مسکو: تاجیکستان مخالف حضور طالبان در سازمان همکاری شانگهای است

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- فرستاده ویژه روسیه در امور افغانستان از مخالفت تاجیکستان با مشارکت طالبان در فعالیت سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک نقطه اختلاف در میان کشورهای عضو این سازمان خبر داد.

به گزارش روز شنبه آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از خبرگزاری اسپوتنیک، ضمیر کابلوف فرستاده ویژه روسیه در امور افغانستان در رابطه با حضور افغانستان در سازمان همکاری شانگهای، اظهار داشت: تاجیکستان با حضور کابل در این سازمان مخالفت است.

وی با اشاره به نشست اخیر وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در آستانه، گفت:کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از از سرگیری کارگروه سازمان همکاری شانگهای-افغانستان حمایت کردند، شرکای تاجیک ما هنوز ملاحظات خاصی دارند، اما امیدواریم که به‌زودی در موضع خود تجدیدنظر کنند.

بر اساس این گزارش، از زمان قدرت گرفتن طالبان، این نخستین‌بار است که بحث حضور افغانستان در گفت‌وگوهای سازمان همکاری‌ شانگهای مطرح شده‌ است. کابل از سال ۲۰۱۲ عضو ناظر این سازمان است و در سال ۲۰۱۵ دولت اشرف غنی به این سازمان پیشنهاد کرد که به عضویت اصلی پذیرفته شود، اما این درخواست پیگیری نشد و افغانستان همچنان عضو ناظر باقی ماند.

تا پیش از بازگشت طالبان به قدرت، مقام‌های دولت پیشین افغانستان در سطوح مختلف در نشست‌های این سازمان شرکت می‌کردند، اما در نشست‌های این سازمان در نزدیک به سه سال گذشته، هیچ کسی از افغانستان شرکت نکرده‌ است.

پیشتر مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی ریاست الوزرا در ملاقات با سفیر چین در کابل شرکت کابل در نشست‌های سازمان همکاری شانگهای را خواستار شده بود.

بحث درباره مشارکت افغانستان در سازمان همکاری شانگهای در حالی مطرح شد که به تازگی ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه، از ضرورت تعامل و تماس با کابل سخن گفت و سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه هم از اقدام این کشور در حذف نام طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی خبر داد.

قاسم جومارت توکایف رییس‌جمهور قزاقستان هم برای تعامل اقتصادی و افزایش همکاری‌ها با طالبان نام این گروه را از فهرست گروه‌های تروریستی و ممنوعه در این کشور حذف کرد.

با این حال، تاجیکستان و هند، از اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای، هنوز روابطشان را با طالبان توسعه نداده‌اند.

پس از بازتاب اظهارات ضمیر کابلوف درمورد مخالفت تاجیکستان با مشارکت طالبان در سازمان همکاری شانگهای، احمد سعید مرادزاده، سرپرست هماهنگ‌کننده ملی تاجیکستان در امور سازمان همکاری شانگهای هم به خبرگزاری آسیا پلاس، گفت: دوشنبه بر ضرورت گفت‌وگو درباره افغانستان در چارچوب سازمان همکاری شانگهای تاکید می‌کند و مخالفتی با ازسرگیری کارگروه تماس این سازمان با کابل ندارد.

وی افزود: طرف تاجیکستان هرگز با ازسرگیری کارگروه تماس مخالفت نکرده است.

مراد زاده با اشاره به صحبت‌های وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای درمورد مشارکت طالبان در نشست‌های این سازمان، تاکید داشت: دوشنبه در نشست شورای وزیران امورخارجه سازمان همکاری شانگهای در آستانه، پیشنهاد کرد تا در این مرحله یک بحث تخصصی درباره مسائل افغانستان در ساختار کشورهای عضو سازمان راه‌اندازی شود.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه