دو طرح زیست‌محیطی تصفیه شیرابه و تولید کمپوست از پسماند در مراحل نهایی

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- دبیر ستاد اقتصاددانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی با اعلام افتتاح طرح تصفیه شیرابه اصفهان در اردیبهشت سال جاری تصریح کرد: طرح‌های تصفیه شیرابه قزوین و تولید کمپوست از پسماند شهری در سوادکوه در مراحل نهایی است.

به گزارش گروه علم و آموزش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، حفاظت از محیط زیست و مقابله با تخریب آن یکی از مولفه‌های توسعه پایدار در هر جامعه‌ای محسوب می شود. پنجم ماه ژوئن (مصادف با 16 خرداد) هر سال از سوی سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم برای نگهداری محیط زیست و تحریک سیاستمداران به گرفتن تصمیماتی برای رویارویی با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌جانوری، به‌ عنوان روز جهانی محیط زیست انتخاب شده‌است.

تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال ۱۹۷۲ یعنی ۵۱ سال پیش بازمی گردد. در آن سال برای نخستین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد. همزمان با برپایی این کنفرانس مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد شد و از سال ۱۹۷۲ تاکنون برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد/ UNEP در سراسر جهان مراسم ویژه‌ای را به مناسبت این روز برگزار می‌کند.

این روز در تقویم ما، اما در قالب هفته محیط زیست از ۱۶ تا ۲۲ خرداد ماه گرامی داشته می‌شود و طی آن نهادهای متولی محیط زیست می‌کوشند تا به ارائه برنامه های خود برای حفاظت از این زیست بوم بپردازند.

محمد مهدی نوربخش، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در خصوص فلسفه وجودی این ستاد، نسبتش با سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه های پیش روی ستاد تحت مدیریت‌ توضیحاتی داد که در ادامه می‌خوانید.

مسأله معاونت در تأسیس ستاد آب، اقلیم و محیط زیست چه بود؟ به لحاظ گفتمانی چه ماموریتی را دنبال می کند؟

استفاده از توانمندی‌ها و پتانسیل شرکت‌های دانش بنیان در حل چالش‌ها و معضلات حوزه آب و محیط‌زیست مانند تغییر اقلیم، مدیریت پسماند، رصد و پایش منابع طبیعی و آلاینده ها و... و. عامل اصلی ایجاد ستاد آب اقلیم و محیط زیست در معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری است.

دو طرح زیست‌محیطی تصفیه شیرابه و تولید کمپوست از پسماند در مراحل نهایی

ماموریت ستاد مذکور که یکی از ستادهای توسعه اقتصاد دانش بنیان است در راهبری شرکت‌ها به سمت ایجاد اقتصاد چرخشی تعریف شده است. اقتصاد چرخشی به طور کلی به صورت توسعه اقتصادی با تاکید بر کاهش ضایعات، کاهش مصرف منابع و کاهش اثرات بر محیط زیست تعریف می شود.

این ستاد چه نسبتی با سازمان محیط زیست قرار دارد؟

ستاد از ابتدای فعالیت ارتباط همکاری با وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها، سازمان‌های همکار مانند وزارت کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، سازمان ملی بهره وری، سازمان استاندارد و... برقرار کرد و در حال حاضر با عضویت در کارگروه‌های ملی مانند کارگروه ملی پسماند کارگروه ملی تغییر اقلیم و کارگروه ملی گرد و غبار این همکاری ها پیگیری می شود.

دو طرح زیست‌محیطی تصفیه شیرابه و تولید کمپوست از پسماند در مراحل نهایی

برونداد این همکاری‌ها را کجا می‌توان رصد و ردگیری‌کرد؟

از طرح‌های موفق اجرا شده که ماحصل همکاری‌ها است می توان به افتتاح طرح تصفیه شیرابه اصفهان در اردیبهشت ماه سال جاری اشاره کرد. طرح‌های دیگر مانند طرح تصفیه شیرابه قزوین و طرح تولید کمپوست از پسماند شهری در سوادکوه نیز در مراحل نهایی هستند و به زودی راه اندازی خواهند شد.

در چه موضوعاتی از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان بهره برده‌ایم و در این راستا چه دستاوردی داشته‌ایم؟

شرکت‌های دانش بنیان در موضوعات مختلف مورد نیاز سازمان‌ها معرفی شده اند مانند ایجاد پاویون شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه مدیریت شهری در نمایشگاه شهریران و یا شناسایی و معرفی شرکت‌های دانش بنیان در پایش منابع طبیعی، حذف آلاینده های فرار آلی و مدیریت بو، مدیریت نخاله ساختمانی و معرفی آنها به سازمان محیط زیست و سازمان شهرداری ها و دهیاری ها وزارت کشور است.

دو طرح زیست‌محیطی تصفیه شیرابه و تولید کمپوست از پسماند در مراحل نهایی

در موضوعات زیست محیطی آیا موفق به انعقاد توافقنامه شده‌ایم؟ با چه ارزشی؟ در چه زمینه‌ای و با چه هدفی؟

یکی از اهداف ستاد، استقرار اقتصاد چرخشی در صنایع بزرگ کشور است. در این خصوص تفاهم نامه‌هایی با صنایع مانند کشت و صنعت کارون و پالایشگاه آبادان منعقد شده است.

طرح‌های پرچم‌دار ستاد محیط زیست معاونت علمی کدام است؟

فرآوری لجن تصفیه خانه فاضلاب شهری، استحصال عناصر از باطله‌های معدنی و تولید مواد ارزشمند از فرآوری پسماندهای کشاورزی از طرح‌های پرچم‌دار ستاد هستند.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه