سلاجقه: برنامه‌ریزی دولت سیزدهم خانه‌دار شدن همه محیط بانان تا پایان دولت بود

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برنامه‌ریزی ما در دولت این بود که تا پایان دولت سیزدهم هیچ همکاری در سازمان و بخصوص محیط‌بانان بدون مسکن نباشند.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی خورشید هشتم با درود و صلوات بر روح و روان پاک شهدای خدمت به ویژه رئیس جمهور شهید، بیان کرد: نخستین جلسه‌ای که رئیس جمهور در ابتدای دولت سیزدهم با تشکل‌های مردمی داشت به تشکل های مردم نهاد در حوزه محیط زیست بود و آخرین نقطه ای هم که در آنجا با مردم ایران وداع کردند منطقه حفاظت شده دیزمار از اراضی تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست بود.

وی افزود: رئیس جمهور شهید دقیقا مانند حضرت ابراهیم (ع) بت شکن بود و ما به عینه در دولت مردمی انقلابی دیدیم که چگونه بت زمان، اشرافی گری، پشت میز نشستن و بن بست را شکستند.

سلاجقه با بیان اینکه مهمترین بتی که رئیس جمهور شهید شکست بت مَنیّت بود، ادامه داد: شهید آیت الله رئیسی مکتب دیپلماسی دنیا را تغییر داد زیرا همواره پایبند به اخلاق بود؛ او در مناسبات بین المللی به قدری با رعایت موازین اخلاقی رفتار می کردند که باعث شد دیپلماسی دنیا را برمبنای اخلاق و در راستای واقعیت ها سمت و سو دهد.

معاون رئیس جمهور یادآور شد: رئیس جمهور شهید بر حل مشکلات مردم در حوزه محیط‌زیست حساسیت ویژه ای داشت و اکنون شاهد هستیم که بعد از گذشت سالها مشکل پسماند سراوان که بخشی از این مساله حتی به قبل از انقلاب برمی‌گردد، در حال حل و فصل شدن است و حدود ۹۰ درصد این مساله حل شده است.

وی اظهار داشت: در سالی که شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب شعار اقتصادی تعیین شده است، هر فرد دیگری که به جای آیت الله رئیسی بود، اولویت اصلی را مسائل اقتصادی قرار می داد اما او بارها در مورد مسائلی که پیش می آمد و به نوعی محیط‌زیست تحت فشار و هجمه قرار می‌گرفت، تاکید داشت که حتما باید خدا و قانون را در نظر بگیرم.

با آموزش محیط بانان می‌توانیم موثرتر عمل کنیم

معاون رئیس جمهور گفت: اگر دوره‌ها و آموزش‌ها برای محیط بانان کامل و تاثیرگذار باشد و ما آموزش‌ها را از زیرساخت‌ها شروع کنیم، می‌توانیم در حفاظت از محیط زیست موثرتر عمل کنیم به همین دلیل سعی کردیم که کیفیت آموزش برای محیط‌بانان از درجه بالایی برخوردار باشد بر همین مبنا دوره‌‎های آموزش محیط‌بان را در قالب آموزش های اخلاق، حقوق و قوانین، جسمانی و نظامی طبقه بندی و در قالب یک برنامه مدون در حال برگزاری است که خوشبختانه الان ادعا می‌کنیم که تمام محیط‌بانان آموزش های بدو خدمت را به نحو مطلوب کسب و در حال برنامه‌ریزی برای کلاس ضمن خدمت مکمل باشیم.

سلاجه با اشاره به اینکه مسکن تمام همکاران در سازمان به صورت ویژه پیگیری می‌شود، افزود: من در تمامی سفرهای استانی از مدیران کل پیگیر مسکن محیط‌بانان هستم و در این زمینه برنامه‌ریزی کرده بودیم که تا پایان دولت سیزدهم هیچ همکاری در سازمان و بالاخص محیط‌بانان بدون مسکن نباشد.

سلاجقه: برنامه‌ریزی تا پایان دولت سیزدهم خانه‌دار شدن تمام محیط‌بانان بود

قوانین مزاحم شغل محیط بانی شناسایی شود

همچنین فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا در این مراسم گفت: ما باید قوانین مزاحم برای شغل محیط‌بانان را شناسایی و قوانین تسهیل کننده را با آنها جایگزین کنیم تا بتوانیم فرصت حفاظت بهتر از طبیعت را برای این قشر زحمتکش فراهم کنیم.

سردار رضا بنی‌اسدی‌فر افزود: یگان حفاظت محیط زیست یکی از موفق ترین یگان های حفاظتی و انتظامی در سطح کشور است و امیدواریم فرهنگ‌سازی در این حوزه به شکلی پیش برود که تک تک مردم ما یک محیط بان باشند.

وی این جشنواره را در حفظ و ثبت و ضبط خاطرات و تجربه های محیط بانان بسیار موثر دانست و گفت: این جشنواره می تواند در ایجاد انگیزه برای علاقه‌مندان و سایر اقشار مختلف مردم موثر باشد.

وی اظهار داشت: توسعه و ارتقاء آموزش برای ثبت مستندات، خاطرات و رخدادهای مهم در حین خدمت‌گذاری در عرصه های ظبیعی بسیار مفید و موثر است و در این زمینه استفاده از ابزار هنر می تواند تاثیر این پیام ها را بیشتر کند.

سلاجقه: برنامه‌ریزی تا پایان دولت سیزدهم خانه‌دار شدن تمام محیط‌بانان بود


آثار هنری محیط‌بانان از اسلحه آنها پرنفوذتر و قدرتمندتر است

در ادامه معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این جشنواره در ۴ قالب فیلم، عکس، پادکست و خاطره نویسی برگزار شد که استقبال خیلی خوبی از آن صورت گرفت و ۲۹۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

نورالله مرادی افزود: بعد از پایش این آثار ۱۰۹ اثر به مرحله دوم راه پیدا کردند و در این مرحله برای اینکه داوری دقیق و درستی انجام گیرد سعی کردیم از بهترین داوران کشور در این ۴ حوزه دعوت کنیم و آثاری که واجد شرایط تقدیر و نفرات اول تا سوم بود، انتخاب شدند.

وی تصریح کرد: امیدواریم در سالهای آتی، این جشنواره زمینه‌ساز حضور دیگر محیط‌بانان هنرمند ما باشد زیرا معتقدیم که آثار هنری محیط‌بانان از اسلحه آنها پرنفوذتر و قدرتمندتر است.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ما امیدواریم در کنار محیط بانان عزیز به عنوان سربازان گمنام حضرت امام رضا (ع) بتوانیم در زمینه حفاظت از محیط زیست کشور موثر باشیم.


رونمایی از کتاب «راهنمای قیمت‌های محیط‌زیستی»

در پایان مراسم کتاب «راهنمای قیمت‌های محیط‌زیستی» توسط علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و نورالله مرادی، معاون آموزش مشارکت‌های مردمی رونمایی شد.

مرادی درباره کتاب راهنمای قیمت‌های محیط‌زیستی گفت: این کتاب در راستای نهضت تولید محتوای سازمان، توسط جمعی از اساتید و دانش‌آموختگان دانشگاه تهران ترجمه شده است.

وی این کتاب را در راستای اهداف نهضت تولید محتوای سازمان حفاظت محیط‌زیست عنوان کرد و افزود: در این نهضت، برای رساندن تازه‌ترین یافته‌های علمی جهان در امر حفاظت محیط‌زیست به دست کارشناسان، مدیران و سیاست‌گذاران حوزه محیط‌زیست تلاش می‌کنیم.

وی رویکرد اقتصادی را در شمار یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین رویکردها در مدیریت محیط‌زیست دانست و گفت: قیمت‌گذاری محیط‌زیستی به این معنا است که اثرات محیط‌زیستی بر حسب مبالغی پول بیان می‌شوند.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه