مخبر ذزفولی: دانشگاه باید جسارت نوشتن کتاب‌های مرجع را بیابد

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- رئیس فرهنگستان علوم گفت: در دانشگاه هنوز به نوشتن کتاب مرجع عادت نکردیم. باید به سمتی برویم که جسارت نوشتن کتاب‌های مرجع در سطح جهانی را داشته باشیم و دیگران برای یادگیری یافته‌های جدید علمی به این کتاب‌ها مراجعه کنند تا نتیجه آن پیشرفت علمی و ترویج زبان فارسی به عنوان زبان علم شود.

به گزارش گروه علم و آموزش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از فرهنگستان علوم، محمدرضا مخبردزفولی در نشست مرجعیت علمی بر ارائه تعریف واحد از مرجعیت علمی تاکید و اظهار کرد: در اولین گام باید به نقطه مشترک در مرجعیت علمی و هدف از آن دست یافت و سپس به یک چارچوب مشترک رسید.

رئیس فرهنگستان علوم این را هم گفت که باید الگوی مرجعیت براساس مزیت بومی و ملی باشد و در این مسیر لازم است نظرهای علمی را در علوم تجربی، کاربردی و علوم انسانی در معرض دید جهانیان قرار داد و واهمه‌ای از بیان مباحثه‌ها و نظریه‌های اسلامی یا علوم انسانی نداشته باشیم. بر این اساس رقابت جهانی را نباید به هیچ عنوان کنار گذاشت؛ زیرا حضور در رقابت‌های جهانی به معنای پذیرفتن همه قواعد و ضوابط آنها نیست. بلکه باید نظریه‌های ما نیز در آنها گنجانده شود.

وی بر استفاده از تجربه مثبت بشری و ظرفیت تمدنی کشور تاکید کرد و گفت اگر این اقدام را انجام دهیم، می‌توانیم به نقطه بعدی برسیم.

به گفته رئیس فرهنگستان علوم هر دانشمندی که بخواهد زکات علم خود را نشر دهد، در حوزه‌های علمیه پرورش شاگرد مدنظر است و آن کسی که مرجع می‌شود و به سطوح بالا می‌رسد، کتاب یا حاشیه کتب می‌نویسد. البته همه علما و مجتهدین کتاب جدید ننوشتند؛ بلکه برخی خلاقیت‌ها و نوآوری‌هایشان را در قالب حاشیه کتب منتشر کرده‌اند، در واقع انتشار علم را با کتاب منتقل می‌کنند.

مخبردزفولی گفت:‌ انتشار علم در نظام دانشگاهی مانند حوزه‌های علمیه نیست و در کنار کتاب، مقاله نیز مدنظر است. در دانشگاه هنوز به نوشتن کتاب مرجع عادت نکردیم. پس این نقص ماست و باید به سمتی برویم که جسارت نوشتن کتاب‌های مرجع در سطح جهانی را داشته باشیم و دیگران برای یادگیری یافت‌های جدید علمی به این کتاب‌های مرجع مراجعه کنند تا نتیجه آن پیشرفت علمی و ترویج زبان فارسی به عنوان زبان علم شود. واقعیت این است که هم مقاله و هم کتاب باید مدنظر باشد.

وی با تاکید بر خلق ثروت اظهار کرد: بزرگترین خلق ثروت استادان دانشگاه، تربیت نیروی متخصصی است که به اداره کشور کمک می کنند و هیچ ثروتی قابل مقایسه با این ثروت نیست؛ به ویژه اگر تربیت نیروی انسانی متخصص واجد دوبال علم و ایمان باشد.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه