تاکید چین بر توسعه روابط اقتصادی با کشورهای عربی-آفریقایی

تهران-آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- وزیر امور خارجه چین در دیدار با همتایان عربی و آفریقایی خود بر توسعه اقتصادی با این کشورها تاکید کرد.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از تارنمای خبری وزارت امور خارجه چین، وانگ یی وزیر امور خارجه چین امروز (چهارشنبه/۹خرداد) در دیدار با «فواد حسین»، «عبدالحمید الدبیبه»، «احمد عطاف» و «ناصر بوریطه» همتایان عراقی، لیبیایی، الجزایری و مراکشی خود در پکن درباره مسائل اقتصادی، منطقه‌ای و جهانی گفت‌و گو کرد.

تاکید چین بر توسعه روابط اقتصادی با کشورهای عربی-آفریقایی

وانگ یی در دیدار با فواد حسین وزیر امور خارجه عراق، اظهار داشت: پکن از بغداد برای «حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی» خود و «توسعه اقتصاد، بهبود معیشت مردم و مبارزه با تروریسم» حمایت می‌کند و نسبت به دخالت کشورهای خارجی در امور داخلی این کشور مخالف است.

وی با بیان اینکه پکن بزرگترین شریک تجاری بغداد و بزرگترین واردکننده نفت خام این کشور است، تاکید کرد که طرفین باید در در راستای پیشبرد طرح «یک پهنه، یک راه» و «راه به سوی توسعه عراق» که تکمیل کننده همدیگر هستند، همکاری داشته باشند تا شاهد گسترش همکاری‌های سودمند در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، انرژی، حمل و نقل و سایر زمینه‌ها به منظور کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی عراق باشیم.

وانگ خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت عراق به حفظ امنیت حضور نهادها و کارمندان چینی در عراق ادامه دهد.

فواد حسین نیز در دیدار با وانگ یی تاکید کرد که توسعه روابط با چین، اولویت سیاسی دولت عراق است.

وی با بیان اینکه طرح «راه به سوی توسعه عراق» و طرح «یک پهنه، یک راه» مکمل یکدیگر هستند، افزود: بغداد مایل به گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، انرژی و سایر زمینه‌ها با چین است تا مشارکت راهبردی بین ۲ کشور توسعه یابد.

تاکید چین بر توسعه روابط اقتصادی با کشورهای عربی-آفریقایی

وانگ یی همچنین در دیدار با عبدالحمید الدبیبه نخست وزیر و وزیر امور خارجه دولت وحدت ملی لیبی، اظهار داشت: پکن همواره از طرابلس در دستیابی به توسعه پایدار، حفظ حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی خود و روند انتقال دولت بر سر قانون اساسی و رای مردم این کشور، حمایت می‌کند.

وی افزود: پکن مایل به همکاری با طرابلس برای تحکیم اعتماد متقابل سیاسی، گسترش مبادلات و همکاری‌ها در چارچوب طرح «یک پهنه، یک راه» تا روابط بین دو کشور گسترش یابد.

الدبیبه هم در دیدار با وانگ، خاطرنشان کرد که دولت وحدت ملی لیبی برای توسعه روابط با چین اهمیت زیادی قائل است و همکاری عملی با پکن نقش مهمی در پیشبرد توسعه اقتصادی و اجتماعی لیبی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مایل به مشارکت فعال در پیشبرد طرح مشترک «یک پهنه، یک راه»، تقویت مبادلات و همکاری بین دو کشور در زمینه‌های مختلف هستیم، افزود: گسترش روابط بین لیبی و چین بر توسعه همکاری «چین-کشورهای عربی» و «چین و کشورهای آفریقایی» تاثیر می‌گذارد.

الدیبه اذعان کرد: طرابلس مشتاقانه منتظر است که پکن نقش بیشتری در پیشبرد حل مساله فلسطین ایفا کند.

تاکید چین بر توسعه روابط اقتصادی با کشورهای عربی-آفریقایی

احمد عطاف وزیر امور خارجه الجزایر دیگر مقام بلندپایه عربی-آفریقایی بود که امروز با وانگ یی دیدار داشت. وزیر امور خارجه چین در این دیدار اظهار داشت: پکن مایل به گسترش همکاری‌ها با الجزایر برای توسعه زیرساخت‌ها، اطلاعات و ارتباطات، انرژی‌های نو و اقتصاد دیجیتال است.

وی خاطرنشان کرد: ما مایل به همکاری نزدیک با الجزیره برای اجرای عدالت بین‌المللی، حفظ منافع کشورهای در حال‌توسعه و ترویج یک راه‌حل فوری عادلانه و پایدار برای مساله فلسطین هستیم.

وانگ همچنین در رابطه جنگ اوکراین، تاکید داشت: ما از حل مساله اوکراین از طریق گفت‌وگو و مذاکرات حمایت می‌کنیم و همه تلاش‌خود را برای حل این بحران انجام خواهیم داد.

احمد عطاف هم در دیدار با وانگ، اظهار کرد: الجزیره مایل است تا دهمین سالگرد ایجاد مشارکت راهبردی «الجزایر-چین» را به عنوان فرصتی برای گسترش همکاری‌ ها و روابط دوجانبه در نظر بگیرد.

وی در رابطه با موضع پکن در قبال اوکراین، معتقد است که طرح شش ماده‌ای که چین و برزیل در مورد حل جنگ اوکراین توافق کرده‌اند، یک گام مهم در مسیر درست است که با موضع الجزایر کاملا سازگار بوده و می‌توان به پایان جنگ و بازگرداندن صلح و ثبات به این کشور کمک کند.

تاکید چین بر توسعه روابط اقتصادی با کشورهای عربی-آفریقایی

وانگ یی همچنین در دیدار با ناصر بوریطه وزیر امور خارجه مراکش، اظهار داشت: پکن، رباط را به عنوان یک شریک مهم در توسعه طرح «یک پهنه، یک راه» در شمال آفریقا می‌داند و چین در همین راستا مایل به همکاری با مراکش برای پیشبرد توافقان سران دو کشور، گسترش مبادلات و همکاری در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری، صنعتی، گردشگری، هوانوردی غیرنظامی، تحکیم افکار عمومی در مورد دوستی بین دو کشور و ارتقای سطح همکاری عملی بین چین و مراکش است.

بوریطه نیز در این دیدار اظهار داشت: مراکش مایل به برقراری ارتباط و هماهنگی نزدیک با چین در چارچوب‌های «مجمع همکاری چین و کشورهای عربی» و «مجمع همکاری چین و آفریقا» برای پیشبرد طرح «یک پهنه، یک راه» و مشارکت‌های راهبردی بین دو کشور است.

تاکید چین بر توسعه روابط اقتصادی با کشورهای عربی-آفریقایی

حسین عوض وزیر امورخارجه سودان نیز در این راستا شب گذشته با وانگ یی دیدار کرده بود. وزیر امور خارجه چین در این دیدار اظهار داشت: پکن از خارطوم برای «حفاظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود»، « دستیابی به صلح و ثبات داخلی» و «توسعه اقتصاد» خود حمایت می‌کند و جامعه جهانی را برای ایجاد شرایط متناسب برای حل مساله سودان تحت فشار می‌گذارد.

حسین عوض هم در دیدار وانگ، تاکید داشت: ما مایل به افزایش همکاری‌های عملی بین سودان و چین در زمینه‌های مختلف تحت چارچوب‌های «مجمع همکاری چین و کشورهای عربی» و «مجمع همکاری چین و آفریقا» هستیم.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه