روابط پکن و تهران به سطح بالاتری می‌رسد

تهران-آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- چین و ایران باید همچنان تلاش کنند تا مداخله و خرابکاری نیروهای خارجی را از بین ببرند و مشارکت راهبردی جامع چین و ایران را به سطح بالایی ارتقا دهند.

در کمتر از سه هفته پس از آغاز به کار من در ایران، از هیئت ‌های استان های جیانگ شی و گانسو چین پذیرایی کردم. در سال جاری هیئت‌ های محلی زیادی برای انجام همکاری های دوستانه و مردمی در زمینه های مختلف به ایران سفر خواهند کرد. استان ها و شهرهای دوست چین و ایران با سفرهای متقابل، دوستی و همکاری را تقویت می کنند.

همکاری پر جنب و جوش محلی مظهر تبادلات چین و ایران و بخش مهمی از همکاری های عملی چین و ایران است. در حال حاضر، چین و ایران با تمام تلاش خود توسعه عمیق تبادلات و همکاری ها در زمینه های مختلف را ترویج می کنند و مفهوم روابط دوجانبه را غنی تر می سازند.

همکاری های اقتصادی و تجاری چین و ایران همچنان در حال تعمیق است. سال هاست که چین بزرگترین شریک تجاری ایران و مهم ترین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی بوده است. در سال ۲۰۲۳ بیش از ۵۰ شرکت ایرانی و بیش از ۲۵۰ تاجر در نمایشگاه «CIIE Expo» حضور پیدا کردند.

ایران یکی از کشورهای عمده میوه در خاورمیانه است، محصولات کشاورزی سودمند تولید شده در ایران مانند نارنگی و لیمو شیرین در سال های اخیر به تدریج وارد بازار چین شده اند. چین حجم زیادی آموزش فنی در زمینه انرژی پاک، کشاورزی، فقرزدایی روستایی، آبیاری و صرفه جویی در مصرف آب به ایران ارائه کرده است. چین و ایران همچنین برای ساخت تعدادی خط مترو با ظرفیت جابجایی روزانه حدود ۵ میلیون مسافر همکاری کرده ‌اند که کمک ‌های مثبتی به تضمین سفر روزانه مردم در تهران کرده است.

تبادلات فرهنگی چین و ایران نکات برجسته زیادی دارد. هیأت های چینی و ایرانی در زمینه های فرهنگی، جوانان، ورزشی، آموزشی، خبری و غیره به طور مکرر به کشور یکدیگر سفر می کنند. این تبادلات همچنین در زمینه های گردشگری، باستان شناسی، فیلم، آموزش و پرورش استعدادها و غیره به طور فزاینده ای نزدیک تر می شود. همکاری های دو طرف به طور موثری آشنایی و دوستی بین مردم دو کشور را افزایش می دهد و پیوندهای مردمی را تقویت می کند.

تبادلات گردشگری چین و ایران در سطح بالایی قرار دارد. از زمانی که چین در مارس ۲۰۲۳ ایران را در دومین لیست کشورهای آزمایشی برای از سرگیری گردشگری گروهی بین ‏المللی قرار داد، نزدیک به ۵۰۰۰۰ گردشگر چینی به ایران سفر کرده اند که این تعداد نزدیک به تعداد گردشگران قبل از شیوع ویروس کرونا است.

سفارت چین در ایران هم فعالانه تسهیلاتی برای صدور ویزا ارائه کرده است. از اوت ۲۰۲۳، درخواست انگشت نگاری برای ویزاهای واجد شرایط و با اهداف تجاری، گردشگری و بازدید خانوادگی به طور مرحله‏ای لغو شده است. این سفارت همچنین از اکتبر ۲۰۲۳، نوبت دهی آنلاین ویزا را لغو کرده است تا متقاضیان ایرانی بتوانند بدون نوبت برای درخواست ویزا اقدام کنند.

چین و ایران در امور منطقه ای و چندجانبه هماهنگی را تقویت می کنند. در سال ۲۰۲۳، با تلاش مشترک چین، ایران و عربستان، ایران و عربستان به آشتی تاریخی دست یافتند که منجر به «جریان آشتی» در خاور میانه شد و امنیت و ثبات منطقه ای را ترویج کرد. با پشتیبانی چین، ایران به سازمان همکاری شانگهای و سازوکار همکاری بریکس پیوست، دو کشور کماکان در سکو های چندجانبه همکاری های خود را تقویت می کنند و توسعه سالم و قوی چندجانبه گرایی را ترویج می کنند.

دوستی چین و ایران همیشه یک سفر دو طرفه بوده است. سعدی شاعر ایرانی می گوید: «آنچه نپاید دلبستگی را نشاید.» با وجود این که در حال حاضر همکاری چین و ایران با بعضی از مشکلات واقعی مواجه است، طرف چینی همواره از دیدگاه راهبردی روابط چین و ایران را می نگرد و آن را توسعه می دهد.

چین برای مدت طولانی قاطعانه از تلاش ایران برای محافظت از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و عزت ملت حمایت کرده است، از خواسته های منطقی ایران در مورد مسائل برجام حمایت کرده است، از ایران در مقاومت در برابر یکجانبه گرایی و هژمونی حمایت کرده است و همچنین با دخالت نیرو های خارجی در امور داخلی ایران و تضعیف امنیت و ثبات ایران مخالفت کرده است. چین و ایران باید کماکان تلاش کنند تا مداخله و خرابکاری نیروهای خارجی را از بین ببرند و مشارکت راهبردی جامع چین و ایران را به سطح بالایی ارتقا دهند.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه