افزایش ۱۴۹ درصدی درآمد شرکت ملی پست در سه سال گذشته‌

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- افزایش تعرفه پستی در سه سال گذشته حدود ۷۸ درصد بوده و شرکت پست قاعدتا باید ۷۸درصد رشد درآمد را تجربه می‌کرد، اما این شرکت افزایش ۱۴۹ درصدی درآمد را ثبت کرده است که ۷۰ درصد به دلیل هوشمندسازی و انضباط مالی است.

«محمود لیائی» معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ملی پست در گفت‌وگو با آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، هوشمندسازی شبکه پستی کشور را مهم‌ترین اقدام در سال‌های اخیر اعلام کرد.

وی افزود: هوشمندسازی در تمام شبکه پستی انجام می‌شود. تفکر همه این بود که شرکت ملی پست به همان میزان افزایش تعرفه، افزایش درآمد خواهد داشت، اما بر اساس آخرین آمار، با وجود اینکه تورم مرکب کشور در سه سال گذشته حدود ۲۱۰ درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی پست گفت: افزایش تعرفه در سه سال گذشته حدود ۷۸ درصد بوده و قاعدتا باید ۷۸ درصد افزایش درآمد را تجربه می‌کردیم، اما افزایش درآمد ما حدود ۱۴۹ درصد است که حدود ۷۰ درصد آن حاصل از افزایش تعرفه نیست و به هوشمندسازی و انضباط مالی مربوط است.

لیائی ادامه داد: هوشمندسازی علاوه بر افزایش سرعت کار شرکت ملی پست، در منابع انسانی و کاهش هزینه‌ها تاثیرگذار است و درنظر داریم که در تمام مسیرها و فرایندهای متعدد پستی آن را ادامه دهیم.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: مهم‌ترین عاملی که در شبکه پستی داریم، عامل انسانی است. هر میزان در مسیر هوشمندسازی پیش برویم، عمده فرایندهای پستی مربوط به نیروی انسانی است؛ از پستچی گرفته تا باجه‌های پستی و افراد شاغل در مرکز مبادلات و تجزیه و رانندگان همگی نیروی انسانی هستند.

وی اضافه کرد: متاسفانه در ۲۰ سال گذشته به دلیل نداشتن مجوز جذب، نتوانستیم نیروی انسانی آموزش دیده را جذب کنیم تا بتوانند خلا نیروی انسانی ما را پر کند. نیروی کنونی ما نیز مستهلک شدند و اگر همین مسیر ادامه پیدا کند در پنج سال آینده تمام نیروهای رسمی و قراردادی را به واسطه بازنشستگی از دست می‌دهیم.

معاون وزیر ارتباطات گفت: باید به فکر نیروهای جایگزین برای جذب باشیم تا پس از آموزش به عنوان نیروی متخصص وارد شبکه پستی کشور شوند. اولویت دیگر ما مربوط به فرهنگ پستی کشور است. سرانه هر شهروند ایرانی سالانه ۱۱ مرسوله پستی است که این در قیاس با کشورهای دیگر بسیار اندک است. سرانه پستی هر شهروند چینی در سال ۶۰۰ مرسوله است، یعنی اگر فاصله ۱۰ برابری خودمان با چین را در نظر بگیریم این خلا کاملا احساس می‌شود. در کشور سوئیس این عدد ۵۸۰، آلمان ۵۶۰ و آمریکا ۵۰۰ است. این فاصله عظیم تنها با فرهنگ‌سازی پر می‌شود. افزایش ترافیک پستی نیز باعث می‌شود قیمت‌های تمام شده به شدت کاهش پیدا کند.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه