امام حسین(ع) حج ناتمام نداشت

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- هشتم ذیحجه را «روز ترویه» می‌گویند که به معنای آب برداشتن است؛ همان روزی که امام حسین (ع) در سال ۶۰ هجری قمری مکه را به قصد کوفه ترک کردند و برخی تصور می‌کنند سیدالشهدا(ع) حج خود را ناتمام گذاشتند.

امروز شنبه ۲۶ خرداد در ایران مصادف با هشتم ذیحجه و روز ترویه است درحالی که زائران روز عرفه را پشت سر می گذارند. روز ترویه در اصل آماده شدن برای ورود به عرفات و عید قربان است و یکی از ارزشمندترین روزهای موسم حج است.

فخرالدین طریحی درباره واژه ترویه نوشت: ترویه مشتق از روایت است، چه آنکه امام معصوم مناسک و احکام حج را در این روز روایت می فرموده است و نیز گفته شده است ترویه مشتق از «ارتواء» به معنای آب برداشتن است. زیرا مردم در این روز که عازم منا می شدند، با خود آب برمی داشتند.

روایتی از امام صادق (ع) نیز درباره ترویه نقل شده که آن حضرت فرمود «چون در عرفات آبی نبوده است و مردم در روز هشتم که عازم منا و عرفات می شدند به یکدیگر می گفتند "تَرویتُم، تَرویتُم"؛ (آب بردارید، آب بردارید). لذا این روز به یوم الترویه نامیده شده است.» در روایتی دیگر آن حضرت فرمود «روز هشتم ذیحجه برای این ترویه نامیده شده که جبرئیل در آن روز نزد ابراهیم علیه السلام آمد و گفت "تَرَوَّ مِنَ الماءِ"؛ ای ابراهیم برای خود و خانواده ات آب بردار و برای عرفات آماده شو».

در چنین روزی امام حسین (ع) از مکه خارج شده و راهی کوفه شدند. برخی تصور می کنند که امام حسین (ع) در مکه مشغول مناسک حج بودند و حج خود را ناتمام گذاشته و به سوی کوفه و کربلا حرکت کردند در حالی که آن حضرت در آن سال به قصد حج در مکه حضور پیدا نکرده بودند. به عبارت دیگر امام حسین (ع) در روز هشتم ذی حجه از مکّه خارج شدند و اعمال حاجیان از شب نهم ذی حجه آغاز می‏ شود.

برخی مداحان به گونه ای دعای عرفه را قرائت می کنند و به مصیبت های سیدالشهدا(ع) گریز می زنند که گویی آن حضرت بعد از خواندن دعای عرفه راهی کوفه و کربلا شدند در حالی که آن حضرت این دعا را قبل از سال ۶۰ هجری قرائت کرده بودند.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه