«نشان وازیگ» تولید بازی‌های میراثی را ساختارمند و کاربردی می‌کند

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- معاون فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: «نشان وازیگ» برای ساختارمند کردن و کاربردی‌سازی بازی‌های میراثی و توسعه و ترویج این بازی‌ها برای افزایش حس وطن‌دوستی و علاقه نوجوانان به میراث‌ فرهنگی است.

مهدیه بُد در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی اظهار داشت: پس از رونمایی از بازی‌ شهر سوخته و پژوهشی که روی آن صورت گرفت، تعامل خوبی از سوی پژوهشگاه با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکل گرفت و خروجی آن برگزاری نشست‌های تخصصی با طراحان بازی بود، در نتیجه این تعاملات به این نتیجه رسیدیم که پژوهش‌های خوبی در این حوزه داریم که می‌توانیم با کاربردی‌سازی آنها را در اختیار نسل امروز قرار داده و باعث افزایش حس وطن‌دوستی و علاقه آنها به میراث‌ فرهنگی شویم. از این رو به منظور ساختارمند کردن بازی‌های میراث و ادامه یافتن این مسیر، برنامه نشان وازیگ در دستور کار قرار گرفت و رونمایی شد.

«نشان وازیگ» تولید بازی‌های میراثی را ساختارمند و کاربردی می‌کند
مهدیه بُد معاون فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

معاون فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: در مسیر تعامل و هم اندیشی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نشان وزایگ با پشتوانه منشور و آئین‌نامه‌ای طراحی شد که نشان می دهد این بازی ها، بازی‌های میراثی هستند و در هویت نوجوان امروز نقش دارند و ریشه در میراث فرهنگی ما دارند.

وی گفت: معاون فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی پژوهش هایی را که توسط اعضای هیأت علمی، کارشناسان و افراد نخبه و خبره انجام شده است، به صورت خروجی کاربردی در اختیار جامعه قرار می دهد. روش های مختلفی برای آن وجود دارد که یکی از این روش ها بعد از تحقیق و بررسی های مختلف احیای بازی‌هایی است که در زمینه میراث فرهنگی وجود داشته که می تواند این خروجی علمی را برای بدنه جامعه قابل لمس کند.

«نشان وازیگ» تولید بازی‌های میراثی را ساختارمند و کاربردی می‌کند

شرکت های علاقه‌مند و دغدغه‌مند بازی‌های میراثی را دورهم جمع کردیم

بُد خاطرنشان کرد: این بازی‌ها، بازی هایی هستند که قبلا انجام می شدند و به مرور زمان فراموش شدند، همان اتفاقی که برای بعضی از میراث ناملموس ممکن است بیافتد، به همین منظور شرکت های مختلفی که طراح بازی بودند را دور هم جمع کردیم؛ البته بعضی ها خودشان علاقه‌مند و دغدغه مند بودند برای اینکه طراحی بازی هایی را انجام بدهند که در حوزه میراث فرهنگی است.

معاون فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: بازی‌های میراثی دوشکل دارند، یکسری بازی‌هایی که وجود داشته است و بازآفرینی می کنیم و یکسری که وجود نداشته‌اند و ما در حین آن با آموزش غیرمستقیم خیلی از مفاهیم میراثی رو به مخاطب آموزش می دهیم.

وی توضیح داد: تولیدکننده بازی میراثی اگر بخواهد تولید انبوه بازی انجام دهد با مراجعه به معاونت فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه و انجام فرایند مربوطه می تواند از نشان وازیگ به عنوان اعتبار علمی و پژوهشی بازی که مورد تابید یک نهاد علمی است استفاده کنند.

بُد تصریح کرد: معاونت فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، ترویج و تبلیغ محصول تولید شده را هم می تواند انجام دهد به این شیوه که هم بازی را می شناسانیم و هم به آموزش و پرورش و خانواده ها توصیه می کنیم.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه