بررسی راهکارهای خنثی‌سازی تحریم در اتاق فکر صنعت نفت‌

سرپرست مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی گفت: اولویت‌ کنونی مؤسسه مطالعات به‌ عنوان اتاق فکر صنعت نفت تدوین راهبردها و سیاست‌ها در حوزه‌های مختلف نفت و گاز کشور با رویکرد خنثی‌سازی تحریم‌های ناعادلانه است.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد و به نقل از مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی، محمدصادق جوکار، سرپرست این مؤسسه در نشست مشترک شورای مدیران مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی و عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به ظرفیت کشور در بخش انرژی و ضرورت بهره‌برداری از آن اظهار داشت: مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با توجه به اولویت‌های جدید وزارت نفت همسو با تقویت جایگاه راهبردی کشور در بازار انرژی و گسترش فعالیت‌های دیپلماسی انرژی کشور به‌ منظور بازسازی بازارهای خارجی، محورهای مطالعاتی و تحقیقاتی خود را تنظیم کرده و در حوزه‌های تحقیقاتی و مطالعاتی به‌دنبال کمک به اهداف کلان وزارت نفت در این حوزه است.

وی با بیان اینکه مؤسسه مطالعات انرژی این توانایی را دارد که در حوزه‌های گوناگون از جمله رصد بازارهای انرژی، بازنگری راهبرد انرژی کشور و ارائه خدمات راهبردی برای سیاستگذاری‌های کلان به مراکز تصمیم‌گیر همچون کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مشورت دهد، اظهار کرد: اولویت‌های کنونی مؤسسه مطالعات به‌ عنوان اتاق فکر صنعت نفت تدوین راهبردها و سیاست‌ها در حوزه‌های مختلف نفت و گاز کشور با رویکرد خنثی‌سازی تحریم‌های ناعادلانه به‌ منظور ارائه حمایت راهبردی از دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی در بخش‌های اقتصادی و انرژی به‌ منظور دفاع از منافع ملی است.

*مؤسسه مطالعات می‌تواند هاب مطالعات انرژی کشور شود

حسین حسین‌زاده، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی  نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های مؤسسات مطالعاتی و تحقیقاتی به خصوص در حوزه نفت گفت: موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی وزارت نفت می‌تواند هاب مطالعات انرژی در حوزه‌های گوناگون باشد، از همین رو تقویت ارتباط این مؤسسه با دیگر نهادهای مطالعاتی از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس برای ایجاد هماهنگی بین نهادهای اجرایی و تصمیم‌گیری ضروری است.

وی با اشاره به تصمیم نظام در ضرورت قدرت‌سازی در عرصه‌های مختلف از جمله حوزه انرژی و حذف نقاط ضعف و تهدیدزا گفت: از مهم‌ترین محورهای این تصمیم جلوگیری از خام‌فروشی و طرح‌های مختلفی است که می‌توان در این راستا مطرح کرد. توسعه حلقه‌های مختلف زنجیره و شبکه ارزش، همچنین توجه به ابعاد فنی و اقتصادی آن از جمله طرح‌هایی است که باید در دستور کار وزارت نفت قرار بگیرد.

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش با انتقاد از عدم توجه کافی به طرح‌های مؤسسات تحقیقاتی گفت: متأسفانه در چند سال اخیر شاهد به نتیجه نرسیدن طرح‌های تحقیقاتی هستیم که هم عملیاتی هستند و هم از نظر راهبردی می‌توانند در چارچوب «قدرت‌سازی» برای کشور منشا اثر باشند. از همین رو باید تدبیر جدی برای جلوگیری از تکرار این روند در سال‌های آتی صورت بگیرد.

حسین‌زاده با اشاره به سابقه مطالعات فنی خود در حوزه صنعت نفت گفت: مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی به‌صورت جدی روی بحث‌های مرتبط با ضعف‌های داخلی که منجر به اثرگذاری تحریم‌ها بر صنعت نفت می‌شود، تمرکز و در رویکردی هم‌افزا و هم‌پیوند با شبکه نخبگانی و اندیشکده‌ای کشور به ارائه راهکارهای عملیاتی به نهادهای سیاست‌گذار اقدام کند.

وی همچنین از مشارکت مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در مباحث مرتبط با بخش نفت و گاز در کمیسیون انرژی استقبال و ابزار امیدواری کرد که در آینده گزارش‌ها و مطالعات این مؤسسه در بحث‌های کمیسیون انرژی نیز مطرح شود.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه