دولت‌ها از خدمات جهاد دانشگاهی استفاده کنند/ گره‌گشایی مشکلات روستاها با فناوری

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- رئیس جهاددانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی حامی دولت‌ها در زمینه‌های مختلف بوده‌اند و اکنون نوبت دولت‌هاست که از این نهاد بالغ ۴۰ ساله استفاده کنند تا بتواند نیازهای کشور را برطرف کنند.

به گزارش گروه علم و آموزش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، حسن مسلمی نائینی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از دومین نمایشگاه آبادیران که در مصلی تهران در حال برگزاری است، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جهاد دانشگاهی سال گذشته در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان در این رویداد شرکت کره بود افزود: سال گذشته فقط شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری جهاد دانشگاهی در نمایشگاه شرکت کردند اما امسال حضور گسترده‌تری دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه گستره فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه فناوری و حضور در طرح‌های محرومیت‌زدایی مبتنی بر فناوری ابعاد بسیاری دارد، تمامی مراکز پژوهشی، علمی و موسسات داخل و خارج از پارک‌ها در دومین رویداد آبادیران حضور دارند که این موضوع را می‌توان نقطه عطف حضور جهاد دانشگاهی در این نمایشگاه دانست.

مسلمی نائینی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در حوزه‌های علمی، پزشکی و فناوری شرکت‌های مختلف و متنوع فناورمحور در اختیار دارد که توانمندی‌ها زیادی دارند، بیان داشت: برنامه‌های بسیاری برای ارایه خدمت در قالب مجموعه‌ شرکت‌های فناورجهاد دانشگاهی در مناطق محروم در دستور کار جهاد دانشگاهی قرار دارد. این طرح‌ها با مشارکت و همراهی با گروه‌های جهادی، سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف از جمله در حوزه‌های پزشکی و درمانی درمناطق محروم ارایه خدمت کند.

رئیس جهاد دانشگاهی به برخی چالش‌های پیش روی شرکت‌های دانش بنیان در مسیر رفع محرومیت درمناطق مختلف کشور اشاره کرد و با بیان اینکه این چالش‌ها و برطرف کردن آن نیازمند همراهی ومساعدت همه دستگاه‌ها در این زمینه است، گفت: نبود مواد اولیه مورد نیاز برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و نیز کمبود سرمایه در گردش برای تولید انبوه مهمترین چالش پیش‌روی شرکت های دانش بنیان است.

مسلمی نائینی به نقش جهاد دانشگاهی برای کاستن از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان و تسهیل امور برای فعالیت حداکثری و کاهش هزینه‌های شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: تامین فضای فیزیکی مورد نیاز برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان با هدف کاهش هزینه‌های این شرکت‌ها از جمله اقداماتی است که جهاد دانشگاهی در کنار حمایت‌های دیگر از شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌دهد.

وی به نامگذاری سال به عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان با سرمایه‌های مردمی و افراد خلاق و مبتکر شکل گرفته‌اند و از این‌رو، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و نیز صندوق نوآوری و شکوفایی باید از این شرکت‌ها در راستای شعار سال حمایت کنند تا دانش بنیان‌ها بتوانند محصولات خود را به مرحله بازار برسانند و درمسیر تحقق شعارسال گام بردارند.

اجرای کلان پروژه‌های جهاد دانشگاهی به کمک شرکت‌های فناور

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی مراکز تخصصی بزرگی دارد که طرح‌های کلانی را دنبال می‌کند، ادامه داد: جهاد دانشگاهی هم اینک طرح‌های کلانی را در حوزه‌های نفتی و ریلی را در دستور کار خود قرار دارد که پیشران‌ آن شرکت‌های دانش بنیان‌ها و فناوران هستند. با کمک این شرکت‌ها در حال تحقق اهداف و برنامه‌های خود در پروژه‌های کلان ملی هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از افتخارات جهاد دانشگاهی اجرای طرح‌های اشتغالزا در کشور است و این مجموعه بیشتر با اجرای چنین طرح‌هایی درجامعه شناخته می‌شود، اظهار داشت: بر این باور هستیم که برای خارج کردن یک منطقه از محرومیت باید اشتغال را در آن منطقه توسعه دهیم چرا که کسب درآمد پایدار را مقدمه‌ای برای خروج افراد از محرومیت می‌دانیم.

فعالیت ۳ پارک علم و فناوری در جهاد دانشگاهی

مسلمی نائینی در پاسخ به اینکه جهاد دانشگاهی بستر فعالیت‌های فناورانه خود را در چه قالب‌هایی برای استفاده شرکت‌های دانش بنیان گستردانده است گفت: هم اینک سه پارک فناوری در جهاد دانشگاهی در حال فعالیت است که بزرگترین آن‌ها در منقه مرزی در کرمانشاه با ۱۵۰ شرکت فناور است که در حال فعالیت است. شرط منحصر به فردی را در جهاددانشگاهی داریم که فناوری‌ هایی را در صنایع خلاق و هنری را حمایت می کند که تنها مدل از این دست شرکت‌های فناور در کشور است.

وی در ادامه به اهمیت تجاری سازی فناوری در جهاد دانشگاهی و خودکفایی مالی در این حوزه اشاره کرد و افزود: ۸۰ درصد بودجه جهاد دانشگاهی از ابتدای تاسیس این نهاد انقلابی از محل اقدامات و فعالیت‌های جهاد تامین شده است و از این رو، هر تحقیق و اقدامی می‌بایست دارای پیوست تجاری سازی نیز باشد و در این راستا معاونت تجاری سازی در جهاد تاسیس شده است.

مسلمی نائینی در ادامه از انتظارات ریاست جمهوری نام برد و افزود: مسئله دیگری که باید در جامعه رعایت شود اخلاق و خودسازی است. در مسائل اجرایی ممکن است اعتراضاتی از سوی مردم باشد و رئیس جمهور آینده باید با خویشتن‌داری و صبر با مردم برخورد کند و بین مسئولین و مردم پرده‌ای نباشد.

وی با اشاره به دوران مدیریت خود در جهاد دانشگاهی افزود: در این مدت یکسال و نیم بسیاری از کارهایی که در جهاددانشگاهی انجام شده با استفاده از پیشنهادات مردمی بوده و موفقیتی که در جهاددانشگاهی رخ داده به برکت همین تماس و ارتباط با مردم بوده است.

رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به حضور آیت الله رئیسی در مراسم سالگرد جهاددانشگاهی تصریح کرد: شهید آیت الله رئیسی در سالگرد جهاددانشگاهی توصیه‌هایی را به جهاددانشگاهی کردند که یکی از آنها انتقال فناوری به کشور بود همچنین حمایت جهاددانشگاهی از نخبگان یکی دیگر توصیه‌های ایشان بود جهاددانشگاهی با داشتن بیش از دو هزار شرکت دانش بنیان در زمینه اقداماتی را انجام داده است.

وی اظهار کرد: همچنین مهاجرت معکوس نخبگان یکی دیگر از توصیه‌های شهید رئیسی بود که ما در تلاشیم با ایجاد مراکز تحقیقاتی بزرگ به این توصیه جامه عمل بپوشانیم یکی از اقدامات در این زمینه راه اندازی مرکز ملی نخستین است که در حوزه هوش طبیعی، هوش مصنوعی و رباتیک فعالیت خواهد داشت.

به گفته مسلمی نائینی، تعدادی از دانشمندان ایرانی که در آمریکا هستند، اعلام کردند که آمادگی همکاری با این مرکز را دارند که امیدواریم تا پایان سال بخشی از آن افتتاح شود و بستری برای جذب نخبگان داخل و خارج از کشور باشد.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه