ربات راننده به جای خودروی خودران؛ ایده جدید مهندسان رباتیک

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- یک گروه از محققان حوزه رباتیک در دانشگاه توکیو رویکرد جدیدی را در ارتباط با رانندگی خودکار در پیش گرفته‌اند و به جای خودکارسازی کل ماشین فقط یک ربات را در صندلی راننده قرار داده‌اند.

به گزارش گروه علم و آموزش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از تک‌اکسپلور، این محققان یک ربات قادر به رانندگی ماشین ساختند و آن را در جهان واقعی آزمایش کردند. تمام تلاش ها برای ساختن ماشین‌های مستقل و خودران بر این تمرکز داشته‌اند که خود ماشین را خودکار کنند و انسان‌ها روی صندلی مسافر و صندلی عقب بنشینند. این تلاش‌ها مستلزم اضافه کردن حسگرهایی علاوه بر قدرت پردازشگری به ماشین هستند همچنین نتایج مختلفی در پی داشته اند.

ربات راننده بجای خودروی خودران؛ ایده جدید مهندسان رباتیک

در این تلاش جدید گروه تحقیقاتی این ایده را بررسی کرد که شاید آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر باشد اگر بتوانیم به یک ربات آموزش رانندگی بدهیم و آن را در صندلی راننده یک ماشین عادی بنشانیم، به جای اینکه بخواهیم کل ماشین را خودکار کنیم. این محققان چنین رباتی را ساختند و آن را مسیری در صحن دانشگاه توکیو آزمایش کردند.

ربات راننده بجای خودروی خودران؛ ایده جدید مهندسان رباتیک

این ربات موساشی نام‌گذاری و طوری طراحی شده که تقریبا همانند یک انسان راننده عمل کند. این محققان با همین هدف،‌ رباتی ساختند که آن را به عنوان یک «انسان‌نمای اسکلتی‌عضلانی» (musculoskeletal humanoid) توصیف کرده‌اند؛ رباتی که نیم‌تنه، دو دست و دو پا و سر و گردن دارد.

محققان رباتیک برای این ربات همچنین چشم‌های متحرک ساختند که هر کدام از آنها به یک دوربین با وضوح بالا مجهز است. دستان و پاها هم به شکلی ساخته‌ شده‌اند که بتوانند کنترل کامل فرمان و پدال‌ها را برای ربات فراهم سازند. این ربات یک رایانه هم دارد که نرم‌افزار آن به عنوان مغز ربات در هنگام رانندگی عمل می‌کند.

ربات راننده بجای خودروی خودران؛ ایده جدید مهندسان رباتیک

این ربات سپس پشت فرمان یک خودروی برقی قرار گرفت و عازم رانندگی آزمایشی شد. ربات مورد نظر علاوه بر رانندگی ماشین در مورد توانایی برای شناسایی و پاسخ به اشیای موجود در مسیر از جمله انسان‌ها، آزمایش شد. این گروه تحقیقاتی گزارش داده آزمایش‌های اولیه امیدوارکننده بوده است هر چند تا زمانی که موساشی بتواند در خیابان‌ها و جاده‌های عمومی رانندگی کند راه درازی در پیش دارد.

این محققان در نظر دارند تا به تحقیقات خود در این زمینه ادامه دهند تا دریابند که آیا می‌توان با ایجاد بهبودهایی رباتی بسازند که بتواند بهتر یا حداقل ایمن‌تر از متوسط انسان‌ها رانندگی کند.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه