گرامیداشت روز جهانی صنایع‌دستی؛ تجلیل از عوامل «نون‌ خ» و افتتاح طرح‌های ۵ استان

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- همزمان با فرارسیدن روز جهانی و هفته صنایع‌دستی، علاوه بر تجلیل از عوامل سریال «نون خ»، طرح‌های صنایع‌دستی از پنج استان آذربایجان‌شرقی، سمنان، یزد، تهران و قزوین به صورت برخط و با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افتتاح شد.

به‌گزارش خبرنگار صنایع دستی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، بزرگداشت روز جهانی و هفته صنایع‌دستی، روز شنبه -۱۹ خرداد-، با حضور سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مریم جلالی دهکردی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، علی طلوعی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور، تعدادی از نمایندگان مجلس، جمعی از مدیران، فعالان حوزه صنایع‌دستی، صنعتگران، پیشکسوتان و سرمایه‌گذاران این حوزه در محل سالن اجتماعات وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

گرامیداشت روز جهانی صنایع‌دستی؛ تجلیل از عوامل «نون‌ خ» و افتتاح طرح‌های ۵ استان

در این مراسم، طرح های استان‌های آذربایجان شرقی، سمنان، یزد، تهران و قزوین به صورت برخط و با دستور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افتتاح شد و در هنگام افتتاح پروژه‌های هر استان، مدیران استانی به صورت مختصر توضیحاتی را ارائه کردند.

اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی، ۱۴۴ پروژه دارد که با حجم سرمایه‌گذاری ۴ هزار میلیارد و ۶۱۰ میلیون ریال در این استان انجام شده و با بهره‌برداری از این پروژه‌ها برای ۱۴۲۹ اشتغال ایجاد شده استT در این مراسم، ۵ پروژه شاخص به‌عنوان نمونه افتتاح شد.

از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران نیز پروژه بازارچه دائمی صنایع‌دستی در مجتمع ایران‌مال افتتاح شد.

خانه صنایع‌دستی رئوفی در استان قزوین با حجم سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد ریال و اشتغال برای ۱۰ نفر نیز در این مراسم به صورت برخط به بهره‌برداری رسید.

پروژه خانه صنایع‌دستی خیرآباد از استان سمنان نیز با حجم سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد ریال و اشتغال برای ۱۰ نفر افتتاح شد.

آخرین پروژه‌ مربوط به استان یزد بود که اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این استان، پروژه‌ کارگاه بسته‌بندی صنایع‌دستی را با حجم سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیارد ریال و ظرفیت ایجاد اشتغال مستقیم برای ۱۲ نفر و اشتغال غیرمستقیم برای ۲۵ نفر، ارائه کرد که به صورت برخط و به دستور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به بهره‌برداری رسید.

برپایی نمایشگاه شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی در باغ عفیف‌آباد شیراز

محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس نیز در این جلسه با توجه به برگزاری مراسم ویژه روز جهانی صنایع‌دستی، گفت: مراسم ویژه روز جهانی صنایع‌دستی فردا یکشنبه -۲۰ خردادماه- در استان فارس به میزبانی شیراز و با حضور ۱۶ شهردار برگزار خواهد شد.

,d افزود: همچنین پروژه مهمی به نام شهیدجمهور داریم که فردا به یاد رئیس جمهور شهید آیت‌الله رئیسی افتتاح خواهد شد.

این در حالی است که ۱۲ خانه تاریخی نیز در مراسم فردا افتتاح خواهد شد و نخستین نمایشگاه تخصصی شهرها و روستاهای جهانی در محل باغ عفیف‌آباد به بهره‌برداری می‌رسد.

گرامیداشت روز جهانی صنایع‌دستی؛ تجلیل از عوامل «نون‌ خ» و افتتاح طرح‌های ۵ استان

تجلیل از ۸ استاد منتخب شورای جهانی صنایع‌دستی

همچنین در مراسم گرامیداشت روز جهانی و هفته صنایع‌دستی که با ۶۰ سالگی تشکیل شورای جهانی صنایع‌دستی همزمان شده است، از اساتید منتخب در برنامه داوری استادان منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی شهر دونگ یانگ کشور چین و عوامل سریال «نون خ» تجلیل شد.

فاطمه سیدی (پته‌دوزی)، بهروز سیف‌الهی (نقاشی روی چرم)، داداش مهرآوری (نقاشی روی شیشه)، سعید پوزش (معرق چوب)، سارو مقرچیان (قلمزنی روی نقره) از استان تهران و محمد بینوا (زری‌بافی) از استان اصفهان، امین سلطان خواه (سوخت چوب) از خراسان رضوی و منصور حافظ پرست (قلمزنی فلز) از استان اصفهان به عنوان اساتید منتخب شورای جهانی صنایع‌دستی تجلیل شدند.

همچنین در بخش دیگر این مراسم از مهدی فرجی تهیه‌کننده سریال «نون خ»، صهبا شرافتی بازیگر، کاظم نوربخش بازیگر و جمشید اقبال‌پور سرمایه‌گذار حوزه صنایع‌دستی تجلیل شد.

فرجی این سریال را به هنرمندان گمنامی که در نقاط محروم کشور کار می‌کنند تقدیم کرد و افزود: در این سریال به دنبال اهدافی در تحقق ماموریت‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بودیم.

وی به نظرسنجی صدا و سیما از بین افرادی که سریال «نون خ» را دیده و ندیده‌اند اشاره و تصریح کرد: ۶۸ درصد معتقد بودند از ظرفیت صنایع‌دستی در پیشرفت کشور استفاده نشده و ۷۲ درصد برای دیدن جاذبه‌های سیستان و بلوچستان به ویژه چابهار ابراز تمایل کردند.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه