تاسیس رشته اقتصاد انرژی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- دانشگاه صنعتی امیرکبیر در راستای اهداف راهبردی برای تبدیل شدن به قطب انرژی دانشگاهی در کشور رشته «اقتصاد انرژی» در مقطع کارشناسی ارشد را در این دانشگاه راه‌اندازی کرد و برای اولین بار از مهر امسال در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد.

به گزارش گروه علم و اموزش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، مهدی مجیدپور در این باره گفت: امروزه یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی کشور ناترازی در میزان عرضه و تقاضای انواع حامل های انرژی از قبیل گاز، برق، بنزین و گازوئیل است که براساس آمارهای رسمی در سال های آینده این روند تشدید خواهد شد. بر این اساس ساماندهی حوزه سیاستگذاری و اقتصاد انرژی در کشور نیازمند تربیت و نقش‌آفرینی نخبگان و استعدادهای برتر است و به نظر می‌رسد که جامعه دانشگاهی در کشور باید نقشی پررنگ‌تر و فعال‌تر در این زمینه ایفا کند.


رئیس دانشکده مدیریت، علم و فناوری دانشگاه گفت: در فضای فعلی، حتی شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه انرژی نیز فضای لازم برای ورود به فعالیت را ندارند. وجود ناترازی انرژی که ماحصل دهه‌ها برنامه‌ریزی نادرست در کشور بوده، علاوه بر آثار سوء اقتصادی، پیامدهای محیط زیست، سلامت و حتی امنیت انرژی را نیز به دنبال داشته است.

مجیدپور خاطر نشان کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر با داشتن ظرفیت‌های فراوان، ورود به عرصه انرژی را جزء اولویت‌های راهبردی خود می‌داند و بر اساس برنامه‌های توسعه‌ای دانشکده مدیریت، علم و فناوری،رشته اقتصاد انرژی، برای اولین بار در دانشگاه صنعتی امیرکبیر از مهرماه ۱۴۰۳، در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد.


این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر ضمن اشاره به همکاری‌های انجام شده با دانشکده‌های فیزیک و مهندسی انرژی و مهندسی نفت، گفت: علاوه بر توسعه برنامه‌های آموزشی، برنامه‌های تحقیقاتی دیگری نیز با همکاری دانشکده‌های دیگر در دستورکار قرار دارد.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، ۱۸ دانشکده مشتمل بر دانشکده های قدیمی (۶ دانشکده)، و دانشکده های جدید مانند مهندسی پزشکی و غیره، دانشکده های سنتی و تخصصی ویژه مثل مهندسی پلیمر، هوافضا و مهندسی نفت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر وجود دارد که همه این دانشکده ها از کارشناسی تا دکتری دانشجو می پذیرند و حدود ۱۴ هزار دانشجو در مقاطع مختلف در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. علاوه بر واحدهای دانشگاهی در تهران واحدهای دیگر هم با عنوان پردیس های ماهشهر، بندرعباس و گرمسار و پردیس بین المللی در جزیره کیش ذیل این دانشگاه فعالیت می کنند.

اکنون ۱۵۰۰ دانشجوی نخبه استعدادهای درخشان و المپیادی در دانشگاه تحصیل می‌کنند. همچنین ۳۲۲ دانشجو از ۱۳ کشور در دانشگاه و پردیس های مختلف درس می خوانند که شامل ۱۸۹ دانشجو در مقطع کارشناسی، ۸۹ نفر ارشد و ۴۴ نفر دکتری است.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه