ضرورت تداوم آیین نکوداشت چهره‌های ماندگار/ جوانان به پاسداشت میراث فرهنگی ترغیب می‌شوند

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- پژوهشگر و مرمت‌گر پیشکسوت میراث فرهنگی گفت: بزرگداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی جوان‌ترها را دلگرم خواهد کرد تا در کار خود در این حوزه استمرار داشته و عاشقانه و امیدوارانه به فرهنگ و تمدن این کشور خدمت کنند.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دو سال گذشته توجه ویژه‌ای به نیروهای انسانی متخصص از جمله پیشکسوتان، صاحب‌نظران، اساتید و کارشناسان و پژوهشگران در حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی داشت، برگزاری دو دوره چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی و تجلیل از ۲۲ چهره شاخص و برجسته از نتایج همین رویکرد است.

تیرماه سال ١۴٠١ اولین دوره چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی کشور برگزار شد و از ۱۲ استاد و پیشکسوت این حوزه به پاس یک عمر خدمت برای پاسداری از فرهنگ ایران‌زمین تجلیل به عمل آمد، محمدرضا اولیا، عبدالله جبل‌ عاملی، حمیده چوبک، علی‌اکبر سعیدی، محمدحسن سمسار، محمدرحیم صراف، باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی، فائق توحیدی، رجبعلی لباف خانیکی، مهدی مجابی، محمدحسن محب‌علی و محمدمیرشکرایی ۱۲ پیشکسوتی بودند که در نخستین دوره این آیبن مورد تجلیل قرار گرفتند.

ضرورت تداوم آیین نکوداشت چهره‌های ماندگار/ جوانان به پاسداشت میراث فرهنگی ترغیب می‌شوند

خرداد ماه سال ۱۴۰۲ دومین دوره این رویداد فاخر برگزار شد و از ۱۰ چهره برجسته میراث‌فرهنگی کشور تجلیل شد و زهره بزرگ‌مهری (مهندس معمار، نویسنده، پژوهشگر و معمار ایرانی)، زنده‌یاد یعقوب دانش‌دوست (پژوهشگر میراث، معمار و مرمت‌گر بناهای تاریخی)، سید منصور سید سجادی (دکترای ایرانشناسی، پژوهشگر و نویسنده)، اسکندر مختاری طالقانی (دکتری پژوهش هنر، مرمت‌گر، پژوهشگر میراث معماری و شهرسازی)، جلیل گلشن بافقی (باستان‌شناس، پژوهشگر، حفاظت‌گر آثار تاریخی)، هایده لاله (دکترای باستان‌شناسی، پژوهشگر و مولف)، سید محمود طالقانی (دکترای مطالعات شهری و موسس موزه روستایی گیلان)، رسول وطن‌دوست (پژوهشگر، مرمت‌گر آثار و اشیای تاریخی)، عبدالحسین وکیلی فرد (از بنیان‌گذاران سازمان میراث‌فرهنگی) و عبدالرحمان وهاب‌زاده (باستان‌شناس پژوشگر، حفاظت‌گر آثار تاریخی) به عنوان چهره ماندگار این دوره معرفی شدند.

ضرورت تداوم آیین نکوداشت چهره‌های ماندگار/ جوانان به پاسداشت میراث فرهنگی ترغیب می‌شوند

آیین چهره‌های ماندگار اعتبار و انگیزه‌ برای پیشکسوتان ایجاد کرد

اسکندر مختاری طالقانی در گفت‌وگو خبرنگار میراث فرهنگی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، با اشاره به آثار برگزاری این رویداد فرهنگی اظهار داشت: بنده به عنوان کسی که برگزیده این آیین نکوداشت شدم باید بگویم که حداقل نزد خودم و خانواده‌ام این فضا به وجود آمد و احساس کردم که حداقل عده‌ای هستند که یک عمر فعالیت و کار در حوزه میراث فرهنگی را می‌بینند و برای آنان اهمیت دارد.

چهره برگزیده دومین آیین نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی در ادامه اظهار کرد: آیین نکوداشت به نوعی یک اعتبار و انگیزه‌ای را برای ما که عمری برای میراث فرهنگی تلاش کردیم ایجاد کرد. وقتی جوان‌ترها می‌بینند اگر خدمت کرده و در کار خود استمرار داشته باشند قطعا در آینده دیده شده و کار آنها ماندگار خواهد شد، روی نحوه کار آنها و انگیزه آنان تاثیر خواهد گذاشت.

مرمت‌گرِ احیاکنندهِ راه باستانی تاریخی ری تا ساوه افزود: بزرگداشت چهرهای ماندگار جوانترها را دلگرم خواهد کرد تا در کار خود استمرار داشته و به نحو بهتری به حوزه فرهنگ و تمدن کشور خدمت کنند. دوره مدیریت دولت سیزدهم در وزارت میراث فرهنگی نشان داد که نمی‌خواهد بیایند و بروند، بلکه قصد دارند تا تاثیر گذار باشند.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه