اختصاص ۴درصد از درآمد مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها/ کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت سیزدهم توانست با سیاست‌گذاری‌های صحیح و افزایش درآمدهای مالیاتی از وابستگی کشور به درآمدهای نفتی بکاهد، گفت: ۴ درصد از درآمد مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها اختصاص دارد تا برای ارائه خدمات به مردم از آن استفاده می‌شود.

اسماعیل سیاوشی در گفت‌وگو با آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، در خصوص اقدامات دولت سیزدهم در حوزه اصلاح نظام مالیاتی کشور، اظهار داشت: در شرایطی که مردم همکاری لازم را در زمینه پرداخت مالیات دارند، درآمدهای مالیاتی در راستای ارائه خدمات به خود مردم به کار گرفته می‌شود.

وی افزود: سال گذشته از همین محل منابع به صورت کامل در اختیار شهرداری‌ها جهت ارائه خدمات شهری و توسعه زیرساخت شهری قرار گرفت؛ مثلا ۴ درصد از درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد تا برای ارائه خدمات به مردم از آن استفاده می‌شود؛ این روند، در واقع کمک به خود مردم است.

نماینده مجلس دوازدهم ادامه داد: مالیات در قالب مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش افزوده و... از افرادی که تمکن مالی دارند، دریافت و برای افزایش کیفیت ارائه خدمات به مردم به کار گرفته می‌شود؛ این به نحوی ایجاد عدالت اجتماعی و بازتوزیع ثروت در کشور است.

سیاوشی با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی یکی از منابع پایدار درآمدی برای دولت‌ها محسوب می‌شود، گفت: دریافت مالیات عادلانه از همگان از اهمیت بالایی برخوردار است و منافع زیادی برای کشور دارد؛ به طور مثال، با تکیه بر این درآمدها می‌توانیم به کنترل رشد نقدینگی در کشور اقدام کنیم.

درآمدهای نفتی باید در امور عمرانی و زیربنایی هزینه شود

وی ادامه داد: دولت سیزدهم اقدامات خوبی در زمینه اصلاح نظام مالیاتی کشور انجام داد، اما این بدان معنا نیست که الان نظام مالیاتی کشور کاملاً اصلاح شده است و همگان مالیات حقه می‌پردازند. باید این روندها ادامه یابد و تا ایجاد یک نظام مالیاتی همه‌گیر و عادلانه به تلاش خود در این زمینه ادامه دهیم.

عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کشور ما وابستگی به درآمدهای نفتی دارد که این امر مشکلاتی را برای اداره کشور به وجود می‌آورد. درآمدهای نفتی منابع پایدار درآمدی محسوب نمی‌شوند؛ از سوی دیگر، این منابع تنها به نسل ما تعلق ندارند و نباید برای امور جاری کشور از آن‌ها بهره ببریم. درآمدهای نفتی را باید در امور عمرانی و زیربنایی به کار بیندازیم.

کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی در دولت سیزدهم

سیاوشی گفت: دولت سیزدهم توانست از طریق سیاست‌گذاری‌های صحیح تا حدی از وابستگی کشور به درآمدهای نفتی بکاهد و افزایش درآمدهای مالیاتی را تحقق ببخشد. از این درآمدها در بخش‌های مختلف از جمله در حوزه بهداشت و درمان بهره بردیم.

وی ادامه داد: به نظرم، دولت بعدی که روی کار می‌آید، باید سیاست‌های دولت سیزدهم را ادامه دهد و به سامان برساند. در همین راستا، افزایش روابط با کشورهای همسایه و به فروش رساندن منابع نفت و گاز کشور باید در دستور کار باشد، البته تا جایی که امکان دارد باید از خام فروشی فاصله بگیریم و به تولید و صادرات فرآورده‌ها اقدام کنیم.

این نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: سامان دادن به موضوع مالیات از اهمیت بالایی برخوردار است که باید در دستور کار دولت بعدی قرار داشته باشد.

برای پرداخت مالیات در کشور فرهنگ سازی شود

سیاوشی خاطرنشان کرد: با وجود اقدامات خوبی که دولت سیزدهم در ارتباط با اصلاح نظام مالیاتی کشور صورت داد، هنوز هم بسیاری از افراد با درآمدهای کلان مالیات نمی‌پردازند. برای دریافت مالیات از همه متناسب با درآمدشان باید برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی بیان کرد: بسیاری از کشورها منابع نفت و گاز ندارند، اما به پشتوانه درآمدهای مالیاتی توانسته‌اند شرایط خوبی ایجاد کنند و کشورشان را اداره کنند؛ در این کشورها، مردم پذیرفته‌اند که باید به منظور تأمین هزینه مورد نیاز دولت برای اداره کشور مالیات بپردازند. نیاز است این فرهنگ‌سازی در کشور ما نیز انجام شود، به نحوی که مردم به صورت خودکار به پرداخت مالیات اقدام کنند.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه