افزایش ۶۴ درصدی پرداخت وام ازدواج در دولت رئیسی/۸۵ درصد متقاضیان تسهیلات گرفتند

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- مدیرکل توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه وضعیت پرداخت وام ازدواج در دولت شهید رئیسی ۶۴ درصد افزایش پیدا کرد، گفت: تا پایان سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۵۷ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شده و ۸۵ درصد متقاضیان وام خود را دریافت کردند.

مهدی متقی‌فر در گفت و گو با آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد با اشاره به هفته ازدواج و آمار ازدواج در سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: سال گذشته ۴۸۰ هزار واقعه ازدواج را شاهد بودیم که حدود ۷۵ درصد آنها دربازه سنی جوانی ۱۸ تا ۳۵ سال بودند.

وی درباره مقایسه آمار ازدواج سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ گفت: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۲۶ هزار واقعه ازدواج داشتیم که این عدد در سال ۱۴۰۲، تعداد ۴۵ هزار واقعه کاهش پیدا کرده است؛ البته درباره اعداد ازدواج و طلاق در فضای کارشناسی بحث هایی وجود دارد.

متقی فر افزود: مقایسه آمار طلاق در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، نیز نشان می دهد که آمار طلاق در این دو سال تعداد ۶ هزار واقعه طلاق کاهش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: در مورد اعداد ازدواج و طلاق، قضاوت ها با عدد خام و نرخ خام است؛ در مورد ازدواج و طلاق نمی توان تحلیل دقیقی داشت که آیا روند ما نزولی است یا خیر؛ بر اساس بحث پنجره جمعیتی که تعداد جوانان کم شده، طبیعی است که تعداد ازدواج هم کمتر می شود.

مدیرکل توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه طبیعی است که در یک بازه زمانی که تعداد افراد در سن ازدواج بالا می رود، آمار ازدواج هم بالا برود؛ یادآور شد: طبق تحلیل فرآیند ۱۰ ساله یک روند ثابتی در ازدواج را طی می کنیم؛ البته این دلیل نیست که در حوزه ادواج مشکل نداریم.

متقی فر با اشاره به اینکه چند شاخص برای این دو مقوله اجتماعی ازدواج و طلاق وجود دارد، گفت: در معاونت جوانان برای ازدواج و طلاق جوانان رصد تحولات ۱۰ ساله انجام داده ایم و دغدغه وزارت ورزش و جوانان این است که به دلیل محدودیت منابع و بودجه، نقطه زن عمل کنیم و اگر شهرستانی اوضاع بحرانی دارد، در آن شهرستان، سرمایه گذاری انجام شود.

وی با اشاره به وام ازدواج ۳۵۰ میلیون تومانی برای دختران زیر ۲۳ و پسران زیر ۲۵ سال، افزود: وضعیت پرداخت وام ازدواج در دولت سیزدهم ۶۴ درصد افزایش پیدا کرد که این دستاوردی خوب و کمک کننده بوده و در بسیاری از شهرستان ها، جوانان با همین وام ها زندگی خود را شروع کرده اند.

دبیر قرارگاه جمعیت با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۵۷ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شده و ۸۵ درصد متقاضیان وام خود را دریافت کرده اند، گفت: ۱۵ درصد مابقی نیز به دلایلی از جمله متناسب نبودن اعتبار بانک مرکزی با تعداد کسانی که می خواهند وام را دریافت کنند، یکی از مسائلی بود که سازمان برنامه و بودجه باید برای آن تدبیری بیندیشد.

متقی فر، ضامن را از دیگر مشکلات متقاضیان دریافت وام عنوان کرد و افزود: برخی متقاضیان درگیر سلیقه های مدیران هستند در حالیکه بانک ها مکلف هستند که فقط یک ضامن دریافت کنند، در برخی شهرستان ها حتی تا ۳ ضامن بر اساس سلیقه رئیس شعبه، دریافت شده است؛ که بانک های متخلف به بانک مرکزی معرفی می شوند و متقاضیان نیز می توانند شکایت های خود را از طریق سامانه بانک مرکزی اعلام کنند.

وی، پیگیری و رفع مشکلات را از وظایف معاونت جوانان عنوان کرد و گفت: عملکرد ما به گونه ای است که هر ماه از بانک مرکزی آمار وام ازدواج را پیگیری کرده و از طریق ستاد ساماندهی با ریاست استانداران، درصدد رفع مشکلات هستیم و نتایج خوبی هم تاکنون به دست آمده است.

افزایش ۶۴ درصدی پرداخت وام ازدواج در دولت رئیسی/۸۵ درصد متقاضیان تسهیلات گرفتند

دبیر قرارگاه جمعیت ادامه داد: اقدامی که در مجلس گذشته اتفاق افتاد و ارزشمند بود، استفاده سربازان از وام ازدواج و فرزندآوری بود که در صحن مجلس مصوب شد و در حال حاضر کسانی که سرباز هستند و یا سربازی نرفته اند هم می توانند وام ازدواج و فرزندآوری را دریافت کنند.

متقی فر با بیان اینکه تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ حدود ۴۰ هزار وام ازدواج پرداخت شده و حدود ۱۴۷ هزار نفر هم در صف انتظار هستند، گفت: اوایل سال مشکلات اعتباری در دستگاه ها وجود داشت اما امید است بعد از خرداد ماه، سرعت کار بیشتر شود.

وی درباره تاثیر ازدواج در فرزندآوری نیز خاطر نشان کرد: عوامل مختلفی در افزایش جمعیت تاثیرگذار هستند و اکنون حدود ۱۰ میلیون خانم و آقای در سن ازدواج و باروری داریم که اگر کمک کنیم نصف این تعداد ازدواج کنند و هر زوج، یک فرزند بیاورند ما از ۲.۵ درصد نرخ باروری رد می شویم و به میانگین مطلوب و بالاتر می رسیم.

به گفته مدیرکل توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان، به طور قطع ازدواج یک مقوله مهم در فرزندآوری و افزایش جمعیت است و تعداد فرزندان دوم به سوم و سوم به چهارم، نیز حدود ۵ درصد رشد پیدا کرده است و این تغییر رفتار در جامعه ما اتفاق افتاده و هم میهنان درک کرده اند که اگر فرزندان بیشتری داشته باشند می توانند آینده بهتری را رقم بزنند.

متقی فر با بیان اینکه هر چیزی وقت طلایی دارد و اگر از این زمان بگذرد، ازدواج و فرزندآوری سخت می شود؛ گفت: اگر بازه زمانی طلایی ازدواج که برای دختران ۱۹ تا ۲۳ و پسران تا ۲۵ سال است را از دست بدهند، ازدواج برایشان سخت می شود.

وی ادامه داد: باید مشوق ها به سمت ازدواج سوق پیدا کند، چرا که اگر ازدواج به موقع شکل بگیرد و پایدار باشد؛ مساله فرزندآوری نیز حل می شود.

مدیرکل توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره اجرای طرح وصال شیرین نیز گفت: این طرح برای ارزان سازی ازدواج جوانان است و افراد می توانند با قیمت کمتری خدمات ازدواج را دریافت کنند.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه