ارزش معاملات تجارت الکترونیکی از ۳۱۸۸ همت عبور کرد

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: در سال ۱۴۰۲ ارزش معاملات تجارت الکترونیکی کشور از ۳۱۸۸ همت عبور کرد که نسبت به سال قبل از آن رشد ۷۴ درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، امین کلاهدوزان ظهر امروز (دوشنبه ۲۱ خرداد) در نشست خبری مربوط به گزارش سالیانه تجارت الکترونیکی، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲، اکوسیستم تجارت الکترونیکی کشور توانست ارزش معاملات خود را به ۳ هزار و ۱۸۸ همت برساند که نسبت به سال گذشته ۷۴ درصد افزایش داشته است.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد: معاملات در سال گذشته نزدیک به ۵۱ میلیارد دلار تراکنش در تجارت الکترونیک کشور را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به افزایش تعداد تراکنش‌های تجارت الکترونیکی، افزود: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳ میلیارد تراکنش مالی داشتیم که در سال ۱۴۰۲ این عدد به ۳.۹ میلیارد تراکنش رسید که ۳۱ درصد رشد را تجربه کرده است.

کلاهدوزان بیان کرد: معاملات دولتی نیز در سال ۱۴۰۲ بیش از ۴۳۸ هزار فقره بوده که نسبت به سال قبل رشد ۴ درصدی داشته است.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به ساماندهی کسب و کارها در قالب اینماد اشاره کرد و ادامه داد: تعداد کسب و کارهای دارای نماد اینماد به ۲۰۷ عدد رسیده که رشد ۴۷ درصدی داشته است؛ همچنین بیش از ۴ میلیون و ۲۵۶ هزار گواهی امضای الکترونیکی نیز صادر شده که نسبت به سال قبل ۱۲۵ درصد رشد داشته است.

کلاهدوزان با بیان اینکه امسال نسبت به سال گذشته حجم معاملات تجارت الکترونیکی ۷۴ درصد افزایش داشته است، افزود: از ۲۰۷ هزار شرکتی که نماد تجارت الکترونیکی دریافت کرده‌اند ۴۲ درصد نوپا هستند و عمر یک تا چهار سال دارند که نوید می‌دهد اقبال مردم به حوزه تجارت الکترونیکی به شدت افزایش یافته است. ۱۸ درصد کسب‌وکارها سن بین ۴ تا ۸ سال و ۵ درصد طول عمر بالای ۵ درصد و ۳۵ درصد عمر کمتر از یک سال دارند.

وی درباره توزیع جغرافیایی شرکت‌ها، گفت: اکنون ۴۶ درصد مجموعه شرکت‌های دارای اینماد در استان تهران فعال هستند. رتبه‌های بعدی مربوط به استان اصفهان، خراسان رضوی و فارس است. هدفگذاری مرکز توسعه تجارت این است که با برنامه ریزی، تناسب خوبی بین استان‌ها به وجود بیاید.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در تشریح حوزه فعالیت این شرکت‌ها، گفت: ۶۳ درصد این شرکت‌ها متخصص در فروش کالا، ۳۴ درصد در حوزه خدمات، ۳ درصد کالا و خدمات را همزمان عرضه می‌کنند. بیشترین میزان استقبال کسب‌وکارها مربوط به فروش کالا است که ۶۲ درصد را به خود اختصاص داده است. ۱۱ درصد خدمات فناوری اطلاعات، ۱۰ درصد آموزشی و فرهنگی، ۴ درصد خدمات و ۱۳ درصد سایر خدمات است.

کلاهدوزان درباره با بیان اینکه ۸۱ درصد صاحبان کسب و کارها آقایان و ۱۹ درصد خانم ها هستند، افزود: تعداد خانم‌ها نسبت به سال گذشته رشد ۳ درصدی داشته است. از لحاظ گروه سنی بیشترین گروه سنی صاحبان کسب و کارهای تجارت الکترونیکی مربوط به ۲۰ تا ۴۰ سال است که ۶۰ درصد کل این جمعیت را تشکیل می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش زیرساخت تجارت الکترونیکی اکنون بیش از ۶۳ درصد اولویت اول شرکت‌ها برای ارسال بسته شرکت ملی پست است. ۱۵ درصد اولویت‌ها مربوط به شرکت‌های پست خصوصی، ۱۰ درصد باربری‌ها و ۶ درصد توسط خود شرکت اتفاق می‌افتد.

رئیس مرکز توسعه تجارت با بیان اینکه ۴۳ درصد کسب و کارها از طریق شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان با مشتریان خود در ارتباط هستند، گفت: رویکردی که بنا داریم از انجام آن در مرکز توسعه تجارت اجتناب کنیم عدم افزایش تصدی‌گری،‌ وضع نکردن قواعد پیچیده، عدم بلاتکلیفی در تدوین و اعلام قوانین و مخالفت با موازی کاری است. در مقابل رویکرد جدید حمایت از کسب‌وکارهای موفق، تقویت ماموریت سیاستگذاری و توسعه‌ای مرکز، افزایش نقش آفرینی پلتفرم ها و بخش خصوصی، تعیین ضوابط منعطف با توجه به نوع و سابقه کسب و کار، تقویت حضور اتحادیه، انجمن و تشکل‌های مردمی با رویکرد تقویت خود تنظیم گری و تنظیم گری را در دستور کار خود قرار گرفته است.

افزایش ۳۲ درصدی ارزش تراکنش‌ها شاپرک

کلاهدوزان تاکید کرد: اعداد در مقایسه با یکدیگر معنی‌دار می‌شود کل شبکه شاپرک کشور طبق گزارش بانک مرکزی ارزش تراکنش‌ها ۳۲ درصد حدوداً افزایش داشته است که می‌توان این را متاثر از تورم دانست؛ اما در این آمار رشد تجارت الکترونیکی کاملاً مشهود است.

وی درباره سپردن بخشی از کار اینماد به کارگزاری‌های خصوصی گفت: یکی از بحث‌های جدی در مرکز همین مساله است و کارهای مربوط به آن را انجام خواهیم داد. بخشی از اینمادهای خاکستری که در کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد، توسط پرداخت‌یارها انجام می‌شود. نتیجه به دست آمده از این تعامل را مثبت ارزیابی می‌کنیم و در حال تعریف کارگزاری‌های جدید هستیم.

کلاهدوزان درباره جایگاه تجارت الکترونیک ایران در کشورهای منطقه گفت: ترکیه یکی از پیشتازان تجارت الکترونیکی است و حجم معاملات آن‌ها در سال گذشته ۸۷ میلیارد دلار بوده با توجه به حجم ۵۱ میلیارد دلاری معاملات ما، نشان می‌دهد و خیلی از آن‌ها عقب نیستیم. هرچند باید تاکید کنم این عدد برای ما مطلوب نیست. امیدوارم در ۲ تا ۳ سال آینده بتوانیم با یک برنامه راهبردی در اکوسیستم تجارت الکترونیک، کشور ترکیه را پشت سر بگذاریم.

وی درباره برنامه‌های مرکز توسعه تجارت گفت: توسعه بازارهای جدید یکی از برنامه‌های مهم است. تجارت الکترونیکی در حوزه‌هایی مانند سلامت الکترونیک و طلا تقریباً صفر است و در پنج سال آینده قرار است این بخش‌ها را به بهترین شکل توسعه دهیم. در سال گذشته خرید و فروش خودرو در بستر پلتفرم‌ها رگوله (موسسات مالی و بروکرهایی که تحت قوانین نهادهای نظارتی مالی و قابل اعتماد درآمده‌اند را «رگوله» (Regulated) می‌نامند) شد و در حال فعالیت است. رگوله کردن فعالیت‌های مربوط به سیمان و وسایل ساختمان برنامه‌ای است که امسال آن را در برنامه داریم.

کلاهدوزان با بیان اینکه مرکز تتا گذشته برنامه سندباکس را آغاز کرد گفت: سندباکس ساختاری پیشرفته دارد و در تمام دنیا از آن استفاده می‌کنند. سندباکس وزارت صمت سال گذشته آغاز به کار کرد و در حال بررسی چهار طرح است و امیدواریم بتوانیم این ظرفیت را تقویت کنیم.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه