تعیین ردیف بودجه خاص اشتغال برای جهاد دانشگاهی/ سرانه ۱۵۰ میلیونی برای ایجاد شغل

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- سرپرست اداره کل توسعه کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی از تعیین ردیف بودجه خاص اشتغال برای نخستین بار در این نهاد خبر داد وگفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها بیش از۶۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال ازسوی دستگاه‌های متولی در اختیار جهاد دانشگاهی قرار می‌گیرد تا اشتغال‌های خرد و خانگی رونق بیشتری بگیرد.

به گزارش گروه علم و آموزش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، مجتبی ابراهیمی روز شنبه درباره جزئیات تعیین ردیف بودجه خاص اشتغال جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی در گذشته تکلیف قانونی برای ایجاد اشتغال درکشور نداشت و عمده اقدامات اشتغال‌زایی این نهاد درسال‌های گذشته انجام و بیشتر به شکل کارفرما محور اجرا شده است.


سرپرست اداره کل توسعه کارآفرینی واشتغال جهاد دانشگاهی موضوع و چالش اساسی امروز کشور را ایجاد اشتغال بویژه در مناطق محروم و روستایی دانست و گفت: جهاد دانشگاهی نیز رویکرد جدیدی را درحوزه ایجاد اشتغال در این بخش دنبال می‌کند. همانطور که رهبرمعظم انقلاب اسلامی ایجاد اشتغال را یک وظیفه همگانی دانستند، در این نهاد به موضوع کارآفرینی و ایجاد اشتغال به عنوان یک وظیفه نگاه می‌کنیم.


بر اساس این خبر از جهاد دانشگاهی به گفته ابراهیمی، نباید ایجاد اشتغال را به عنوان یک کار اداری یا سازمانی مورد توجه قرار داد، زیرا پایداری اشتغال نیازمند زنجیره‌ای کامل از آغاز شکل‌گیری ایده اشتغالزایی تا رساندن این ایده به اجرا و کسب درآمد پایدار با ایجاد شبکه و بازار خدمت است. چنین رویکردی با نگرش اداری سازگارنیست. از این‌رو، با روحیه جهادی در جهاد دانشگاهی به دنبال تحقق اهداف ایجاد اشتغال در نخستین سال ورود مستقیم این نهاد انقلابی به موضوع اشتغال‌زایی در کشور هستیم.

تغییر ریل درمسیر اشتغال‌زایی جهاد دانشگاهی

سرپرست اداره کل توسعه کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی این را گفت که براساس ارزیابی‌ها سرانه ایجاد اشتغال در جامعه هدف جهاد دانشگاهی بیش از ۱۵۰ میلیون تومان و نگاه جهاد دانشگاهی در ایجاد اشتغال، توجه به رویکردهای فناورانه و خلاق در این حوزه است. با حمایت از طرح‌های دانش بنیان و خلاقی که منجربه ایجاد اشتغال پایدار در روستاها شوند از اجرای این ایده‌ها تا تبدیل ان به شغل حمایت می‌کنیم.

ابراهیمی تاکید کرد که به دنبال توسعه جامعه هدف بهره‌مند ازتسهیلات اشتغال‌زا هستیم، بسیاری فارغ التحصیلان دانشگاهی بعد از پایان تحصیلات خود با مشکل تامین سرمایه برای ایجاد اشتغال روبرو هستند. در مدل طراحی شده فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می توانند از ظرفیت ایجاد اشتغال استفاده کنند و این افراد را در مسیری قرار دهند که با شناسایی استعدادها و تامین مالی و ارائه آموزش به تولید و ایجاد اشتغال منجر شود.

اولویت اول توسعه کسب و کارهای خرد خانگی
سرپرست اداره کل توسعه کارآفرینی واشتغال جهاد دانشگاهی اضافه کرد: توسعه کسب و کارهای خرد و متوسط خانگی اولویت جهاد دانشگاهی است. اگر این ظرفیت در جامه به درستی مدیریت شود و شبکه کسب وکارهای خرد و متوسط با رویکرد خانگی درکشور ذیل جهاد دانشگاهی شکل بگیرد می‌توانیم با پشتیبانی سامانه بازار کار و مراکز جهاد دانشگاهی این کسب و کارها را توسعه و حتی زمینه صادرات محور کردن تولیدات انان را فراهم کنیم.

ابراهیمی معتقد است: بسیاری ازکسب وکارهای شناخته شده درمقیاس صنعتی درحال تولید محصول هستند که از پایه به شکل خانگی آغاز به کار کرده‌اند و توسعه کسب و کارهای خانگی موضوعی دردسترس است؛ زیرا بسیاری ازکسب و کارهای صنعتی و کارگاهی در ابتدا در یک محفل خانگی و خانوادگی شکل گرفته‌اند و پس از آن مراحل رشد و توسعه را گذرانده‌اند تا به مرحله تولید صنعتی برسند. جهاد دانشگاهی برای رشد دادن مشاغل خرد و متوسط با اولویت خانگی آمادگی دارد در مراحل رشد این مشاغل در کنار صاحبان این کسب و کارها قرار گیرد.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه