کره جنوبی از آفریقا چه می‌خواهد؟

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- کره جنوبی پس از برگزاری نشست با سران آفریقایی نشان داده که به دنبال رسیدن به رقبای خود چین، ژاپن، روسیه و هند برای افزایش نفوذ در میان کشورهای این قاره از طریق افزایش سرمایه‌گذاری و توسعه همکاری‌های مشترک است.

به گزارش روز چهارشنبه آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از تارنمای نیشن آفریقا (nation.africa)، کره جنوبی اولین نشست با سران کشورهای آفریقایی را دیروز (سه‌شنبه) در سئول برای افزایش جایگاه و تقویت روابط اقتصادی دو جانبه برگزار کرد.

درحالیکه چین، آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا، هند و انگلیس پیشتر در قاره آفریقا نفوذ کرده‌ و جایگاهی را به دشت آورده‌اند، چونگ بیونگ وون معاون امور سیاسی وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرده که کشورش به دلیل آنچه که «تاریخ مشترک فقر» خوانده، در بهترین جایگاه برای کار با آفریقا قرار دارد.

بیش از ۴۸ نماینده از کشورهای آفریقایی در نشست روز گذشته کره جنوبی شرکت کردند که حدود ۲۵ تن از آنها از سران کشورهای این قاره بودند. کره جنوبی میزبان ۲۵ سفارت از کشورهای آفریقایی است و در طی ۳۰ سال گذشته روابط خود را با آنها گسترش داده است.

چونگ پیش از برگزاری این نشست ابراز داشت: در میان کشورهایی که از پیش با آفریقا نشست برگزار کردند، هیچ کشوری چنین تاریخی که آفریقا و کره در آن اشتراک دارند را نداشته است. کره با حمایت بین‌المللی بر آن موانع غلبه کرده و به رشد قابل توجهی دست یافته است.

وی خاطر نشان کرد: سئول به دنبال رسیدن به منابع معدنی گسترده آفریقا است که می‌تواند به گذر این کشور به سمت فناوری سبزتر کمک کند. در همین حال، بازار رو به رشد و برنامه‌های بلندپروازانه توسعه آفریقا مسیرهایی را برای رشد و تنوع زنجیره تامین کره جنوبی فراهم می‌کند.

معاون وزیر خارجه کره جنوبی با اشاره به کشورهای آفریقایی به ویژه زامبیا، تاکید کرد: درحالیکه سئول یک پیشرو در تولید خودروی برقی است و رقابت پذیری بالایی در بخش‌های صنعتی پیشرفته از جمله باتری‌های ثانویه دارد، ظرفیت همکاری با زامبیا که در مواد معدنی مانند مس غنی است، فوق‌العاده خواهد بود.

کره جنوبی از آفریقا چه می‌خواهد؟

تانزانیا، کنیا و مراکش در میان اولین کشورهایی هستند که مذاکرات در مورد توافق همکاری اقتصادی را با کره جنوبی آغاز کردند درحالیکه تانزانیا پیشتر یک وام ۱ میلیارد دلاری از صندوق همکاری توسعه اقتصادی کره جنوبی دریافت کرده است.

اما کره جنوبی سه رکن برای این نشست تعریف کرده است؛ توانمندسازی این کشور آسیایی برای تعامل بیشتر با جنوب جهانی، ایجاد همکاری‌های اقتصادی برد-برد، و کمک به رسیدگی به چالش‌های مشترک جهانی مانند تغییرات اقلیمی، صلح و امنیت.

دیوید موندا، استاد علوم سیاسی در دانشگاه شهر نیویورک در این رابطه به تارنمای نیشن آفریقا گفت: کره جنوبی در تلاش است تا در آفریقا به رقبای آسیایی خود چین، ژاپن، روسیه و هند برسد. خیلی چیزها به حذف موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای برای تجارت بین آفریقا و کره جنوبی بستگی دارد.

به نوشته تارنمای نیشن، علاوه بر این، شبکه‌ها و ارتباطات فرد به فرد باید از طریق پروازهای مستقیم از سئول به پایتخت‌های آفریقا توسعه یابد. در حال حاضر، هواپیمایی کره جنوبی (Korean Air) فقط به نایروبی (تعلیق شده)، قاهره و ژوهانسبورگ پرواز می‌کند. علاوه بر این، تجارت بین آفریقا و کره جنوبی باید برد-برد باشد درحالیکه این رابطه نامتقارن است.

کره جنوبی یکی از آن کشورهای آسیایی با سخت‌ترین موانع غیرتعرفه‌ای است و کارشناسان این مساله را به پیشبرد اقتصاد صادرات‌محور سئول مرتبط می‌دانند که ممکن است برای سازگاری با تولیدات آفریقا نیاز به اصلاح داشته باشد.

اما کره جنوبی می‌گوید گام های خوبی برداشته است. این کشور به عضویت ناظر اتحادیه آفریقا درآمده است و طبق گزارش انجمن تجارت بین‌المللی کره، تجارت با آفریقا با افزایش ۲۳ برابری، از ۸۹۰ میلیون دلار در سال ۱۹۸۸ به ۲۰.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

سئول می‌گوید سرمایه‌گذاری آن در آفریقا از ۶۳ میلیون دلار در سال ۱۹۸۸ به ۷۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. این کشور حمایت مالی مستقیم به عنوان وام یا کمک مالی به ارزش ۶ میلیارد دلار را به آفریقا اختصاص داده است. سئول در حال حاضر بخشی از راهگذر «لوبیتو» در آنگولا به ارزش ۱ میلیارد دلار است و اعلام کرده که ۸ میلیون دلار برای حمایت از آموزش هزینه کرده است. همچنین ۵۷ هزار گردشگر آفریقایی و هزاران نفر دیگر را تحت آموزش‌های حمایت شده، پذیرفته است.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه