گرمای شدید ۵ میلیارد نفر را تحت تاثیر قرار داد

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- یک مرکز تحقیقات آب و هوایی در آمریکا گزارش داد که گرمای شدید از ۱۶ تا ۲۴ ژوئن (۲۷ خرداد تا چهارم تیر ماه) حدود پنج میلیارد نفر را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد به نقل از خبرگزاری آناتولی، موسسه «کلایمت سنترال» پنجشنبه اعلام کرد که انتشار آلاینده‌های ناشی از سوختن بنزین، گازوئیل و سوخت ۶۱۹ میلیون نفر را در هند و ۵۷۹ میلیون نفر دیگر را نیز در چین در معرض گرمای شدید قرار داد.

همچنین گرمای شدید بر ۲۳۱ میلیون نفر در اندونزی، ۲۰۶ میلیون نفر در نیجریه، ۱۷۶ میلیون نفر در بریل، ۱۷۱ میلیون در بنگلادش، ۱۶۵ میلیون در آمریکا، ۱۵۲ میلیون در اروپا، ۱۲۳ میلیون در مزکی، ۱۲۱ میلیون در اتیوپی و ۱۰۳ میلیون نفر در مصر تاثیر گذاشت.

مطالعات نشان می دهد که تغییرات آب و هوایی باعث می‌شود امواج گرما شدیدتر، طولانی‌تر و پرتکرارتر شوند و موج گرمای مرگباری که در سال ۲۰۲۳ در آمریکا و اروپا رخ داد، تقویت گردد.

همچنین با شتاب گرفتن تغییرات آب و هوایی، آسیای جنوبی خود را در خط مقدم نبرد با افزایش دما می‌بیند، با امواج گرمایی که زندگی، معیشت و اکوسیستم‌ها را ویران می‌کند و از سوی دیگر، آسیای شرقی نیز کم کم وارد شرایط بحرانی می‌شود.

در همین حال، ششمین گزارش ارزیابی هیأت بین‌دولتی تغییرات آب و هوایی با فوریت تأکید می‌کند که خطرات آب و هوایی سریع‌تر از حد پیش‌بینی شده در حال افزایش هستند.

این گزارش نشان می‌دهد که سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر در مناطق بسیار آسیب‌پذیر زندگی می‌کنند و کشورهای کم درآمد و کشورهای جزیره‌ای کوچک در حال توسعه به طور نامتناسبی تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. این مناطق بیشترین آسیب را متحمل می شوند، به طوری که نرخ مرگ و میر ناشی از رویدادهای شدید آب و هوایی ۱۵ برابر بیشتر از دیگر مناطق است.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه