زلفی‌گل: ۷۵ گام تحولی در آموزش عالی از برکات دولت آیت‌الله رئیسی است

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ۷۵ گام تحولی وزارتخانه متبوعش در دولت آیت الله رئیسی رئیس جمهور شهید خبر داد و تاسیس معاونت فناوری و نوآوری، تاسیس سامانه نظام ایده‌ها و نیازها و تاسیس سامانه جان را از شاخص‌ترین اقدامات برشمرد.

محمدعلی زلفی گل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد درباره شاخص‌ترین اقدامات انجام شده در حوزه آموزش عالی در دولت رئیس جمهور شهید گفت: این وزارتخانه در حوزه آموزش عالی ۷۵ گام جدید در این عرصه و در دولت سیزدهم برداشت که خوشبختانه با عملیاتی شدن آنها اتفاق‌های خوبی در حوزه علم و فناوری در حال شکل گرفتن است.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری یکی از بارزترین اقدامات را تاسیس معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم برشمرد که مدیریت یکپارچه پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد را به همراه داشته است و در عین حال با تاسیس صندوق علوم تحقیقات و فناوری امسال بودجه قابل توجهی به این صندوق اختصاص یافت که صرف انعقاد قراردادهای پژوهشی با صنعت شد.

زلفی گل تاسیس سامانه نظام ایده‌ها و نیازها را به عنوان یک همرسان بین نیازهای صنایع مختلف و دستگاه های اجرایی، وزارت‌خانه‌ها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشمندان و پژوهشگران یاد کرد و گفت: با راه اندازی این سامانه، نیاز و مساله‌های کشور در اختیار دانشمندان و استادان قرار گرفت و آنها موضوعات تحقیق خود را در پایان‌نامه‌های مقطع ارشد و رساله دکتری بر همین اساس دنبال می‌کنند.

وزیرعلوم تاسیس سامانه جان را یکی از ۷۵ اقدام در حوزه اموزش عالی برشمرد و گفت: این سامانه کار منحصر به فردی است که درآن محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور در سامانه جریان اقتصادی نوین قرار می‌گیرد و با توجه امضاء قرارداد بین وزارت‌خانه‌های علوم و صمت، این محصولات به سامانه توان ایران و ستاد ایران وزارت صنعت، معدن و تجارت متصل می‌شود آنهم محصولاتی که شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌کنند. در واقع امروز بازار داخلی در اختیار محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد.

زلفی‌گل گریزی به دیگر اقدامات در حوزه نظام سنجش و انگیزش زد و گفت: به عنوان نمونه در این بخش پایه تشویقی اعضای هیات علمی به عدد ۶۰ افزایش یافت و استادانی که در عرصه‌های مرجعیت علمی،تولید علم، تولید فناوری و تولید شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر تلاش کنند به جای دریافت یک پایه در سال، بتواند سه پایه تشویقی در سال بگیرند.

همچنین دستورالعمل انتخاب دانشجوایان سرآمد هم در دستور کار قرار گرفت که تا رقابت علمی در عرصه فرهنگی پژوهشی و فناوری ایجاد شود و دانشجویانی که در این رقابت شرکت کنند تا ۵ درصد از پرداخت هزینه خوابگاه و غذا و استفاده از فضای ورزشی بهره مند می‌شوند.

وزیرعلوم آموزش را دارای چهار رکن عنوان کرد و گفت: برای اولین بار با مطالعات تطبیقی ملی و فراملی به هر چهار رکن آموزش توجه شد که یاددهنده (استاد)، یادگیرنده، محتوای درسی در زمره سه رکن اول قرار داد و همچنین انتخاب موضوعات مسائل مورد نیاز کشور و انتخاب آن در سامانه نان در پایان‌نامه‌ها و رساله دکتری توسط دانشجویان استعداد درخشان که جزو ۲۰ درصد ورودی کلاس خود هستند، بدون نظر گروه مستقیم دانشجو می پذیرند یا به افرادی که بنیاد ملی نخبگان معرفی می‌کنند برای مدارج بالا اگر موضوع پایان نامه در راستای نیازهای جامعه باشد، بدون محدودیت و آزمون می توانند تحصیلات خود را ادامه دهند.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه