چگونه هورمون‌های شادی‌بخش را فعال کنیم؟

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- بر اساس پژوهش‌ صورت‌گرفته۵۰ درصد احساس شادی در زندگی به ما به ارث می‌رسد؛ اما کسب بقیه آن به خودمان بستگی و راه‌های آسانی برای شادشدن وجود دارد. تماس با عزیزان، انجام ورزش‌های مورد علاقه یا خوردن برخی خوراکی‌ها این احساس را به ما می‌دهد.

به گزارش گروه علم و آموزش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از وبگاه فرانسوی لو ژورنال دِ فَم (Le journal des femmes)، شاد بودن تا حدی در ژن‌های ما نوشته شده است: بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ میلادی در مجله علمی نِیچِر (Nature) منتشر شد، ۵۰ درصد از لذت زندگی به صورت ارث به ما داده می‌شود. اما برای ۵۰ درصد باقیمانده، می‌توان با تحریک آنچه هورمون‌های شادی می‌نامیم، خُلق خوب را پرورش دهیم.

چهار هورمون وجود دارد که می‌تواند در راه شادی به ما کمک کند: اِندورفین، دوپامین، سروتونین و اُکسی‌توسین. راه‌های آسانی برای افزایش مقدار این هورمون‌ها در بدن و ایجاد احساس شادی وجود دارد.

چگونه هورمون‌های شادی‌بخش را فعال کنیم؟

دکتر پاتریک لُمواین (Patrick Lemoine)، روانپزشک، توضیح داده است: برای فعال کردن اِندورفین، فقط ۲۰ دقیقه حرکت کنید و ورزش مورد علاقه خود؛ از جمله دوچرخه‌سواری، دویدن، شنا و سایر فعالیت‌های بدنی را انجام دهید. برخی خوراکی‌ها از جمله شکلات تلخ و فلفل چیلی نیز توانایی تحریک تولید اندورفین را دارند.

چگونه هورمون‌های شادی‌بخش را فعال کنیم؟

برای تقویت ترشح دوپامین، باید کارهایی را انجام دهید که ناحیه پاداش را در مغز فعال کند؛ این فعالیت‌ها عبارت‌اند از کمک به دیگران، مانند داوطلب شدن در یک انجمن، پیشنهاد کمک به یک فرد مسن برای خرید کردن، کمک به کودکان در انجام تکالیف، حمایت از دوستی که دچار مشکل است و فعالیت‌هایی از این قبیل.

چگونه هورمون‌های شادی‌بخش را فعال کنیم؟

برای تحریک ترشح اُکسی‌توسین، لازم است با دیگران در تماس باشید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید: از تماس تلفنی با عزیزان خود دریغ نکنید. وقت خود را با آن‌ها بگذرانید و کارهایی انجام دهید که برای آن‌ها شادی‌بخش است؛ مثلاً هدیه دادن، کیک پختن و اقداماتی از این قبیل.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه