گره واردات خودرو چگونه باز شد؟

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- واردات خودروهای برقی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم مورد پیگیری قرار گرفت اکنون بعد از هزار روز از خدمت دولت سیزدهم، یک میلیارد یورو برای واردات ۲۲ هزار خودروی خارجی اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، واردات خودروهای خارجی که از بهمن ماه سال ۱۴۰۱ مورد پیگیری قرار گرفت و آیین نامه های آن به تصویب و ابلاغ رسید در نهایت منجر به وارد خودورهای خارجی به کشور شد.

شرکت های خودروساز با دریافت ارز اقدام به واردات خودروهای وارداتی کرده اند که بخشی از این خودروها وارد شده است و بخش دیگر نیز در راه وارد شدن هستند.

اختصاص خودروهای خارجی از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودروهای واردتی به متقاضیان صورت می گیرد این سامانه که از شهریور ماه سال گذشته آغاز شده است در مرحله اول ۳۰ هزار نفر در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۲ هزار متقاضی مدل خودرو را انتخاب کرده‌اند و ۱۸ هزار نفر نیز در چند مرحله عرضه دیگر نسبت به انتخاب نوع خودرو اقدام کردند.

طبق آخرین اعلام مسئولان تا کنون بیش از ۲۲ هزار خودرو وارد کشور شده که از این تعداد بخشی به متقاضیان تحویل و بخشی دیگر نیز در زمان اعلامی تحویل داده می شود.

اختصاص یک میلیارد یورو تومان برای واردات خودروهای خارجی

طبق گفته معاون وزیر صمت، میزان ارزی که به خودروهای وارداتی تخصیص یافته شامل ۷۵۰ میلیون یورو برای خودروهای بنزینی و ۲۰۰ میلیون یورو برای خودروهای برقی است.

به گفته مهدی ضیغمی، با همکاری بانک مرکزی، شیب تامین ارز به شرکت‌های خودروساز برای واردات بالا می‌رود.

بر اساس اعلام معاون وزیر صمت، میزان بودجه برای واردات خودرو امسال نیز، یک میلیارد یورو است که با همکاری دولت می‌تواند، افزایش پیدا کند.

عرضه ۱۰ هزار خودروی خارجی برقی

رئیس سازمان توسعه تجارت درباره واردات خودروهای خارجی برقی گفته است که ۱۰ هزار خودرو برقی با تایید سازمان حمایت امکان عرضه طی ۹۰ روز را دارند که در گام نخست از طریق سامانه خودروهای برقی عرضه می‌شود.

مهدی ضیغمی گفته است که در دور جدید ثبت نام خودروهای برقی بیش از ۱۴۰ هزار نفر برای خودروهای برقی حساب خود را وکالتی و انتخاب اولیه را انجام داده اند و خودروهای مختلفی از سوی متقاضیان انتخاب شده است و استقبال صرفا از چند خودرو خاص نبوده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه اکنون بیش از ۲۲ هزار دستگاه خودروی خارجی به کشور وارد شده است، گفته است که از این میزان بیش از ۱۳ هزار خودرو ترخیص شده و بخش عمده آن با پلاک ملی به متقاضیان سامانه تحویل داده شده است ضمن اینکه حجم قابل توجهی از خودروهای وارداتی در مسیر ایران هستند و بخشی دیگر هم پشت گمرک قرار دارند.

به گفته وی، در دوره قبلی سامانه وارداتی ها (بنزینی)، هشت هزار خودرو از نشان های ژاپنی، کره ای و اروپایی به متقاضیان سامانه وارداتی ها تخصیص داده شد. اما کمتر از سه هزار مشتری این خودروها را انتخاب کردند.

گره واردات خودرو چگونه باز شد؟

۳۱۱۹ خودوری وارداتی در ۲ ماه امسال

بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۲ ماهه نخست سال ۱۴۰۳، تعداد ۳۱۱۹ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۶۹.۴ میلیون دلار وارد کشور شده است.

آمار منتشر شده توسط گمرک نشان می دهد که مجموع واردات خودرو در ۲ ماهه سال ۱۴۰۲، ۱۷۹ دستگاه بوده که این تعداد به سه‌هزار و ۱۱۹ دستگاه خودرو در فروردین و اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ رسیده است.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه