کری‌خوانی سرخابی ها روی تابلوی بورس

در اطلاعیه جدید فرابورس برای عرضه سهام پرسپولیس و استقلال، همچنان اختلاف قیمت 400 میلیارد تومانی این دو تیم مشهود است؛ مساله‌ای که برای هواداران تیم گران‌تر، یک امتیاز ویژه برای کری‌خوانی تبدیل شده است.

پس از لغو عرضه 51 درصدی سهام استقلال و پرسپولیس در 11 و 21 فروردین به دلیل نداشتن مشتری، روز یک‌شنبه فرابورس در اطلاعیه جدیدی خبر از عرضه 85 درصد سهام این دو باشگاه در سوم اردیبهشت خبر داد تا تلاش‌ها برای واگذاری سرخابی‌ها شدت بگیرد.

بر اساس اطلاعیه فرابورس ارزش 85 سهام عرضه شده استقلال 2.7 هزار میلیارد تومان و ارزش سهام پرسپولیس 3.1 هزار میلیارد تومان است. ارزشی که نشان می‌دهد که سهام پرسپولیس حدود 400 میلیارد تومان از استقلال گران‌تر است. همچنین بر اساس این اطلاعیه ارزش هر سهم استقلال 2 هزار و 996 ریال و ارزش هر سهم پرسپولیس برای فروش 3 هزار و 570 ریال است.

اختلاف ارزش سهام استقلال و پرسپولیس در اطلاعیه فرابورس و گران‌تر بودن سهام قرمزها نسبت به سهام آبی‌ها، تبدیل به کری‌خوانی جدیدی برای هواداران دو تیم شده است. البته این کری خوانی تازگی ندارد و از سال 1400 که دو تیم وارد فرابورس شدند، این اختلاف قیمت، جبهه جدیدی را برای کری‌خوانی‌ها باز کرد.

فخرفروشی با قیمت سهام

 بهمن‌ماه 1400 و در روزهایی که واگذاری استقلال و پرسپولیس به‌صورت جدی‌تر از قبل در برنامه دولت قرار گرفته بود، حسین قربان‌زاده، رئیس وقت سازمان خصوصی‌سازی، از تصویب ارزش‌گذاری کارشناسی سرخابی‌ها، امروز در هیات واگذاری خبر داد.

او اعلام کرد که پرسپولیس ۳۲۰۰ میلیارد تومان و استقلال ۲۸۰۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده‌اند و به‌زودی عرضه در بازار پایه فرابورس انجام می‌شود. مشخص شدن ارزش دو باشگاه حواشی و البته اعتراض‌هایی را به همراه داشت.

اختلاف قیمت دو باشگاه سبب شد تا علاوه بر کری‌خوانی هواداران دو تیم، مسئولان دو باشگاه هم نسبت به آن واکنش نشان دهند. رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس درباره تفاوت قیمت دو باشگاه و گران‌تر بودن پرسپولیس گفته بود: «ورزشگاه‌هایمان را قیمت‌گذاری کردند. ارزش برند قابل قیاس با ارزش ملک نیست. ملک چیزی نیست. اگر اعتراض نکردیم به خاطر این بود که؛ از در این مجموعه بیرون بروید و آمار بگیرید ببینید طرفداران پرسپولیس بیشتر هستند یا استقلال؟ زمانی که برند قیمت‌گذاری می‌شود بر اساس نفوذ و طرفدار و جامعیت آن است. از همین جهت قیمت ما شاید خیلی بیشتر از این‌ها باشد.

البته او نسبت به قیمت تعیین شده اعتراض داشت و عنوان کرد که ارزش پرسپولیس بیشتر از این عدد است: «چون یک کار نویی است شاهد مثالی ندارد که بگویند یک‌بار دیگر یک برند را قیمت‌گذاری کردند که سوای جامدات، عواطف هم برای قیمت‌گذاری باشد. بنا شد در مرحله اول به فرابورس برود. بعد در قیمت‌گذاری مجدد کشف قیمت شود. یقیناً قیمتی که شایسته پرسپولیس است در ارتباط با باشگاه‌های دیگر مشخص می‌شود.»

فرشاد سمیعی، معاون حقوقی باشگاه استقلال هم این‌طور به اختلاف قیمت دو باشگاه واکنش نشان داد: «در قیمت‌گذاری باشگاه استقلال به برند، قدمت، افتخارات باشگاهی که ۲ بار قهرمان آسیا شده و ۲ ستاره دارد و همچنین اسناد مالکیت بدون معارض کمپ مرحوم ناصر حجازی و مجموعه مرغوبکار، صورت‌های مالی و گزارش‌های مرتبط توجه کافی نشده است و این ارزش‌گذاری هیچ تناسبی با ظرفیت و ارزش حقیقی این باشگاه ندارد. درواقع استقلال یک مکتب اصیل ۷۰ ساله است. اگرچه ازنظر بورس و کارشناسان مالی و اقتصادی شاید این ارزش‌گذاری چندان اهمیتی نداشته باشد، ولی با توجه به احساسات عمیق هواداران پرشور و متعصب استقلال و در راستای دفاع از منافع این باشگاه مسئله را پیگیری و از طریق قانونی در این خصوص اقدام خواهیم کرد.»

ملاک ارزش‌گذاری سهام سرخابی‌ها چه بود؟

پس از این حواشی بود که حسین قربان‌زاده، رئیس وقت سازمان خصوصی‌سازی، دراین‌باره شفاف‌سازی کرد: «در این ارزش‌گذاری شاخص‌های مختلفی موردتوجه قرار گرفته است. از مسئله دارایی‌های دو باشگاه، موضوع ارزش نیروی انسانی و همچنین مسائل مربوط به مطالبات و بدهی‌ها و مسائل مالیاتی که به‌هرحال به‌عنوان یک معضل همواره این دو باشگاه را تهدید کرده است.

او پیامی به هواداران دو تیم هم داشت: «انتظار ما این است که هواداران دو باشگاه با توجه به حرکت تازه‌ای که آغاز شده، همراهی در این مسیر و خصوصی‌سازی واقعی این دو باشگاه پرطرفدار فوتبال ایران است تا آن‌ها برای نخستین بار بعد از دهه‌ها فرصتی برای نفس تازه کردن و توسعه و کار برای آینده را حس کنند. هواداران فوتبال باید در نظر داشته باشند که این ارزش‌گذاری توسط کارشناسان رسمی دادگستری انجام گرفته است.»

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه