راهی جز پرداختن به ضرورت‌های حرفه‌ای رسانه‌های جدید باقی نمانده است

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- بیژن مقدم؛ فعال حوزه رسانه و مدیرمسئول سایت خبری، تحلیلی الف معتقد است رسانه‌های سنتی برای باقی ماندن در فضای رقابتی و رشد و توسعه خود راهی جز پرداختن به ضرورت‌های حرفه‌ای رسانه‌های جدید ندارند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، بیژن مقدم روزنامه‌نگار، فعال رسانه‌ای و صاحب امتیاز و مدیرمسئول سایت خبری تحلیلی الف همزمان با فعالیت بیست‌ودومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران درباره تجارب موفق خود در بهره‌گیری از ساختارهای نوین رسانه‌ای در روزنامه جام‌جم گفت: آن سال‌ها بخشی از داستان به درک درست از نیازهای اجتماعی و توجه جامعه به رسانه مکتوب برمی‌گشت و اگر به بحث‌های کارشناسی آن دوران برگردید، متوجه می‌شوید که سهم رسانه‌های مکتوب در سبد فرهنگی خانوارها، سهم زیادی نیست و همان زمان هم گلایه وجود داشت که باید تلاش کنیم این سهم را افزایش دهیم اما اینکه چرا روزنامه در آن سال‌ها موفق شد که تیراژ بالایی به خود اختصاص دهد به مخاطب‌شناسی برمی‌گردد و توجه به این شعار که روزنامه جام‌جم برای همه اقشار جامعه است و همه می‌توانستند از آن بهره بگیرند. لازمه چنین کاری همین است که روزنامه به همه نیازها توجه کند و محتواها و مطالب مفیدی را تولید کند.

وی افزود: از دیگر دلایل موفقیت روزنامه در آن سال‌ها این بود که ۶ چاپخانه در ۶ استان وجود داشت و همین باعث می‌شد که بعد از چاپ، روزنامه سریع به دست مخاطبان برسد که بسیاری از روزنامه‌ها نه در دوران قدیم و نه در زمان حال، از این امکان برخوردار نیستند.

مقدم خاطرنشان کرد: اگر به گذشته برگردیم، می‌بینیم که جام‌جم آنلاین که بخش مربوط به فضای آنلاین روزنامه بود و می‌توانست مستقل از روزنامه فعالیت کند، جز چندین سایت برتر در حوزه خانواده، آی‌تی، ورزش، سینما و... شد. بنابراین توجه به این فضا جز ضروریت‌هاست و اگر امروز هم می‌خواهیم به آن فضا نزدیک شویم باید توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشیم و خودمان را با این فضا تطبیق دهیم و راه دیگری جز رجوع به ضرورت‌های حرفه‌ای رسانه‌های جدید باقی نمانده است.

راهی جز پرداختن به ضرورت‌های حرفه‌ای رسانه‌های جدید باقی نمانده است

مقدم درباره ضرورت برگزاری جشنواره ملی رسانه‌های ایران گفت: جشنواره، محل رقابت است به همین خاطر با سیاست‌های درست می‌تواند به رسانه‌ها جهت دهد که برنامه‌های آینده خودشان را در جهت تحول و نوآوری تنظیم کنند. اگر جشنواره حرکت رو به‌ جلو داشته باشد و به فضا و رسانه‌های جدید اعتنا کند، قطعا رسانه‌ها را به سمت مدرن شدن فضا سوق می‌دهد.

وی ادامه داد: در کنار رقابت، یکی از اهداف جشنواره، رشد دادن است که طی آن اهالی رسانه یا افراد مرتبط با آن رویداد بتوانند ضعف‌های خود را برطرف کرده و نقاط قوت خود را آنجا پرورش دهند و در فضای رقابت، رتبه‌های بهتری را کسب کنند.

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه رسانه‌های سنتی، برای اطلاع‌رسانی اخبار، سه زمان دارند، افزود: زمان کسب خبر، چاپ و توزیع، که امروزه روزنامه‌ها از فضای مجازی عقب‌تر هستند و خبری که امروز در سایت قرار می‌گیرد، فردا در روزنامه چاپ خواهد شد که دیگر برای مخاطب جذابیتی ندارد و در این شرایط روزنامه، بهتر است و می‌تواند از فضای تحلیل خبر استفاده ‌کند.

مقدم در پایان گفت: البته مخاطب با توجه به استفاده از فضای مجازی، دیگر حوصله خبرهای طولانی را ندارد و ترجیح می‌دهد خبرهای کوتاه‌تر را دنبال کند. خبرگزاری آنلاین نمی‌تواند از فضای روزنامه پیروی کند زیرا ساختار این دو فضا با هم تفاوت دارد بنابراین باید این دو بخش از هم جدا شود.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه