مدیریت تشکل‌های خیریه حرفه‌ای و تخصصی شود

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت:موسسات و تشکل‌های خیریه باید برای اثرگذاری بیشتر در جامعه به سمت مدیریت حرفه‌ای و تخصصی، علمی‌شدن و رویکرد دانش‌بنیانی حرکت کنند.

به گزارش خبرنگار حج و اوقاف آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، حجت الاسلام احمد شرفخانی روز دوشنبه - ۲۱ خرداد- در نشست خبری نخستین جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری اظهار داشت: بسیاری از فعالیت های موسسات و تشکل های خیریه به دلیل غیر حرفه‌ای و غیر تخصصی بودن، اثربخشی خاصی در رفع نیازهای مردمی ندارند که باید با تغییر رویه به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: در صورتی که موسسات و تشکل‌های خیریه با تغییر رویه و حرکت در مسیر حرفه‌ای و تخصصی شدن گام بردارند مسایل مالی آنها نیز شفاف شده و همین امر تاثیر بسزایی در جذب نیکوکاران و خیرین دارد.

دبیر نخستین جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری بیان داشت: شفافیت‌های مالی علاوه بر جذب خیرین و نیکوکاران سبب کاهش هزینه‌ها شده و به نیازهای ضروری جامعه پاسخ و در نهایت اثرگذاری خاصی خواهد داشت.

شرفخانی اظهار داشت: تا زمانی که تشکل‌ها و موسسات خیریه به سمت حرفه‌ای و تخصصی‌شدن گام بر ندارند نیازهای ضروری جامعه نیز به صورت جدی پاسخ داده نخواهد شد. آموزش، برنامه‌ریزی و صدور مجوز های فعالیت سبب ایجاد یک رقابت سالم بر پایه یک رویداد علمی و فرهنگی تشکیل شده و به نیازهای ضروری جامعه را پاسخ خواهد داد.

وی اظهار داشت: اگر تشکل‌ها و موسسات خیریه بر پایه علمی و تخصصی حرکت کنند مردم نیز در مقابل می‌دانند که به چه موسسه یا تشکلی به چه روشی کمک کنند.

دبیر نخستین جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری در خصوص این جشنواره نیز گفت: این جشنواره با هدف تجلیل و قدردانی از تشکل‌های برتر فعال در سه محور خدماتی- حمایتی، عمران و آبادانی و توسعه زیست بوم احسان و نیکوکاری و ارائه نشان نیکوکاری ارائه خواهد شد.

مشارکت‌ مردمی مهمترین مولفه مطلوب یک حکومت است

محسن ولیئی معاون مشارکت‌های مردمی سازمان امور اجتماعی کشور و دبیرشورای سیاستگذاری این جشنواره گفت: یکی از مهمترین مولفه‌های یک حکومت مطلوب افزایش مشارکت های مردمی و بهره گیری از خدمات در عرصه های مختلف است که عرصه مسائل خیریه و تشکل های مردمی یکی از این مولفه‌ها است.

وی با بیان اینکه سازمان اجتماعی کشور تاکنون حدود ۱۱ هزار مجوز فعالیت برای تشکل های خیریه صادر کرده است، گفت: این‌گونه تشکل‌ها هم اکنون در عرصه مسائل مختلف از جمله امور خیریه، علمی و پژوهشی، میراث فرهنگی و غیره فعالیت دارند.

وی با قدردانی از برگزاری این جشنواره و ارائه نشان نیکوکاری برای تشکل های فعال برتر و اثر گذار گفت: از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره توسعه و بسترسازی برای نیکوکاران است.

دولت به تنهایی نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای جامعه باشد

محمدمهدی جعفری مدیرعامل بنیاد تعالی اجتماعی زندگی و دبیر کارگروه علمی و ارزیابی اولین جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری نیز گفت: به رغم همه تلاش‌های صورت گرفته امروزه بیش از گذشته باور داریم که دولت به تنهایی نمی‌تواند مسائل اجتماعی را حل کند.

مدیرعامل بنیاد تعالی اجتماعی زندگی با بیان اینکه امروزه بیش از هر زمانی نیازمند مشارکت هرچه بیشتر مردم تشکل ها و موسسات خیریه هستیم، افزود: مشارکت هر چه بیشتر مردم سبب تسهیل در امر پاسخ به نیازهای اجتماعی دارد.

مدیریت تشکل‌های خیریه حرفه‌ای و تخصصی شود

جعفری با تاکید بر اینکه برای پاسخ به نیازهای جامعه باید به سمت دانش بنیان شدن تغییر رویه دهیم، بیان داشت: هم اکنون تعداد موسسات و تشکل‌های خیریه که بر پایه مسائل علمی و دانش بنیان فعالیت کنند بسیار اندک است که امیدوارم برگزاری این جشنواره سبب تغییر رویه در تشکل‌ها و موسسات خیریه شود.

دبیر کارگروه علمی و ارزیابی اولین جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری اظهار داشت: موضوع حرکت بر پایه مسائل علمی بسیار مهم و جدی است زیرا امروز در دانشگاه‌های معتبر دنیا رشته مدیریت امور خیریه تدریس و آموزش داده می شود.

مدیرعامل بنیاد تعالی اجتماعی زندگی با بیان اینکه رشته مدیریت امور خیریه تدریس می شود، بلکه این حرکت به سمت مکانیزه شدن نیز پیش می رود، گفت: در این جشنواره بنا داریم تشکل ها و موسسات خیریه که بر اساس شاخص های خاصو علمی فعالیت می کنند را معرفی و تجلیل کنیم.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری با هدف ترویج و گسترش کار تخصصی و حرفه ای در فعالیت های نیکوکارانه، معرفی الگوهای برتر حوزه نیکوکاری و تجلیل از تشکل های خیریه برتر مهرماه امسال در تهران برگزار می شود.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه