صنایع‌دستی در دولت سیزدهم صدا پیدا کرد/ پرداخت ۳ همت تسهیلات و ۸۲۵ میلیون دلار صادرات

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در دولت سیزدهم صنایع‌دستی صدا پیدا کرد، ثمربخش شد و به توسعه کسب و کار نزدیک شد.

به گزارش خبرنگار صنایع دستی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، مریم جلالی دهکردی روز شنبه -۱۹ خرداد- در مراسم گرامیداشت روز جهانی و هفته صنایع‌دستی که در سالن اجتماعات وزرات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، اظهار داشت: تسهیل در صادرات موقت کالا، اصلاح قیمت پایه کالای صادراتی، مشوق‌های تبصره ۱۸ و پرداخت حدود دو تا سه هزار میلیارد تومان (همت) تسهیلات به حوزه صنایع‌دستی، معافیت‌های مالیاتی، توجه ویژه به بخش خصوصی و اتاق بازرگانی، پوشش بیمه ۱۰ هزار هنرمند صنایع‌دستی، اضافه شدن ۱۵۰ هزار نفر به اشتغال، آموزش ۶۵ هزار نفر طی طرح‌های متعدد و ۸۲۵ میلیون دلار صادرات از جمله اقدامات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در طول سه سال گذشته است.

صنایع‌دستی در دولت سیزدهم صدا پیدا کرد/ پرداخت ۳ همت تسهیلات و ۸۲۵ میلیون دلار صادرات
مریم جلالی دهکردی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی در این مراسم با اشاره به اهمیت و محوریت خانواده در حوزه صنایع‌دستی بر تحقق شعار «پیوند نسلی پاسداشت هویت در پهنه جهانی» و تعهد آینده و پاسداشت گذشته را مورد تاکید قرار داد و گفت: به بهانه هزارمین روز دولت سیزدهم وقت آن است که بر شعار محوری اقتصاد هویت بنیان و توجه به نسل جدید تاکید و پیوند نسلی پاسداشت هویت در پهنه جهانی را محقق کنیم.

وی خطاب به نمایندگان و وزیران سایر دستگاه‌ها گفت: صنایع‌دستی به مثابه یک یا چند صد محصول نیست، یک نهاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است که طی این روزها با سیاست تقویت توجه به ساحت‌های چهارگانه فرهنگ، اجتماع، اقتصاد و سیاست معنایی دوباره بخشیده و این مهم جز با هم‌افزایی تمامی دستگاه‌ها محقق نمی‌شد. همه کسانی که در این جمع گرد آمده به فردایی فکر می‌کنند که صنایع‌دستی را به جایگاهی که حق آن است برسانیم.

صنایع‌دستی در دولت سیزدهم صدا پیدا کرد

صنایع‌دستی امروز میراث‌فرهنگی فردا

جلالی تصریح کرد: صنایع‌دستی در ستاد سفرهای نوروزی نشست و در پایگاه‌های ملی و جهانی میراث‌فرهنگی جا باز کرد، چون اعتقاد بر این بود که میراث‌فرهنگی امروز ما صنایع‌دستی دیروز بوده و صنایع‌دستی امروز میراث‌فرهنگی فردا است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با اشاره به برنامه‌ریزی گام به گام و متعهدانه، ادامه داد: در این مسیر پیموده شده از روستاهای دوردست و روئسا و مدیران کل ۳۱ استان همچنین مدیران شهرها و روستاهای جهانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی همگی برای فرایند تغییر رویکرد، تغییر کارکرد و تغییر کاربرد صنایع‌دستی نقش‌آفرینی کردند.

وی با بیان اینکه صنایع‌دستی در کنار میراث‌فرهنگی و گردشگری جایگاه خود را پیدا کرد، افزود: در دولت سیزدهم صنایع‌دستی صدا پیدا کرد، صنایع‌دستی ثمربخش شد در تکثیر ثمر بخش‌ها و زیرساخت‌ها به توسعه کسب و کار نزدیک شد.

صنایع‌دستی در دولت سیزدهم صدا پیدا کرد

صنایع‌دستی در دولت و مجلس حیات دوباره‌ای پیدا کرد

جلالی با اشاره به امضای تفاهم نامه‌های متعدد با اصناف، بسیج، ستاد کل نیروهای مسلح، زنجیره‌های ارزش اقتصادی، همراهی فرابخشی سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های کشور، تصریح کرد: امروز که اینجا هستیم، صنایع‌دستی در دولت و مجلس حیات دوباره‌ای پیدا کرد.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: تسهیل در صادرات موقت کالا، اقدامات نمایشگاهی، ارائه اقلام نمایشگاهی بدون کارت بازرگانی، اصلاح قیمت پایه کالای صادراتی، مشوق‌های تبصره ۱۸ و پرداخت حدود دو تا سه همت تسهیلات به حوزه صنایع‌دستی، معافیت‌های مالیاتی، توجه ویژه به بخش خصوصی و اتاق بازرگانی، برگزاری ۳۲ نمایشگاه ملی و بین‌المللی، اولین نمایشگاه سراسری در شهرستان سیرجان، ۲ جشنواره بین‌الملل فجر سرو سیمین با حضور بیش از پنج هزار هنرمند و ۱۳ هزار اثر، پوشش بیمه ۱۰ هزار هنرمند صنایع‌دستی، اضافه شدن ۱۵۰ هزار نفر به اشتغال، آموزش ۶۵ هزار نفر طی طرح‌های متعدد، ۸۲۵ میلیون دلار صادرات، رتبه اول ثبت جهانی با ثبت شدن دو شهر جهانی صنایع‌دستی، ۳۶ هزار غرفه در قالب دو هزاربارارچه، ایجاد نهضت خانه‌های صنایع‌دستی و زنده شدن بافت تاریخی در دولت سیزدهم اتفاق افتاد.

وی گفت: صنایع‌دستی از تار تاریخ و پود فرهنگ فرشی بافته بر حیات زندگی ایرانیان و کاخی بلند بنا نهاده بر اقتصاد هویت بنیان و خانواده محور که وامدار تلاش پیشینیان، امیدوار به همت امروزیان و راهکار آیندگان خواهد بود.

جلالی ابراز امیدواری کرد که با همدلی هنرمندان و صنعت‌گران صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و حمایت سیاست‌گذاران، شاه بیت اهداف «پیوند نسلی پاسداشت هویت در پهنه جهانی» محقق شود.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه