وقتی دشمن بعثی اسیر سید آزادگان می‌شود+ فیلم

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد-​ شاید مردم در دوران دفاع مقدس تصور می‌کردند که سید آزادگان یعنی حجت الاسلام «سید علی اکبر ابوترابی فرد» حدود ۱۰ سال در زندان‌های عراق اسیر دشمن بعثی بود ولی اخلاق و منش او باعث شد تا دشمن در اسارت روح بزرگ و اعتقاد راسخ این عارف خستگی‌ناپذیر باشد.

به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، شنبه ۱۲ خرداد مصادف با آسمانی شدن حجت الاسلام سیدعلی اکبر ابوترابی‌فرد یکی از روحانیون و مجاهدان صبور و نماد تحمل، مقاومت، خدامحوری، آرامش، تواضع و در یک کلام مجموع خوبی ها بود. از این روست که با تصور واژه آزادگان، ابتدا تصویر او بر آینه خاطرها نقش می بندد.

چند ماه از جنگ تحمیلی سپری نشده بود که تقدیر بر آن قرار گرفت تا حجت الاسلام ابوترابی‌فرد، به اسارت نیروهای بعثی عراق درآید و در طول هشت سال دفاع مقدس، در اردوگاه های عراقی با تیغ زبان به مصاف دشمنان برخیزد و روشنی بخش جمع اسیرانی باشد که به مرور زمان بر تعداد آنان افزوده می‌شد. ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی او در هشت سال دفاع مقدس و سخت‌ترین روزهای اسارت سبب شد تا سید آزادگان نام بگیرد. آن روزهایی که سید علی اکبر در شکنجه گاه های عراق، الگویی از صبر و مقاومت را به نمایش گذاشته بود، در جمهوری اسلامی ایران شایع شد که وی به شهادت رسیده است.

وقتی دشمن بعثی اسیر سید آزادگان می‌شود+ فیلم

سوراخ کردن سر سید آزادگان با میخ در اسارت

ابوترابی‌فرد درباره روزهای اول اسارت خود چنین گفته است: در سلول برای اعتراف گرفتن چندین بار مرا به پای چوبه دار بردند و شماره ۱ و ۲ را گفتند و دوباره برگرداندند. در طول روز چندین بار مرا بردند و آوردند. بالاخره شب مرا به مدرسه الاماره بردند و یک تیمسار عراقی به افرادی که آنجا بودند گفت «این اسیر حق خوابیدن ندارد. ما نیمه شب برای اعتراف گرفتن می‌آییم. اگر اطلاعات لازم را به ما نداد، سرش را با میخ سوراخ می کنیم.» نیمه شب هم آمدند و سرم را با میخ سوراخ کردند اما ضربه طوری نبود که راحت شوم.

اگر دنیا بر محور وجودی ابوترابی بچرخد، گلستان می‌شود

میشل مسیحی رئیس هیات صلیب سرخ جهانی در عراق درباره شخصیت ابوترابی‌فرد گفته است: اگر دنیا بر محور وجودی ابوترابی بچرخد، عالم گلستان می شود.

حشمت الله برچلو مترجم نیروهای صلیب سرخ در اردوگاه موصل خاطره ای از گفت و گوی خود با پی یر، رئیس صلیب سرخ بیان می کند که پس از ملاقات یک ساعت و نیمه با ابوترابی‌فرد انجام شده است. وی می گوید: حدود یک ساعت و نیم با حاج آقا صحبت کرد، وقتی حرف هایش تمام شد، از او پرسیدم «بزرگ ما را چطور دیدید؟» و او گفت «اگر ما در دنیا فقط پنج سیاستمدار مثل ایشان داشتیم دنیا اصلاح می شد. ایشان واقعا مرد بزرگی هستند و من نظیرشان را در هیچ اردوگاهی ندیده ام».

وقتی دشمن بعثی اسیر سید آزادگان می‌شود+ فیلم
حجت الاسلام ابوترابی فرد در این عکس پیش نماز و در جلو صف است

این عارف مجاهد پس از ۱۰ سال اسارت سرانجام در سال ۱۳۶۹، همراه با خیل آزادگان سرافراز به میهن اسلامی بازگشت و به جای آنکه پس از ۳۰ سال مبارزه و تلاش طاقت فرسا به استراحت بپردازد، راهی دشوارتر را در پیش گرفت. وی، همراهی آزادگان و پیگیری مشکلات آنان را وظیفه خود می دانست و در این راه تمام تلاش و توان خود را به کار گرفت.

ابوترابی فرد در سال ۱۳۶۹ با حکم رهبر معظم انقلاب در جایگاه نماینده ولی فقیه در امور آزادگان قرار گرفت و تمام سعی خویش را به کار بست تا آزادگان، مایه عزت و تقویت نظام جمهوری اسلامی باشند. وی در دوره های چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی با رای بالای مردم تهران به عنوان نفر دوم و سوم به مجلس راه یافت و در خانه ملت با نطق های خود از مسئولان و کارگزاران نظام خواست عدالت، توجه به توده مردم و حفظ ارزش های دینی را رعایت کنند.

ابوترابی فرد، تقویت و دفاع از نظام اسلامی و ولایت فقیه را واجب می دانست و نسبت به رهبر معظم انقلاب ارادت و اعتقاد ویژه ای داشت و اطاعت محض از معظم له و تقویت رهبری را در هر مجلس و محفلی متذکر می شد. آن مجاهد خستگی ناپذیر، سرانجام در ۱۲ خرداد سال ۱۳۷۹ در حالی که همراه پدرش، عازم مشهد و زیارت حضرت ثامن الحجج (ع) بود، در جاده بین سبزوار و نیشابور بر اثر تصادف جان به جان آفرین تسلیم کرد و ارواح آن عالمان وارسته از خاک به افلاک پرکشیده و به لقاء الله پیوستند. پیکر مطهر سیدآزادگان و پدر وی در صحن آزادی و در جوار حرم امام رضا(ع) به خاک سپرده شد.

مستندی از ابعاد بین المللی اسارات آزادگان

سال گذشته همزمان با سالروز ورود آزادگان به کشور (۲۶ مرداد) مستند «ورای صلح و جنگ» با روایتی متفاوت از زندگی حجت‌ الاسلام ابوترابی‌ فرد در روزهای اسارت و با عنوان نقش اندیشه اسلامی -ایرانی در صلح جهانی و ابعاد بین‌المللی سال‌های اسارت از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

این مستند ۳۰ دقیقه ای، روایتی متفاوت از زمان حضور علی‌اکبر ابوترابی‌فرد در اردوگاه اسرای ایرانی در عراق و بخشی از ابعاد بین‌المللی اسارت آزادگان سرافراز هشت سال دفاع مقدس است. تصویر کردن گستره جغرافیایی اردوگاه‌هایی که رزمندگان ایرانی در آن اسیر بودند و شیوه مدیریت حاج آقا ابوترابی فرد از نکاتی است که در این مستند مورد توجه قرار گرفته است.

وقتی دشمن بعثی اسیر سید آزادگان می‌شود+ فیلم

فیلمبرداری مستند «ورای صلح و جنگ» سال ۹۶ انجام شد. تصاویر دیده ‌نشده از مکان‌هایی که قبل از آن دوربین به آنجا نرسیده و بازخوانی اسنادی از صلیب صلح که برای مخاطبان بسیار جذاب خواهد بود بخشی از این مستند را تشکیل می‌دهند.

این مستند به کارگردانی و تهیه کنندگی رضا عسگرلو در کشورهای سوئیس و فرانسه تصویربرداری شد و در کنار پرداختن به شخصیت ابوترابی فرد، تاثیرگزاری او بر ماموران صلیب سرخ و نقش اندیشه اسلامی -ایرانی رادر صلح جهانی و حقوق بین‌المللی بشر دوستانه مورد بررسی قرار گرفته است. مستند ورای صلح و جنگ را اینجا ببینید.

کتاب منشور پاکی و خدمتگزاری شامل مجموعه کاملی از سخنرانی‌های مرحوم ابوترابی‌فرد، نوشته و تدوین عبدالمجید رحمانیان، نویسنده جهرمی در سال ۹۱ به چاپ رسید.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه