ستاره‌شناسان چینی یک ستاره سرعت‌بالا کشف کردند

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- ستاره‌شناسان چینی از کشف یک ستاره سرعت‌بالای جدید در فاصله حدود ۴۲۰۰ سال نوری خبر دادند که از خوشه کروی «مسیه ۱۵» (Messier ۱۵) جدا شده است.

به گزارش گروه علم و آموزش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از فیز، خوشه‌های کروی (GCs) مجموعه‌هایی از ستارگان با پیوند نزدیک به هم هستند که دور کهکشان‌ها می‌چرخند. ستاره‌شناسان آنها را به عنوان آزمایشگاه‌های طبیعی در نظر می‌گیرند که امکان مطالعه‌هایی را درباره تکامل ستارگان و کهکشان‌ها ممکن می‌کنند.

خوشه‌های کروی به طور خاص می توانند به محققان در زمینه شناخت بهتر تاریخچه شکل گیری و تکامل کهکشان های نوع اولیه یاری برسانند؛ زیرا منشا خوشه‌های کروی ارتباط نزدیکی با دوره‌های شکل گیری شدید ستارگان دارد.

مسیه ۱۵ که در فاصله ۳۵ هزار و ۷۰۰ سال نوری از زمین واقع شده است، یک خوشه کروی دچار فروپاشی هسته با شعاعی در حدود ۸۸ سال نوری و جرم حدود ۵۶۰ هزار جرم خورشید است. این یکی از قدیمی‌ترین (با قدمت حدود ۱۲.۵ میلیارد سال) خوشه‌های کروی کهکشانی است که از لحاظ ترکیب فلز فقیر است؛ طوری که حالت فلزی آن حدود منفی ۲.۲۵ است.

ستاره‌شناسان چینی یک ستاره سرعت بالا کشف کردند

تیم ستاره شناسان تحت هدایت یانگ هوانگ از دانشگاه آکادمی علوم چین در پکن به تازگی اقدام به جست و جویی برای یافتن ستارگان سرعت بالا (high-velocity stars) کرده‌اند که ممکن است از یک خوشه کروی بیرون پرتاب شوند. آنها با این جست و جو با تحلیل داده‌هایی از رصدخانه سولان دیجیتال اسکای (SDSS) و داده‌های ماهواره گایا سازمان فضایی اروپا، یک کاندیدای امیدوارکننده در این زمینه در مسیه ۱۵ پیدا کردند.

این محققان توضیح دادند: ما کشف ستاره سرعت بالای J۰۷۳۱+۳۷۱۷ را گزارش داده‌ایم که مسیر بازگشت به عقب (تاریخی) آن حدود ۱۲ میلیون سال پیش با سابقه خوشه کروی M۱۵ تلاقی دارد .

دیدگاه خود را بیان کنید