باشگاه همکاری‌های ایران و ازبکستان تشکیل شود

سفیر ازبکستان در ایران با پیشنهاد تشکیل باشگاه همکاری‌های ایران و ازبکستان، گفت: در قالب این باشگاه، علاوه بر معرفی ماهانه فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری دو کشور، می‌توان مسائل و مشکلات تجار را نیز بررسی و رفع کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با اشاره به حجم 500 میلیون دلاری مبادلات تجاری ایران و ازبکستان، گفت: این میزان نسبت به ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور بسیار پایین است و اتاق ایران آماده است برای توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و ازبکستان، فعال‌سازی ظرفیت بخش‌های خصوصی دو کشور را در دستور کار خود قرار دهد.

صمد حسن‌زاده در نشست با فریدالدین نصریف، سفیر ازبکستان در ایران، اشتراکات دینی و فرهنگی دو کشور را زمینه مناسبی برای افزایش سطح همکاری‌ها دانست و افزود: ایران برای نشان دادن حسن نیت خود به طور یک‌جانبه روادید خود با ازبکستان را لغو کرده است. انتظار داریم دولت ازبکستان هم در این زمینه اقدام کند تا ارتباطات اقتصادی، اجتماعی و گردشگری میان دو کشور توسعه یابد.

به گفته او، خدمات فنی و مهندسی، تولید انواع مصالح ساختمانی، داروسازی، پتروشیمی، ساختمان و جاده‌سازی، صنایع غذایی، چرم و پوشاک از جمله حوزه‌های مورد علاقه شرکت‌های ایرانی برای همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک با ازبکستان است. مزیت ترانزیتی ایران برای ازبکستان در مسیر دسترسی به اروپا، از دیگر نکات مورد اشاره رئیس اتاق ایران بود.

حسن‌زاده با تأکید بر تولید ارزان، اما با کیفیت در ایران و رقابت‌پذیر بودن محصولات، بیان کرد: ایران و ازبکستان در حوزه گردشگری نیز مزیت‌های فروانی دارند. ایرانیان بسیاری علاقه‌مند به سفر به سمرقند و بخارا و دیگر شهرهای ازبکستان هستند و شهرهای زیارتی و تاریخی ایران نیز آماده پذیرای گردشگران ازبکستانی هستند. بنابراین باید شرایط را برای همکاری‌های تجاری و گردشگری بیش از گذشته فراهم کنیم.

حسن‌زاده با تأکید بر علاقه‌مندی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در ازبکستان، ادامه داد: ما در صنایع دارویی امکانات زیادی داریم و بهترین داروها با استانداردهای بین‌المللی در ایران تولید می‌شود. ما آماده‌ایم که علاوه بر صادرات دارو، با سرمایه‌گذاری مشترک به انتقال تکنولوژی و تولید در ازبکستان نیز اقدام کنیم.

او با اعلام آمادگی اتاق ایران برای اعزام هیات تجاری به ازبکستان و پذیرش هیات تجاری از این کشور، برای آشنایی بیشتر با فرصت‌های همکاری و سرمایه‌گذاری، گفت: با توجه به نقش اتاق‌های مشترک در افزایش سطح مناسبات تجاری، و با توجه به فعال بودن اتاق مشترک ایران و ازبکستان، علاقه‌مند هستیم که اتاق مشترک متناظر نیز در ازبکستان تشکیل شود تا بهتر بتوان برای همکاری‌های بیشتر برنامه‌ریزی کرد.

ازبکستان، فعالیت خود در بندرعباس و بندر چابهار را افزایش می‌دهد

فریدالدین نصریف، سفیر ازبکستان در ایران نیز با اشاره به رفت‌وآمدهای دیپلماتیک مقامات دو کشور و سطح بالای روابط سیاسی ایران و ازبکستان، گفت: باید تلاش کنیم حجم مبادلات تجاری دو کشور را از 500 میلیون دلار فعلی به یک میلیارد دلار برسانیم. هم ازبکستان و هم شرکای ایرانی ما بر این امر مصمم هستند.

او اشاره به هیات بزرگ تجاری ازبکستان که به زودی به ریاست وزیر نیروی این کشور به ایران سفر خواهد کرد، افزود: ما آمادگی داریم با کمک اتاق ایران موضوع لجستیک و حمل‌ونقل بین دو کشور را توسعه دهیم.

نصریف با اشاره به تلاش ازبکستان برای پیوستن به کریدور شمال-جنوب، افزود: ما می‌خواهیم فعالیت خود در بندر چابهار و بندرعباس توسعه دهیم. اما لازم است تا تعرفه‌ها کاهش پیدا کنند.

او با بیان اینکه ازبکستان سالانه نیم میلیارد دلار دارو و تجهیزات پزشکی وارد می‌کند، گفت: ما علاقه داریم خط تولید داروی ایران را در کشور خود راه‌اندازی کنیم.

سفیر ازبکستان در ایران از تشکیل اتاق مشترک متناظر در کشور خود استقبال کرده و افزود: ما می‌توانیم با کمک اتاق‌های مشترک حجم تجارت خود را به یک میلیارد دلار برسانیم.

نصریف از رئیس اتاق ایران خواست تا با برگزاری یک همایش تجاری با حضور تجار علاقه‌مند به تجارت با ازبکستان، زمینه همکاری‌های نزدیک‌تر سفارت با تجار ایرانی را فراهم کند.

او با طرح پیشنهاد تشکیل باشگاه همکاری‌های ایران و ازبکستان، خطاب به رئیس اتاق ایران، گفت: من ریاست بخش ازبکستان و شما ریاست بخش ایران را بر عهده می‌گیرید. در قالب این باشگاه، می‌توانیم هر ماه شرکت‌های بخش خصوصی را دور هم جمع کرده و علاوه بر معرفی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری دو کشور، مسائل و مشکلات تجارت آن‌ها را بررسی و رفع کنیم.

نصریف با استقبال از همکاری‌های نزدیک‌تر دو کشور در حوزه گردشگری، گفت: در تلاش برای افزایش پروازهای تهران- تاشکند هستیم. در حال حاضر دو پرواز در هفته داریم. اما با پتانسیل‌های موجود دو کشور در حوزه گردشگری باید زیرساخت‌های مورد نیازان نیز فراهم شود.

همکاری در حوزه گردشگری، می‌تواند سطح روابط تجاری دو کشور را ارتقا دهد

موسی آقایی، رئیس اتاق مشترک ایران و ازبکستان، نیز در این نشست، با اشاره به حجم پایین مراودات تجاری دو کشور، گفت: با افزایش همکاری‌های در زمینه گردشگری، می‌توانیم حجم تبادلات تجاری را نیز افزایش دهیم. افزایش تبادل گردشگر میان دو کشور تا 50 درصد می‌تواند حجم همکاری‌های تجاری را افزایش دهد. البته تعداد پروازهای ایران-تاشکند از دو پرواز به 10 پرواز افزایش یابد.

او با بیان اینکه برای ایجاد تعرفه ترجیحی میان دو کشور توافق‌هایی صورت گرفته و تجار منتظر عملیاتی شدن آن هستند، افزود: در زمینه حمل‌ونقل هم پیش‌نویس تشکیل کنسرسیوم مشترک بین ایران و ازبکستان در حال تدوین است که در صورت نهایی شدن می‌تواند گام مؤثری در این حوزه باشد.

آقایی، با اشاره به تعرفه صفر 6 هزار کالا میان ازبکستان و اروپا، گفت: تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی می‌توانند با تولید مشترک این ردیف از کالاها در ازبکستان، محصولات خود را به اروپا با هزینه‌های کمتری صادر کنند.

در این نشست همچنین شهریاراف، استاندار بخارا، به معرفی فرصت‌های همکاری در این استان پرداخت و گفت: علاوه بر گردشگری و تبادل گردشگر، هتل‌سازی، تأسیس رستوران‌های ایرانی در بخارا، تأمین اجر، کاشی و مواد مورد نیاز برای مرمت آثار باستانی، تولید وسایل مورد نیاز در هتل داری، ساخت شهرک ابوعلی سینا در منطقه تولد او و سایر خدمات فنی مهندسی، استخراج معادن و دامداری از جمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک و همکاری با تجار ایرانی است.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه