چین: اولویت پکن برقراری آتش‌بس در غزه است

تهران-آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین در دیدار با «عبدالفتاح السیسی» همتای مصری خود با بیان اینکه حملات رژیم صهیونیستی به غزه باعث افزایش تلفات غیرنظامیان و بحران انسانی در این منطقه شده است، تصریح کرد: اولویت اصلی ما برقراری آتش‌بس و پایان جنگ در غزه است.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از تارنمای خبری وزارت امور خارجه چین، شی جین‌ پینگ رئیس‌جمهور چین امروز (چهارشنبه ۹ خرداد) در دیدار با عبدالفتاح السیسی همتای مصری خود که به پکن سفر کرده است، اظهار داشت: پکن از ایفای نقش فعال‌تر قاهره در امور بین‌المللی و منطقه‌ای حمایت می‌کند و چین مایل به گسترش هماهنگی و همکاری با مصر در پلتفرم‌های چندجانبه از جمله «سازمان ملل متحد»، «سازمان همکاری شانگهای» و «بریکس» است تا در راستای حمایت از «یک جهان چندقطبی برابر و منظم»، «ترویج اقتصادی همه‌جانبه جهانی» و «حفاظت از عدالت بین المللی و منافع مشترک کشورهای در حال‌توسعه» حرکت کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه حملات اسرائیل به نوار غزه موجب افزایش تلفات غیرنظامیان بی‌گناه فلسطینی شده است، افزود:‌ وضعیت انسانی در غزه به شدت ناراحت کننده است.

شی جین پینگ تاکید کرد: اولویت اصلی پکن، آتش بس و پایان فوری جنگ در غزه است تا از گسترش سایه جنگ و تاثیر آن بر صلح و ثبات منطقه جلوگیری شده و مانع از بروز یک بحران انسانی جدی‌تر شویم.

رئیس‌جمهور چین خاطرنشان کرد: طرح مرسوم به «راه‌حل دو کشوری»، کلید حل مساله فلسطین است.

وی با تاکید بر اینکه پکن قاطعانه از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد حمایت می‌کند، تصریح کرد: چین از نقش مهم مصر در برقراری آرامش و ارسال کمک‌های بشردوستانه قدردانی می‌کند. ما مایل هستیم تا حد توان خود با مقامات قاهره به مردم غزه کمک و بر ترویج راه‌حلی جامع، عادلانه و پایدار برای مساله فلسطین همکاری داشته باشیم.

عبدالفتاح السیسی هم در این دیدار تاکید کرد:‌ مصر به دنبال گسترش «مشارکت راهبردی جامع با چین» و افزایش صلح و ثبات در خاورمیانه است.

وی با بیان اینکه قاهره به «اصل چین واحد» پایبند است، افزود:‌ ما قاطعانه از موضع چین در مورد مسائل مربوط به تایوان، هنگ‌کنگ، تبت، حقوق بشر و دستیابی به اتحاد مجدد ملی حمایت می‌کنیم.

السیسی همچنین از استقبال مصر از سرمایه‌گذاری و همکاری شرکت های چینی با قاهره برای کمک به توسعه تولید و فرآیند صنعتی شدن این کشور خبر داد و تصریح کرد: امیداوریم امسال به عنوان «سال مشارکت مصر و چین» فرصتی برای افزایش تبادلات مردمی، فرهنگی و تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه اطلاعات و ارتباطات، هوش مصنوعی، انرژی‌های جدید، امنیت غذایی، همکاری های مالی و سایر مسائل باشد.

رئیس‌جمهور مصر همچنین خاطرنشان کرد که قاهره مایل به همکاری نزدیک با پکن برای کمک به صلح و پیشرفت در سطح جهانی است.

وی افزود: مصر از عدالت و پایبندی چین به مواضع عادلانه در قبال مساله فلسطین قدردانی می‌کند و مایل به حفظ ارتباط نزدیک با پکن برای کمک به کاهش حملات اسرائیل به غزه است.

پس از این گفت‌وگو، سران دو کشور شاهد امضای تعدادی از اسناد همکاری دوجانبه در زمینه گسترش همکاری در طرح «یک پهنه، یک راه»، نوآوری‌های علمی و فناوری، سرمایه‌گذاری و همکاری‌های اقتصادی و سایر زمینه‌ها بودند.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه