کشف قطعه مفقوده برای خوداحیایی سلول بنیادی خون

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- دانشمندان پروتئینی را شناسایی کرده‌اند که نه‌تنها امکان خوداحیایی را برای سلول‌های بنیادی خون در آزمایشگاه فراهم کرده، بلکه به این سلول‌ها اجازه داده پس از پیوند در بدن موش‌ها به طور موثر کار کنند.

به گزارش گروه علم و آموزش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از ساینس دیلی، گروهی از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا یک پروتئین را شناسایی کرده‌اند که نقشی مهم در تنظیم فرایند خوداحیایی سلول‌های بنیادی خون انسان دارد. نقش این پروتئین از طریق کمک به سلول‌های بنیادی برای حس کردن و تفسیر سیگنال‌هایی از محیط آنها انجام می‌شود.

این مطالعه انتشار یافته در نشریه «نیچر» (طبیعت) محققان را به ایجاد روس‌هایی برای توسعه دادن سلول‌های بنیادی خون در ظرف آزمایشگاهی یک قدم نزدیکتر کرده که می‌تواند موجب شود پیوند سلول‌های بنیادی خون برای افراد بیشتری در دسترس قرار گیرد، همچنین دسترسی و ایمنی ژن‌درمانی‌های استفاده کننده از این سلول‌ها را ارتقا دهد.

کشف قطعه مفقوده برای خوداحیایی سلول بنیادی خون

سلول‌های بنیادی خون که به عنوان سلول‌های بنیادی هماتوپوتیک (hematopoietic) شناخته می‌شوند، توانایی دارند که کپی‌هایی از خودشان را از طریق فرایندی موسوم به خوداحیایی بسازند. همچنین می‌توانند تمام سلول‌های خونی و ایمنی در بردن را ایجاد کنند.

پیوند این سلول‌ها از چند دهه قبل به عنوان راهی برای درمان سرطان خون و سایر اختلالات سیستم ایمنی استفاده شده است. اما پیوند سلول‌های بنیادی خون محدودیت‌های زیادی دارد و یافتن فردی سازگار می‌تواند دشوار و تعداد سلول‌های بنیادی در دسترس ممکن است برای درمان بیمار ناکافی باشد.

این محدودیت‌ها از آن رو ادامه می‌یابد که سلول‌های بنیادی گرفته شده از بدن و انتقال یافته به آزمایشگاه به سرعت توانایی خوداحیایی را از دست می‌دهند. اما اکنون دانشمندان پس از چند دهه تحقیقات به حل این مشکل بسیار نزدیک شده اند.

این محققان کشف کردند که پروتئین MYCT1 یک فرایند موسوم به درون‌یاختگی (endocytosis) را تنظیم می‌کند که نقش مهمی در چگونگی دریافت سیگنال‌های محیطی توسط سلول های بنیادی ایفا می‌کند. این سیگنال ها به سلول ها می‌گویند چه زمانی باید خوداحیایی را انجام دهند.

این محققان با معرفی دوباره این پروتئین مشاهده کردند که سلول های بنیادی قادر به خوداحیایی و عملکرد موثر شدند. آنها در گام بعدی در این خصوص تحقیق خواهند کرد که ساکت کردن پروتئین یاد شده چرا روی می‌دهد و چگونه می‌توان به طور طبیعی از این مساله جلوگیری کرد.

دیدگاه خود را بیان کنید