دولت آینده باید تجربه موفق هماهنگی میدان و دیپلماسی را دنبال کند

تهران-آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان گفت: تقویت محور مقاومت در منطقه همچنان باید در دستور کار سیاست خارجی ایران باشد و در این مورد تجربه موفق دولت سیزدهم مبنی بر هماهنگی کامل بین میدان و دیپلماسی باید دنبال شود.

محسن پاک آیین سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد در خصوص خطی مشی سیاست خارجی دولت چهاردهم اظهارداشت: با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری به نظر می‌رسد که در حوزه سیاست خارجی چنانچه دولت مردان آینده چه رئیس جمهور و چه وزیر امور خارجه، برخی از رویکردهایی که در دولت سیزدهم داشتیم و در دولت شهید رئیسی جواب داده را دنبال کنند به نظر می‌رسد که بتوانیم کماکان دستاوردهای خوبی را در سیاست خارجی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اولین رویکرد تقویت روابط با کشورهای همسایه در چهارچوب سیاست همسایگی به حساب می‌آید گفت: با توجه به اینکه ایران از ۱۵ کشور همسایه برخوردار است و بعد از چین بیشترین تعداد همسایه‌ها را دارد و با احتساب کشورهایی که با فاصله یک کشور با ما فاصله دارند در مجموع ۲۵ همسایه دور و نزدیک داریم.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان تصریح کرد: امیدواریم سیاست توجه به کشورهای همسایه و تقویت روابط با آنها کماکان در دستور کار سیاست خارجی دولت چهاردهم هم قرار داشته باشد. ایران با توجه به موقعیت خوب جغرافیایی که دارد می‌تواند از فرصت‌های خوب ترانزیتی و حمل و نقل با کشورهای دوست و همسایه در راستای تامین منافع ملی استفاده کند.

پاک آیین با بیان اینکه دومین رویکرد مناسبی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم وجود داشت نگاه به شرق بود، افزود: به لحاظ جغرافیایی کشورهایی که در شرق ایران و آسیا هستند از جمله چین، ژاپن و کره جنوبی و در مفهوم سیاسی آن کشورهایی که در مخالفت با غرب قرار دارند یا مخالف یک جانبگرایی غرب در دنیا هستند، هر دو گروه می‌توانند در قالب رویکرد به شرق در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرند.

سفیر پیشین ایران در زامبیا بیان کرد: نکته مهم دیگر مسئله حضور و نفوذ ما در غرب آسیا هست که بسیار هم امر مهمی به حساب می‌آید، حضور ایران در غرب آسیا موجب قدرتمندتر شدن ایران و کشورهای این حوزه شده است چرا که به طور مشترک در چهارچوب محور مقاومت با تروریسم، صهیونیسم، سلطه‌گری و مداخله غرب در امور داخلی این کشورها مقابله کرده‌ایم و توفیقات زیادی را هم به دست آوردیم.

پاک آیین اضافه کرد: تقویت محور مقاومت در منطقه همچنان باید در دستور کار سیاست خارجی ایران باشد و در این مورد تجربه موفق دولت سیزدهم مبنی بر هماهنگی کامل بین میدان و دیپلماسی باید دنبال شود.

وی گفت: نکته دیگر موضوع مذاکرات لغو تحریم‌ها است که جمهوری اسلامی ایران باید این مذاکرات را همچنان ادامه دهد و ترک نکند البته با هدف رفع تحریم‌ها، یعنی باید به صورت عزتمندانه به دنبال این باشیم که تعهدات خود را در قبال اجرای تعهدات طرف مقابل عملیاتی کنیم. هرچند که این طرف مقابل یا همان آمریکا است که با خروج از برجام میز مذاکره را ترک کرد و تعهدات خود را انجام نداد، اما در نهایت ایران همچنان باید تلاش خود را در مسیر لغو تحریم‌ها از طریق مذاکره و گفت و گو با طرف‌های مقابل را دنبال کند.

سفیر پیشین ایران در ازبکستان عنوان کرد: تقویت دیپلماسی اقتصادی هم به نظر می‌آید که بهتر است کماکان در رویکرد سیاست خارجی دولت آینده وجود داشته باشد و در یک دیپلماسی فعال برای بخش‌های خصوصی در کشورهای مختلف بسترسازی کنیم تا بتوانند ضمن دنبال کردن اهداف اقتصادی خود از طریق ارتباط دولت با دولت در سطح اقتصاد کلان مثل فروش نفت گاز میعانات و همچنین احداث خطوط ریلی و جاده‌ای بتوانیم بستر مناسبی را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای دوست فراهم آوریم.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه