پرسه زنی کودکان در فضای مجازی؛ اوقات فراغت نیازمند برنامه‌ریزی

تهران - آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد - پایان امتحانات دانش آموزان دوره ابتدایی و آغاز تعطیلات تابستانی از سویی و افزایش دسترسی آنان به فضای مجازی از طریق تلفن‌های همراه هوشمند، نگرانی خانواده‌ها را در زمینه پرسه زنی و گشت و گذار بی هدف فرزندنشان در فضای مجازی افزایش داده است.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، همه ساله با فرا رسیدن ماه خرداد، پایان دوره تحصیلی دانش آموزان نیز فرا می رسد و پس از پشت سر گذاشتن ایام امتحانات و گرفتن کارنامه قبولی، پر کردن اوقات فراغت فرزندان به دغدغه نخست خانواده ها تبدیل می شود.

اگر کودکان و نوجوانان دهه شصتی که والدین کودکان و نوجوانان امروز هستند، تابستان خود را با بازی های مختلف گروهی در کوچه پس کوچه های شهر روستا سپری می کردند و یا بخشی از وقت خود را در کنار پدر و مادر یا نزدیکانشان شاگردی می کردند تا حرفه بیاموزند، حدود سه دهه است که برگزاری دوره‌های تابستانی و اردوهای مختلف و شرکت در کلاس های آموزشی و مهارتی جای آنها را گرفته است.

در کنار آن، توسعه دسترسی کودکان به فضای مجازی بویژه در ایام پس از کرونا، مشکل پرسه زنی بی هدف کودکان و نوجوانان در محیط اینترنت که اغلب خارج از نظارت والدین است، به همراه داشته است. این مشکل سبب شده تا والدین به فکر آن باشند که در ایام تابستان یا دسترسی فرزندانشان به اینترنت را محدود کنند یا با ثبت نام آنها در کلاس های مختلف آموزشی، کمتر این فرصت را ایجاد کنند که وقت کودکان در فضای مجازی تلف شود.

در همین رابطه برخی فعالان حوزه فضای مجازی اقدام به طراحی فضاهای آموزشی در بستر اینترنت کرده اند که از جمله می توان به بازآموزی دروس تحصیلی در شبکه نمایش خانگی و یا زیست بوم های ایرانی با محوریت بازی و آموزش و سرگرمی اشاره کرد.

پرسه زنی کودکان در فضای مجازی؛ اوقات فراغت نیازمند برنامه‌ریزی

در این پیوند، یک کارشناس حوزه آموزش و اوقات فراغت روز پنجشنبه در نشستی خبری اظهار داشت:‌ اوقات فراغت از مهم‌ترین پیش‌نیازهای نسل کودک به شمار می رود که در تمام دنیا به عنوان سازنده سبک زندگی مطرح می شود.

رضا تبریزی با بیان اینکه اوقات فراغت در کشور ما به ایام تابستان خلاصه شده است در حالی که می توان آن را به کل سال گسترش داد، افزود: فقدان مهدکودک‌های دارای ساختار تعریف شده سبب شده تا اوقات فراغت یکی از چالشهای نسل جدید به شمار می رود و بنابراین باید تعریف درستی از اوقات فراغت به عنوان جهت دهنده به زندگی و آینده فرزندانمان انجام شود.

وی با بیان اینکه با استفاده از فناوری های نو می توان زیست بوم های متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی برای کودکان و نوجوانان طراحی کرد که از آسیب های فضای مجازی در امان بمانند، اظهار داشت:‌ این زیست‌بوم ها با استفاده از هوش مصنوعی می توانند مهارت های کودکان را تقویت کنند و در عین حال در قالب تفریح و سرگرمی آموزش های لازم را به آنان عرضه کنند.

تبریزی به طراحی زیست بوم سرزمین آوانیان اشاره کرد و گفت: این زیست بوم با امنیت بالا و محتوای سالم سبب می شود تا کودکان از فضای مجازی و اینفلوئنسری خارج شوند و بر مهارت زندگی خود بیفزایند.

این کارشناس حوزه آموزش، ارتقای مهارت های زندگی را یکی از نیازهای نسل نوجوان و کودکان عنوان کرد و گفت: زیست بوم‌های ایرانی به دنبال ایجاد فضایی امن به دور از آسیب‌های اجتماعی و شبکه بی حد و مرز اینترنت هستند و خانواده‌های ایرانی می توانتد با خیالی آسوده آن را در دسترس کودکان خود قرار دهند.

زینب زین الدینی مدیر روابط عمومی زیست بوم آوانیان نیز با بیان اینکه بهترین شیوه آموزش به کودکان و تولید محتوا برای آنان ، آموزش غیرمستقیم و مبتنی بر تفریح و سرگرمی است، گفت:اوقات فراغت را از مهم‌ترین دغدغه نسل کودک است؛ با وجود اینکه بسیاری از کشورها در تولید محتوای کودکانه متناسب با فرهنگ بومی گام‌های بسیاری برداشتند، اما جای خالی تولید محتوای کودکانه بر اساس نیاز کودکان ایرانی همواره احساس می‌شود.

به گفته او، باید در زیست بوم های ایرانی، مهارت های کودکان را بر اساس فرهنگ ایرانی ارتقا دهیم و نسبت به انتقال و هویت ایرانی - اسلامی اهتمام داشته باشیم.

زین الدینی با بیان اینکه زیست بوم مهارتی آوانیان بر ترکیب رشد خلاقیت و آگاهی سازی و ارتقای دانش کودکان نسبت به هویت فرهنگی و تاریخی تمرکز دارد، پر کردن اوقات فراغت کودکان و آشنایی آنها با ارزش های اجتماعی از دیگر اهدافی است که در این برنامه دنبال شده است.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، در حاشیه این نشست نخستین زیست‌بوم سرگرمی ‌و مهارت آموزی کودکان با عنوان سرزمین آوانیان فعالیت خود را بر بستر اینترنت و رادیو آغاز کرد.

در این زیست بوم تلاش شده تا در قالب شخصیت‌های ایرانی و با نگرشی جدید در حوزه برنامه ریزی اوقات فراغت، مهارت‌آموزی رده سنی پیش‌دبستان و دبستان در چهار بخش مهات و سرگرمی، فرهنگ و هنر، گردشگری و ورزش و سلامت را در دستور کار قرار دهد.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه