اسرائیل با بحران امنیتی بی‌سابقه مواجه است/ «حریدیها» باید خدمت وظیفه انجام دهند

تهران - آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد - رئیس حزب کار رژیم صهیونیستی گفت که معافیت «حریدیها» (ارتدوکس های دینی) از خدمت وظیفه اجباری، این رژیم را با بحران امنیتی بی سابقه ای مواجه کرده است.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد به نقل از شبکه الجزیره، «یائیر گولان» امروز یکشنبه با بیان این مطلب افزود: تمهیدات گسترده معافیت از خدمت وظیفه اجباری برای حریدی ها، قانون برابری و همبستگی توده اسرائیلی ها در اسرائیل (سرزمین های اشغالی) را نقض و امنیت داخلی (این رژیم) را تهدید می کند.

وی در مخالفت با معافیت حریدی ها از خدمت نظامی اجباری افزود: کابینه اسرائیل باید همه اسرائیلی ها را ملزم به تحمل بار خدمت نظامی و امنیتی کند.

کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) ۲۲ خردادماه جاری، پیش نویس قانون معافیت حریدی‌ها از خدمت وظیفه را در مرحله اول تصویب کرد. این پیش نویس در مرحله بعدی برای بررسی به کمیته روابط خارجی و امنیت کنست ارائه می‌شود تا برای تصویب در قرائت دوم و سوم آماده شود.

به نوشته روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل»، منتقدان می‌گویند که این قانون «نرخ به کارگیری حریدی‌ها در ارتش را به کُندی افزایش می‌دهد که از منظر قانونی مشکل ساز است و نیازهای نظامی کنونی اسرائیل را برآورده نمی‌کند».

این قانون شامل کاهش سن معافیت از خدمت وظیفه اجباری برای «حریدی‌ها» به ۲۱ سال است؛ درحالی که سن معافیت هم اکنون ۲۶ سال است.

برای دهه‌ها، جوانان حریدی با ثبت نام در مدارس دینی برای مطالعه متون دینی و دریافت مهلت های تحصیلی مکرر یک ساله تا رسیدن به سن معافیت خدمت وظیفه اجباری، توانسته اند از خدمت وظیفه فرار کرده و مشمول معافیت شوند.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، موضوع معافیت صهیونیست های حریدی از خدمت وظیفه اجباری در طول دهه های گذشته در سرزمین های اشغالی همواره موضوع مناقشه گروه های سیاسی صهیونیست بوده است. اما نرفتن این افراد به خدمت نظامی همزمان با تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه و ناکامی ارتش اشغالگر در این منطقه، باعث تشدید بحث و جدل در این باره شده است؛ به طوری که احزاب سکولار رژیم صهیونیستی از حریدی ها خواسته اند در مسئولیت هزینه های جنگ مذکور، مشارکت داشته باشند.

در این پیوند، «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل اسفند سال گذشته ابراز نگرانی کرد که خودداری صهیونیست‌ها از انجام خدمت نظامی در ارتش، تهدیدی برای این رژیم و موجب تضعیف قدرت بازدارندگی راهبردی رژیم صهیونیستی است و افزود: مخالفت با خدمت نظامی در ارتش تهدیدی برای (رژیم) اسرائیل و اسرائیلی‌ها (صهیونیست‌ها) ایجاد کرده است و قدرت بازدارندگی استراتژیک آن را تضعیف می‌کند.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه