مستند «شیدای حکمت» از شبکه چهار پخش می‌شود+ فیلم

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- مستند«شیدای حکمت» درباره «حکمت‌الله ملاصالحی» استاد ممتاز باستان‌شناسی دانشگاه تهران، پنجشنبه -۱۷ خرداد- از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد مجموعه شیدای حکمت، شانزدهمین فیلم از مجموعه مستندهای «آئینه عمر» است که به کوشش گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما به تهیه‌کنندگی صدرا صدوقی وکارگردانی رضا عباسی پیش‌روی مخاطبان این شبکه تلویزیونی خواهد بود.

عباسی گفت: استاد ملاصالحی در سال ۱۳۵۴ شمسی با تشویق و همراهی مهرداد بهار، سیمین دانشور و یوسف مجیدزاده به یونان رفت و در سال ۱۳۶۴ شمسی موفق به دریافت دکتری باستان‌شناسی و تاریخ با درجه عالی از دانشکده فلسفه دانشگاه آتن شد و «تحلیلی بر مرگ در تمدن مینوسی - مسینی بر مبنای شواهد باستان شناختی» عنوان پایان‌نامه دکتری او بود.

او اضافه کرد: ملاصالحی پس از دریافت دکتری، مدتی در دانشگاه‌های آتن و سالونیک دعوت به ارائه سخنرانی‌های ترمی شد و به موازات آن، دو سال نیز در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آتن به تدریس پرداخت و سپس برای ادامه مطالعات و تحصیل در مقطع پسادکتری باستان‌شناسی به لندن رفت. وی پس از یک سال اقامت در لندن، از سوی دانشگاه تهران برای تدریس به ایران دعوت شد.

عباسی افزود: دکتر ملاصالحی در سال‌های پایانی دهه شصت به ایران آمد و ضمن تدریس و همکاری علمی و عملی با گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران در مطالعات میدانی دشت قزوین، به ریاست مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران انتخاب شد.

مستند «شیدای حکمت» از شبکه چهار پخش می‌شود+ فیلم
حکمت‌الله ملاصالحی، استاد باستان شناسی

کارگردان مستند شیدای حکمت اظهار کرد: دکتر ملاصالحی در دهه ۷۰ همکاری خود را با شورای برنامه‌ریزی دانشکده هنر دانشگاه شاهد، حوزه هنری و دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد و در دهه ۸۰ به همکاری با بخش واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی پرداخت و در ادامه پس از کسب مقام استادی در دانشگاه تهران، از این دانشگاه بازنشسته شد.

عباسی تصریح کرد: تسلط ملاصالحی بر منابع علمی و پژوهشی ستودنی است. او فلسفه باستان‌شناسی را پایه‌گذاری کرد. بعد از بازگشت به ایران، وارد گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران شد. انس او با دین و کلام الهی نیز بسیار مهم و قابل توجه است تا آنجا که به گفته دانشجویان، درس باستان‌شناسی قرآن را نیز در دانشگاه تهران تدریس کرده است.

وی افزود: یکی از مهمترین جنبه‌های سلوک و حیات ملاصالحی، پاسداری او از باستان‌شناسی ایران است. این استاد گرانقدر باوجود بازنشستگی، همچنان پیگیر مسائل باستان‌شناسی در ایران است.

«آئینه عمر» کاری از گروه فرهنگ واندیشه شبکه چهار سیما است که در قالب آن، زندگی، سلوک علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی ۲۶ چهره نامدار حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است. این مجموعه مستند پنجشنبه‌ها ساعت ۱۹ پخش می شود و علاقه مندان می توانند تکرار آن را جمعه‌ ساعت ۱۲:۳۰ ببینند.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه