کاهش عوارض دیابت با تحقیقات جدید پژوهشگر دانشگاه تهران

تهران - آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد - یک پژوهشگر مرکز بیوشیمی بیوفیزیک دانشگاه تهران تحقیقاتی را در مورد دیابـت، عوامـل محرک و بازدارنده آن انجام داده است.

به گزارش گروه علم و آموزش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، سبک زندگی جدید و رژیم غذایی ناسالم تأثیر زیادی بر سلامت گذاشته است. بنابراین تلاش محققان برای کاهش مشکلات ناشی از این سبک زندگی بوده است و بنیاد ملی علم ایران هم از طرح‌های تحقیقاتی مرتبط با این موضوع به سبب اهمیت بالای آن، حمایت می‌کند.

اثر مهارکننده‌های سولفونامیدی و گلوکز بر ساختار و فعالیت آنزیم کربنیک انیدراز انسانی II و مطالعات ROS» عنوان طرح پسادکتری لقمان علایی است که با راهنمایی مراحم اشنگرف و حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.

علایی با مدرک دکتری تخصصی زیست‌شناسی سلولی و مولکولی - بیوفیزیک از دانشگاه تهران مرکز تحقیقات بیوشیمی بیوفیزیک درباره این طرح توضیح داد: آنزیم‌ها ساختارهای ویژه‌ای هستند که واکنش‌های مختلف را در سیستم‌های زنده پیش می‌برند. نقص یا کاهش فعالیت و عملکرد آنها در بافت‌های مختلف منجر به بروز علائم بیماری می‌شود.

وی افزود: تاخوردگی‌های نادرست، یک ویژگی و فرایند مشترک در تمام پروتئین‌هاست کـه پیوسته رخ می‌دهد. همچنین قندی‌شدن پروتئین‌ها فرایندی گسترده اسـت کـه سـاختار و عملکـرد پروتئین و سلول را مختل می‌کند.

کاهش عوارض دیابت با تحقیقات جدید پژوهشگر دانشگاه تهران

این محقق و پژوهشگر بیان کرد: این فرایند با ایجاد دگرگونی‌های گسترده در بافت‌ها، باعث به‌ وجود آمدن بیماری‌های آسیب‌زا و تحلیـل برنـده‌ای ماننـد دیابـت، اخـتلالات عملکـردی قلـب، اختلالات بینایی، نفروپاتی، ناهنجاری‌های عروقی و تصلب شرائین و پیری زود هنگام مـی‌شود.

علایی تصریح کرد: سالخوردگی، رشد جمعیت، چاقی، رژیم‌های غذایی ناسالم، شیوه‌های زندگی کم‌تحرک همـه از عوامل مؤثر در افزایش جهانی دیابت است. این عوامل و کاهش محدوده سنی مبتلایان بـه دیابـت به‌ویژه در کشورهای در حال توسـعه، تحقیق درباره این موضوع را ضروری می‌کند تا تحقیقـات پایـه در خصـوص دیابـت، عوامـل محرک و بازدارنده آن بی‌وقفه توسط پژوهشگران انجام شود.

وی تأکید کرد: همچنین، اکسـایش قنـدی پـروتئین‌ها از عوامـل اصلی ایجاد دیابت است و به نظر می‌رسد هر عاملی که با این فرایند تداخل داشته باشـد، مـی توانـد بر دیابت، پیچیدگی‌های آن و دیگر بیماری‌های وابسته به آن تأثیر بگذارد. این تحقیق با هدف مطالعه اثر مهارکننده‌های سولفونامیدی بر فرایند گلایکه شدن کربنیک انیدراز انسـانی؛ در حضـور و عـدم حضـور گلـوکز انجام شد.

علایی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش تعداد بیماران دیابتی در جهان، عدم وجود داروی اختصاصی برای درمان بیماری دیابت رتینوپاتی هچنین نقش بسزای مهار فعالیت آنزیم کربنیک انیدراز در درمان و کاهش علائم این بیماری در این طرح تصمیم گرفتیم به بررسی تأثیر مهارکننده‌های سولفونامیدی طراحی شده در حضور و غیاب گلوکز برای مهار فعالیت این آنزیم بپردازیم.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه