اختصاص ۶۲ هکتار اراضی شهرک‌های صنعتی به شرکت‌های فناور

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: حدود ۶۲ هکتار از اراضی شهرک‌های صنعتی به بخش غیردولتی برای فعالیت‌های فناوری اختصاص داده شده که ۲۴۳ شرکت در حال فعالیت هستند و هفت هزار پروژه نیز در دست اجراست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، فرشاد مقیمی امروز (چهارشنبه ۱۶ خرداد) در عملیات اجرایی احداث شهرک صنعتی فناوری شهید آیت‌الله رئیسی با حضور عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: در مجموعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ۶ شهرک فناور در خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان غربی و شرقی و همدان و فارس فعالیت می‌کنند.

وی افزود: این پردیس هفتمین شهرک فناور است؛ پیش از آغاز این پروژه موضوع امضا تفاهم‌نامه‌ای برای اختصاص ۲۷۰ هکتار از شهرک‌های صنعتی به پردیس فناوری در دستور کار قرار گرفت و امروز به این ۲۷۰ هکتار ۱۰ هکتار دیگر اضافه می‌شود. این نخستین بار است که در دل شهرک فناوری پردیس فناوری جای می‌گیرد.

معاون وزیر صمت خاطرنشان کرد: همچنین ۲۰ آزمایشگاه در این اراضی مستقر است و بالغ بر بیست هزار آزمایش در این واحدها انجام می‌شود. ۱۵۲ واحد فناوری و تولیدی و ۳۸ واحد تحقیق و توسعه نیز در همین زمینه فعالیت می‌کنند.

مقیمی با بیان اینکه حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد هزینه مورد نیاز برای زیرساخت است، ابراز امیدواری کرد: برنامه‌ریزی مناسب برای اختصاص تسهیلات مربوط به آن هر چه سریع‌تر انجام شود. ۳۵.۵ میلیارد تومان نیز اعتباری است که در این شهرک سرمایه‌گذاری شده است.

وی پیش‌بینی کرد که ۳۰۰ واحد فناوری در این شهرک مستقر و ۹ هزار نفر نیز در این مجموعه مشغول به فعالیت شوند. در این شهرک فناوری فعالیت در حوزه هوش مصنوعی، زیست فناوری صنعتی، مواد پیشرفته و... خواهد بود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی بیان کرد: این پروژه به‌شدت مورد استقبال قرار گرفته و امیدواریم هر چه سریع‌تر بتوانیم زیرساخت‌های لازم برای استقرار این شهرک را انجام دهیم.

شهرکی به نام رئیس جمهور شهید

سعید صادقی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه این شهرک فناوری که با نام رئیس جمهور شهید عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود، گفت: این موضوع می‌تواند بسترساز اشتغال فارغ‌التحصیلان و دانش آموختگان از دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی سراسر کشور شود.

وی با بیان اینکه نقش این شهرک‌ها تولید دانش و فناوری و تبدیل آن به ثروت است، خاطرنشان کرد: این شهرک فناوری محل تعامل فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، فناوران و فعالان شهرک‌های صنعتی خواهد بود و می‌تواند به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در سطح استان و کشور کمک کند.

صادقی درباره هزینه‌های زیرساختی ایجاد این شهرک فناوری نیز گفت: پیش‌بینی این است که بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌های مختلف از جمله آب، برق، گاز و... سرمایه‌گذاری خواهد شد.

سید عباس موسوی رئیس دانشگاه شریف در ادامه این مراسم، اظهار کرد: چند روز پیش از شهادت رئیس جمهور جلسه‌ای درباره همین زمین برگزار شد و آخرین مصوبه این بود که این زمین ۶۷ هکتاری تبدیل به پردیس علم و فناوری دانشگاه شریف شود.

وی ادامه داد: در این مجموعه قرار است شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت کنند و فعالیت مجموعه در حیطه فناورانه باشد. امروز گام نخست این پروژه با مشارکت شرکت شهرک‌های صنعتی کلنگ‌زنی شد.

رئیس دانشگاه شریف گفت: بخش موردنظر برای پروژه امروز واقع در ضلع غربی این زمین است. دانشگاه شریف برنامه دارد تا شهرک فناوری خود را در این پردیس ایجاد کند و از این پروژه در راستای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان بهره ببرد.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه