مصرف «ملاتونین» احتمال بروز بیماری چشمی سالمندی را کاهش می‌دهد

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- گروهی از محققان پزشکی به شواهد و مدارکی رسیده‌اند که نشان می‌دهد مصرف منظم «ملاتونین» احتمال ابتلا به بیماری چشمی دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد) را در سنین پیری کاهش می‌دهد.

به گزارش گروه علم و آموزش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از مدیکال اکسپرس، بیماری تباهی لکه زرد که در سنین پیری روی می‌دهد اغلب به نابینایی افراد منجر می شود. در این حال محققانی از دانشکده پزشکی دانشگاه کیس وسترن (در کلیولند اوهایو آمریکا) و مرکز بیوانفورماتیک بیماری‌های چشمی کلیولند برای شناخت ارتباط بین مصرف منظم ملاتونین و ایجاد بیماری تباهی لکه زرد (AMD) سابقه ۲۰۰ تن از بیماران کهنسال را بررسی کردند.

تحقیقات قبلی نشان داده است بسیاری از افراد با بالا رفتن سن نوعی تباهی ماکولا (بخشی از شبکیه چشم) را تجربه می‌کنند. پزشکان از سال‌ها پیش دنبال راهی برای جلوگیری یا توقف پیشرفت این بیماری بوده اند. برخی پیشرفت‌ها حاصل شده؛ اما هنوز درمانی برای این بیماری وجود ندارد.

محققان مختلف در سال‌های اخیر طی تحقیقاتی کشف کرده اند افرادی که مکمل‌های ملاتونین مصرف می‌کنند ممکن است با احتمال کمتری برای دچار شدن به این بیماری رو به رو باشند. در سال ۲۰۲۰ ، یک گروه تحقیقاتی کشف کرد سطح بالاتر ملاتونین می‌تواند از آسیب به شبکیه به علت تباهی ماکولا (AMD) جلوگیری کند. سال بعد از آن نیز یک گروه دیگر کشف کرد بیماران دچار این بیماری معمولا مقدار کمتر از میانگین ملاتونین در خون و اشک چشم خود دارند.

مصرف منظم ملاتونین احتمال بروز بیماری چشمی سالمندی را کاهش می‌دهد

در این مطالعه جدید محققان سابقه پزشکی ۲۰۰ هزار نفر از افراد کهنسال مربوط به سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۳ را بررسی و کشف کردند از بین ۱۲۱ هزار و ۵۲۳ نفر در سنین ۵۰ سال و بالاتر که هیچ نشانه‌ای از بیماری AMD‌ نداشتند، بسیاری از آنها مصرف کننده منظم مکمل ملاتونین بودند. همچنین افرادی که بعد از دچار شدن به این بیماری مصرف این مکمل‌ها را شروع کردند کاهش سرعت پیشرفت بیماری را تجربه کرده اند.

ملاتونین یک هورمون است که به طور طبیعی در مغز تولید می‌شود و ارتباط قوی آن با چرخه خواب مشخص شده است. مغز مقدار بیشتری از این هورمون را در پاسخ به تاریکی تولید می‌کند. چند شرکت اقدام به تولید و فروش مکمل‌های غذایی ملاتونین کرده‌اند که هدف از آن کمک به افراد دارای مشکل در خواب است.

این مطالعه جدید شواهد بیشتری فراهم کرده که مصرف منظم ملاتونین می تواند از بروز و پیشرفت بیماری تباهی لکه زرد جلوگیری کند.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، ملاتونین یک فراورده طبیعی است که در گیاهان و جانوران یافت می‌شود. مقدار بسیار کمی از ملاتونین در غذاهایی مانند گوشت‌ها، حبوبات، میوه‌ها و سبزی‌ها همچنین به‌ صورت مکمل غذایی (مکمل ملاتونین) در بازار وجود دارد.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه