تداوم حمایت‌های مالی آمریکا از اوکراین

تهران-آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- معاون جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد کشورش بیش از ۱.۵ میلیارد دلار به بخش انرژی و بهبود اوضاع انسانی ناشی از جنگ به اوکراین کمک می‌کند.

به گزارش روز شنبه آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، خبرگزاری رویترز نوشت: کامالا هریس خبر اختصاص این مبلغ کمک واشنگتن به کی یف را در اجلاس صلح اوکراین در شهر «لوسرن» سوئیس اعلام کرد.

وی قرار است با ایراد سخنرانی در در نشست های عمومی این اجلاس، در حاشیه اجلاس با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دیدار کند.

هریس گفت: بسته کمک ۱.۵ میلیارد دلاری آمریکا شامل ۵۰۰ میلیون دلار برای کمک به بخش انرژی و هدایت ۳۲۴ میلیون دلار دیگر از بودجه اعلام شده قبلی برای تعمیرات اضطراری زیرساخت های انرژی و دیگر نیازها در اوکراین است.

معاون بایدن مدعی شد که این بسته جدید از طریق حمایت از احیا و بازسازی و تقویت مقاومت اوکراین در برابر اختلال در عرضه انرژی و ایجاد زمینه ای برای بازسازی و گسترش سامانه انرژی، به اوکراین در مقابل حملات اخیر روسیه علیه زیرساخت های انرژی به این کشور اختصاص داده می شود.

هریس همچنین از اختصاص بسته دیگری به ارزش بیش از ۳۷۹ میلیون دلار از سوی وزارت خارجه و آژانس توسعه بین المللی آمریکا برای کمک به پناهندگان و دیگر آسیب دیدگان جنگ خبر داد.

این مبلغ همچنین کمک های غذایی، خدمات بهداشتی، پناهگاه، آب رسانی، خدمات فاضلاب و ارائه خدمات بهداشتی را برای میلیون ها اوکراین پوشش می دهد.

هریس به نمایندگی از بایدن برای کمتر از ۲۴ ساعت در گردهمایی شهر لوسرن حضور خواهد یافت. رئیس جمهوری آمریکا در اجلاس گروه ۷ در ایتالیا شرکت و سپس برای حضور در نشست اهداکنندگان مالی در کارزار انتخاباتی مجددش به آمریکا بازگشت.

اجلاس صلح سوئیس درباره جنگ اوکراین در روزهای ۱۵ و ۱۶ ژوئن (۲۶ و ۲۷ خرداد) برگزار می شود.

هریس در این اجلاس با زلنسکی دیدار خواهد کرد.

بایدن در اجلاس گروه ۷ با رئیس جمهوری اوکراین ملاقات کرد و دو طرف توافق دوجانبه امنیتی امضا کردند.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در اجلاس روز یکشنبه صلح به نمایندگی از آمریکا حضور خواهد داشت و به تشکیل کارگروه هایی برای بازگرداندن کودکان اوکراینی از روسیه و امنیت انرژی کمک خواهد کرد.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، روسیه به این اجلاس صلح سوئیس دعوت نشده است. چین تاکید کرده که حضور روسیه و اوکراین پیش‌شرط برگزاری یک اجلاس سازنده است.

کی‌یف مدعی است بیش از ۱۰۰ کشور دعوت برای حضور در این نشست را قبول کرده‌اند. قرار است در این گردهمایی، طرح صلح زلنسکی برای پایان جنگ در این کشور مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

دمیتری پسکوف سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه پیش از این گفته بود که نشست سوئیس در مورد اوکراین بدون حضور مسکو «اقدامی به طور کلی پوچ و یک وقت گذرانی بیهوده است و به همین دلیل است که بسیاری از کشورها نمی‌خواهند وقت خود را تلف کنند.»

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه