استفاده از سازکار بویایی حشرات برای ساخت حشره‌کش‌های زیستی

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- دانشمندان چینی با انتشار نتایج تحقیقات جدید درباره سازکار بویایی حشرات، اطلاعات مهمی برای ساخت حشره‌کش‌های ایمن، کارآمد و سازگار با محیط‌زیست فراهم کرده‌اند.

به گزارش گروه علم و آموزش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از شینهوا، این کار تحقیقاتی با هدایت وانگ گیرونگ از محققان موسسه ژنومیک کشاورزی شنژن وابسته به آکادمی علوم کشاورزی چین انجام شده است. وانگ خاطرنشان کرد که حشرات برای مشاهده و ردیابی پیام‌رسان‌های شیمیایی (semiochemicals) در محیط بر حس بویایی متکی هستند.

پیام‌رسان‌های شیمیایی در واقع مواد شیمیایی ناشی از ارگانیسم‌هایی برای تحریک واکنش هستند. وی افزود: گیرنده‌های بویایی یک نقش مرکزی در فرایند شناسایی بو ایفا می‌کنند و زمانی که فعال می‌شوند می‌توانند سیگنال‌های شیمیایی بیرونی را به سیگنالهای بیوالکتریکال تبدیل کرده و به این ترتیب واکنش‌های رفتاری حشرات را تحریک کنند.

این محقق موسسه ژنومیک کشاورزی شنژن چین یادآور شد: از جمله گیرنده‌های مختلف بویایی یکی هم گیرنده مربوط به فرومون (pheromones) زنگ خطر است. دانشمندان کشف کرده‌اند اکثر شته‌ها زمانی که توسط دشمنان خود در طبیعت مورد حمله قرار می‌گیرند یا با خطرهای دیگر روبرو می‌شوند قطرات کوچک حاوی فرومون زنگ خطر آزاد می کنند و به شته‌های نزدیک خود هشدار می‌دهند که به سرعت فرار کنند.

استفاده از سازکار بویایی حشرات برای ساخت حشره‌کش‌های زیستی

تیم تحقیقاتی وانگ با استفاده از فناوری میکروسکوپی الکترونی کرایو (cryoelectron ) اقدام به مطالعه ساختار گیرنده‌های فرومون هشدار در شته‌ها کردند و موفق شدند وجود سازکاری را مشخص کنند که شته‌ها از طریق آن فرومون هشدار را شناسایی میکنند و این کشف یک نگرش جدید برای شناخت تعاملات بین حشرات فراهم کرده است.

وانگ خاطرنشان کرد که این کشف هم اهمیت علمی و هم کاربردهای عملی دارد و حمایت نظری و راهنمایی عملی برای ساخت فناوری‌های سازگار با محیط زیست برای جلوگیری و کنترل شته‌ها فراهم می‌کند.

استفاده از سازکار بویایی حشرات برای ساخت حشره‌کش‌های زیستی

بیل هانسون دانشمند موسسه اکولوژی شیمیایی ماکس پلانک در آلمان و از اعضای خارجی آکادمی علوم چین در این خصوص گفت: این دانش بسیار با اهمیت است؛ زیرا هنوز کامل نمی دانیم گیرنده‌های بویایی چگونه مولکول ها را در هر ارگانسیمی شناسایی می‌کنند. علاوه بر اینکه این مطالعه بر روی شته‌ها تمرکز داشته که یکی از حشرات مهم در کشاورزی است و از این رو میتواند برای مدیریت این حشرات در کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

سایر محققان نیز گفتند این پیشرفت مهم به طور موثری فرایند تحقیقات و ساخت محصولات جدید و سازگار با محیط زیست برای کنترل حشرات را ارتقا خواهد داد.

دیدگاه خود را بیان کنید