روزی برای پهنه‌های آبی زمین؛ تنظیم‌گر دما، معدن غذا و مواد معدنی

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- ۸ ژوئن مصادف با ۱۹ خرداد، «روز جهانی اقیانوس‌ها» امسال با شعار «اعماق جدید را بیدار کنید»، گرامی‌ داشته می‌شود تا به این مناسبت تأثیر نعمت خداوندی بر همگان یادآوری و برای از بین بردن تهدید و تخریب آن تدابیری اندیشیده شود.

به گزارش گروه علم و آموزش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد وبگاه هندوستان تایمز در گزارشی به این مناسبت آورده است: اقیانوس‌ها حدود ۷۰ درصد سطح زمین را پوشانده‌اند و برای بقای ما ضروری هستند. آن‌ها حدود ۵۰ درصد از اکسیژن جهان را تولید می‌کنند و محل زندگی گونه‌های فراوانی هستند.

اقیانوس‌ها مسئولیت ایجاد تعادل سالم تنوع زیستی و حفظ زندگی انسان را بر عهده دارند. با این حال، با گذشت زمان، عمدتاً به دلیل فعالیت‌های انسانی، با آلودگی و تخریب مواجه می‌شوند.

روزی برای پهنه‌های آبی زمین؛ تنظیم‌گر دما و معدن غذا و معادن معدنی

آگاهی از تأثیر اقیانوس‌ها بر جهان اهمیت دارد. هر سال روز جهانی اقیانوس‌ها گرامی داشته می‌شود تا مردم درباره آن‌ها آگاهی کسب و تدابیری اتخاذ کنند که سلامت به اقیانوس‌های جهان بازگردانده شود.

در سال ۱۹۹۲ میلادی، نامگذاری «روز جهانی اقیانوس‌ها» در اجلاس زمین در ریودوژانیرو (دومین شهر بزرگ برزیل)، پیشنهاد شد. سپس در ۵ دسامبر ۲۰۰۸ میلادی (۱۵ آذر ۱۳۸۷) مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۸ ژوئن (۱۹ خرداد) را به عنوان «روز جهانی اقیانوس‌ها» تعیین کرد.

روزی برای پهنه‌های آبی زمین؛ تنظیم‌گر دما و معدن غذا و معادن معدنی

این روز با هدف ایجاد آگاهی درباره ارتباط انسان با اقیانوس‌ها نامگذاری شد. هر سال، بخش امور اقیانوس‌ها و حقوق دریاها در سازمان ملل متحد، رویدادهایی را برای ایجاد آگاهی عمومی در زمینه اقیانوس‌ها سازماندهی می‌کند.

«اعماق جدید را بیدار کنید» عنوان شعار و موضوعی است که امسال برای روز جهانی اقیانوس‌ها برگزیده شده است. موضوع اقدام امسال نیز «اقدام کاتالیزور برای اقیانوس و اقلیم ما» است.

یکی از بزرگ‌ترین بحران‌هایی که تاکنون زمین با آن مواجه شده است، تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین است.

روزی برای پهنه‌های آبی زمین؛ تنظیم‌گر دما و معدن غذا و معادن معدنی

هم‌زمان با تلاش برای حل این بحران، باید اهمیت اقیانوس‌ها و اطمینان از تعادل سالم در طبیعت را درک کنیم. اقیانوس‌ها دمای کره زمین را تنظیم می‌کنند همچنین منبع غنی غذا و دارو هستند.

نباید با اقیانوس‌ها بدرفتاری کرد. زمان آن فرا رسیده که برای بازگرداندن سلامت اقیانوس‌ها با یکدیگر همکاری کنیم؛ می‌توان از طریق روش‌های پایدار، این امر را ممکن و با هم برای ایجاد دنیایی بهتر تلاش کرد.

روزی برای پهنه‌های آبی زمین؛ تنظیم‌گر دما و معدن غذا و معادن معدنی

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه