جایزه «قانعی‌راد» به برترین کنشگران عرصه اجتماعی تعلق می‌گیرد

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- رئیس انجمن ترویج علم گفت: جایزه مرحوم قانعی‌راد با توجه به فعالیت‌های او در زمینه جامعه‌شناسی علم، می‌تواند به کنشگر اجتماعی فعال، استاد پیشکسوت، انجمن علمی (نهاد مدنی)، رساله دکتری یا پژوهش اجتماعی بزرگ در سطح کلان تعلق گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، مرحوم محمدامین قانعی راد (۱۳۳۴ تا ۱۳۹۷) جامعه‌شناس، رئیس پیشین انجمن جامعه‌شناسی و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ پس از دوره‌ای بیماری درگذشت. وی سابقه تدریس در دانشگاه‌های مختلفی چون تهران، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه الزهرا (س)، دانشگاه تربیت معلم تهران را داشت. قانعی‌راد بیشتر در زمینه جامعه شناسی علم فعالیت می کرد و در این زمینه کتاب های مختلفی؛ از جمله جامعه شناسی کنشگران علمی، جامعه شناسی رشد و افول علم در ایران و پیمایش علم و جامعه؛ تجربیات جهانی و اجرای نسخه ایرانی را نگاشته بود.
حالا و حدود ۶ سال پس از درگذشت او، انجمن ترویج علم تصمیم به برگزاری جایزه‌ای به نام جایزه قانعی‌راد همزمان با بیست و پنجمین دوره جایزه ترویج علم، گرفته است.

پیش از این سه جایزه از جوایز ترویج علم در بخش‌های ادبیات کودک، محیط زیست و معلمان مناطق محروم با نام‌های توران میرهادی، محمد علی بهمن‌بیگی و هنریک مجنونیان نام‌گذاری شده بود و امسال در بیست و پنجمین دوره جایزه ترویج علم، با هدف توجه بیشتر به حوزه علوم اجتماعی و علوم انسانی اعطا می‌شود.

جایزه «قانعی‌راد» به برترین کنشگران عرصه اجتماعی تعلق می‌گیرد

اکرم قدیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد در مورد این جایزه گفت: مرحوم قانعی‌راد در سال ۱۳۹۵ برنده جایزه انجمن ترویج علم شد و امسال برای اولین بار جایزه قانعی راد به جوایز انجمن ترویج علم اضافه می‌شود.

وی در مورد موضوع این جایزه توضیح داد: این جایزه با توجه به فعالیت‌ها و آثار دکتر قانعی‌راد در حوزه جامعه شناسی علم، اجتماعات علمی، جامعه شناسی مردم مدار، ارتباط علم و جامعه، جامعه‌شناسی حوزه عمومی، تلاش برای ترویج علم جامعه شناسی، کنشگر فعال اجتماعی (کنشگر در عرصه علم و جامعه) تعریف شده است. این جایزه می تواند به کنشگر اجتماعی فعال، استاد پیشکسوت، انجمن علمی (نهاد مدنی)، رساله دکتری یا پژوهش اجتماعی بزرگ در سطح کلان تعلق گیرد.

رئیس انجمن ترویج علم هدف از تاسیس این جایزه را قدردانی از کوشش‌های مروجان علم و تشویق عموم به فعالیت و زمینه‌سازی برای ارتقای بینش و تفکر علمی در جامعه، ایجاد ارتباط بین علم و جامعه جایزه قانعی دانست و گفت: یکی از حامیان این جایزه کرسی یونسکو در ترویج علم است. انجمن ترویج علم نیز برگزار کننده مراسم جایزه است. اما برخی سازمان و نهادهای دیگر از این فراخوان حمایت می کنند.

قدیمی افزود: کلیه کسانی که در حوزه علم و جامعه فعالیت دارند، به نوعی مخاطب این جایزه هستند.

جایزه «قانعی‌راد» به برترین کنشگران عرصه اجتماعی تعلق می‌گیرد

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، مراسم جایزه ترویج علم هر ساله آبان ماه همزمان با روزجهانی علم در خدمت صلح و توسعه و هفته ترویج علم ایران برگزار و از افراد یا سازمان‌هایی که بهترین و مؤثرترین فعالیت‌ها را برای همگانی‌ کردن علم، گسترش اندیشه و فرهنگ علمی در ایران و کاربرد علم در هریک از سطوح زندگی اجتماعی انجام داده‌اند، تقدیر می‌شود. مراسم بیست و چهارمین دوره جایزه ترویج علم و اختتامیه دوازدهمین رویداد هفته ترویج علم ایران، ۲۵ آبان گذشته در تالار ایوان شمس برگزار شد.

مرحوم قانعی راد در سال ۱۳۹۵ برای تلاش در زمینه ترویج علم جامعه شناسی در حوزه های دانشگاهی و عمومی، در روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه تقدیر شده بود.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه