مکزیک برای پیوستن به آفریقای جنوبی در شکایت از رژیم صهیونیستی اعلام آمادگی کرد

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- دیوان بین‌المللی دادگستری سه‌شنبه اعلام کرد که مکزیک خواستار ورود به پرونده شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل به دلیل نسل‌کشی در نوار غزه شده است.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، این دیوان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: مکزیک با فعال کردن ماده ۶۳ پیمان دیوان بین‌المللی دادگستری بیانیه‌ای در خصوص ورود به پرونده اعمال کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی (CPPCG) در نوار غزه (شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل) شده است.

بر اساس این ماده، علاوه بر کشورهای مربوطه در پرونده هر کشور دیگری می‌تواند در روندهای دادگاه ورود کند.

پیشتر آفریقای جنوبی شکایتی علیه رژیم صهیونیستی به دلیل نقض کنوانسیون نسل‌کشی به دیوان بین‌المللی دادگستری ارایه کرده‌ بود.

حکم اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی جمعه ششم بهمن صادر شد؛ این حکم، رژیم صهیونیستی را ملزم می‌کند اقداماتی را در راستای ممانعت از نسل‌کشی در غزه انجام دهد.

قاضی «نواف سلام» رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری گفت که آفریقای جنوبی از دادگاه در خصوص اتخاذ تدابیر اضافی با توجه به عملیات‌های نظامی در رفح درخواست کرده است.

وی افزود: طبق معاهده منع نسل‌کُشی، هر گونه عملیاتی در رفح ممکن است به تخریب جزئی یا کلی در این شهر منجر شود و اسرائیل بایستی فورا حملات نظامی به رفح را متوقف کند؛ از دیدگاه ما هر گونه عملیات نظامی در رفح، موجب ویرانی کلی در منطقه خواهد شد.

از سوی دیگر، کریم خان دادستان دیوان بین‌المللی کیفری هفته گذشته خواستار بازداشت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به اتهام ارتکاب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت شد.

در صورتی که قضات دیوان بین‌المللی کیفری با این درخواست موافقت کنند ۱۲۴ کشور عضو این نهاد حقوقی موظف به بازداشت وی هستند.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه