افشاگری، رکن جذاب فیلم مستند است

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- تهیه کننده مستند «تهران تایمز بیشتر می‌داند» که به سابقه بیماری روانی بنیامین نتانیاهو اشاره دارد گفت: افشاگری و بیان دست اول از ارکان جذاب فیلم مستند است که ما در این اثر تلاش کردیم همه این موارد را برای اثرگذاری بهتر و بیشتر در نظر بگیریم.

محسن کریمیان در گفت وگو با خبرنگار آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد اظهار کرد: یک مجموعه مستند دو قسمتی است. در هر قسمت یک پرونده در نشریه تهران تایمز روایت می‌شود که ابعاد بیل‌المللی پیداکرده و در رسانه‌های دیگر واکنش برانگیز و چالشی بوده است. دو پرونده‌ای که در این دو قسمت مطرح می‌شود، عبارتند از: افشاگری درباره سابقه بیماری روانی نتانیاهو و همچنین پشت پرده دلایل برکناری رابرت مالی (نماینده ویژه آمریکا در امور ایران).

وی افزود: اسناد و مدارک به‌وسیله تیم تهران تایمز دراختیار ما قرار گرفت. هرچند این اسناد همان مسائلی است که به صورت مکتوب، در دسترس همه قرار گرفته بود ولی ما در مستند تلاش کردیم با رصد واکنش‌های بین‌الملی و اضافه کردن تاریخچه، یک روایت جذاب برای آگاه شدن مخاطبان نسبت به این موضوع را ارائه بدهیم.

تهیه کننده مستند «تهران تایمز بیشتر می‌داند» گفت: قسمت اول با نام «جنون هسته‌ای» که به بررسی افشاگری مهم روزنامه «تهران تایمز» می پردازد از شبکه سه و مستند پخش شد و به‌زودی زمان پخش قسمت دوم آن اطلاع رسانی خواهد شد.

کریمیان در رابطه با چالش‌هایی که در ساخت مستند با آن مواجه شده گفت: روایت خلاقانه براساس این دو مقاله و همچنین آرشیویابی وقایعی که در این مستند به آنها پرداخته شده، به نوعی از چالش‌های ما برای ساخت این مستند محسوب می‌شود. در ساخت این مستند تلاش کردیم روایتی یکدست و مخاطب پسند داشته باشیم و با کنارهم قرارگرفتن این دو مورد با چالش‌هایی همراه بودیم.

مستند به دلیل زبان مخاطب پسند و امکان روایت دراماتیک وقایع، این امکان را دارد که مخاطب را تا حد بسیار زیادی درگیر موضوع کندوی گفت: به لحاظ موضوعی قطعا مستندی درباره این موضوعات ساخته نشده است اما به لحاظ فرمی این امکان وجود دارد که مستندهایی براساس رویکرد یک مقاله ساخته شود، به نظر من این موضوع می‌تواند بخشی از نقاط قوت یک مستند به حساب بیاید. اصلی‌ترین رکن مستند بخش تحقیق و پژوهش آن است و دسترسی به یک مقاله دست اول، قطعا بر جذابیت آن مستند خواهد افزود.

کریمیان در مورد افشاگری ساخت چنین مستندهایی بیان کرد: مستند به دلیل زبان مخاطب پسند و امکان روایت دراماتیک وقایع، این امکان را دارد که مخاطب را تا حد بسیار زیادی درگیر موضوع کند. افشاگری و بیان دست اول اطلاعات هم جزئی از این جذابیت است که ما در مستند خود تلاش کردیم همه این موارد را برای اثرگذاری بهتر و بیشتر در نظر بگیریم.

مستند «تهران تایمز بیشتر می‌داند» به کارگردانی مجتبی میناوند و تهیه‌کنندگی محسن کریمیان، به بررسی اسناد و مدارکی می‌پردازد که نشان‌دهنده بیماری روانی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است.

مهرماه سال ۱۴۰۲ در روزنامه تهران تایمز گزارشی مربوط به وضعیت و پرونده پزشکی نتانیاهو منتشر شد. در این گزارش براساس اسناد به‌دست آمده، تصریح شده است که نتانیاهو از بیماری روانی رنج می‌برد و براساس قانون صلاحیت تصدی مسئولیت ندارد.

در این مستند، یکی از اعضای حزب لاپید با ارائه پرونده‌های پزشکی نتانیاهو و همسرش، آن‌ها را فاقد صلاحیت لازم برای تصدی مشاغل دولتی معرفی می‌کند. دادگاه رژیم صهیونیستی پس از چندماه بررسی اسناد، قصد ورود جدی به این پرونده را دارد. با این حال، مقامات قضایی این رژیم با طرح این ادعا که بررسی بیشتر این پرونده ممکن است امنیت ملی اسرائیل را به خطر اندازد، مانع از رسیدگی به آن شده‌اند.

علاوه بر این پرونده، پرونده‌های متعدد دیگری از بنیامین نتانیاهو به‌دست آمده که همگی با نفوذ و رشوه یا اعمال تهدید، از دستورکار رسیدگی خارج شده است.

مستند «تهران تایمز بیشتر می‌داند» به نویسندگی سیدمرتضی حسینی، برای پخش به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی از شبکه‌های مختلف سیما آماده شده است.

محسن کریمیان، تهیه‌کننده مستند «تهران تایمز بیشتر می‌داند» در این رابطه گفت: از سال ۹۴ وارد مستندسازی شدم و در طول چند سال گذشته بیشترین تمرکز خودم را روی ساخت مجموعه مستندهای آرشیویی گذاشتم اما در سبک‌های دیگری هم مستند ساخته‌ام.

وی افزود: ایده اولیه این مستند از سمت اعضای تحریریه و به‌خصوص سردبیر این روزنامه به ما پیشنهاد شد. از همان ابتدا مشخص بود که قراراست روی چه مقالاتی کار کنیم؛ دو مقاله که اسم این نشریه را در رسانه‌های بین‌المللی سر زبان انداخته بود. این اتفاق برای ما هم جذاب بود و خیلی زود فهمیدیم محتوای موردنیاز برای ساخت مستندی جذاب را در اختیار داریم.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه