸۲ درصد آن محقق شد، در بخش دوم این بود که صنایع پر مصرف 10 هزار مگاوات افزایش ظرفیت دهند که حدود 6 هزار و 400 مگاوات آن با سرعت قابل توجهی در حال انجام است و پیش بینی می شود تا تابستان 1402 به میزان ۲ هزار و ۸۰۰ مگاوات آن محقق شود.

این مسوول بیان کرد: بخش سوم انرژی های خورشیدی و بادی است و با توجه به اینکه بیش از 300 روز آفتابی در کشور داریم به تجدیدپذیرها توجه ویژه ای صورت گرفته و تا سال ۱۴۰۳ بین ۲ تا ۳ هزار مگاوات فراهم خواهد شد تا بتوانیم بدون استفاده از سوخت، انرژی الکتریکی تولید کنیم.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی اذعان کرد: ۸۵ درصد از مشترکین برق جزو مشترکین خوش مصرف هستند و بیشترین برق مدیریت شده به صنعت تخصیص پیدا کرده به طوری که در تولید فولاد نیز هشتمین کشور برتر دنیا شناخته شده‌ایم.

موتابها بیشترین تخصیص برق در تابستان 1402 را به بخش صنعت عنوان کرد و ادامه داد: امسال برای اولین بار مصارف صنعتی از مصارف خانگی پیشی گرفت و در برنامه های ۱۴۰۳ سال تحول فعال سازی بسترهای تولید انرژی های تجدید پذیر در دستور کار خواهد بود.

وی با بیان اینکه در سال جاری نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد مصرف سوخت نیروگاه از گاز بود، گفت: 3 و نیم درصد از برق مورد نیاز کشور در نیروگاه شهید رجایی تامین می‌شود و اکنون نیز در حال آماده سازی واحد برای گذر از پیک تابستان 1403 هستیم.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه