تشکیل کارگروه تخصصی فقهی ذیل شورای فقهی/ استقرار ناظر شرعی در همه بانک‌ها

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تشکیل کارگروه تخصصی فقهی در قم به عناون بازوی کارشناسی شورای فقهی بانک مرکزی، از استقرار ناظر شرعی در همه بانک‌های کشور در آینده نزدیک خبر داد

به گزارش خبرنگار اقتصادی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، در هفتمین همایش مالی اسلامی با اشاره به تصویب دستورالعمل رمز پول ملی در شورای پول و اعتبار، اظهارداشت: به‌زودی رمز‌پول ملی عرضه خواهد شد.

وی در ادامه به ایجاد نهادها و ساختارهای جدید در نظام تصمیم‌گیری بانک مرکزی پرداخت و گفت: خوش‌بختانه حدود سه سال است که شورای فقهی بانک مرکزی به موجب قانون برنامه ششم توسعه به صورت رسمی راه‌اندازی شده است و ما باید برای نظام‌سازی در حوزه بانکداری اسلامی اقدامات زیادی انجام دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: یادی کنیم از مرحوم سید عباس موسویان چرا که ایشان از افراد بسیار خوش‌فکر و خوش‌نام و موسسان شورای فقهی بانک مرکزی بودند. اخیرا دستورالعمل شورای فقهی بانک مرکزی اصلاح شده به‌طوری که مصوبات این شورا لازم‌اجرا است و همچنین کارگروه تخصصی شورای فقهی در قم راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: موضوعاتی که شورای فقهی ارجاع می‌دهد در آن کارگروه تخصصی بررسی می‌شود و موضوعات آمده طرح در شورای فقهی بانک مرکزی می‌شود. قبلا در شورای فقهی چندین جلسه صرف بحث و بررسی کارشناسی یک موضوع می‌شد اما با تشکیل این کارگروه تخصصی این کارگروه به بازوی کارشناسی شورای فقهی تبدیل می‌شود.

صالح آبادی افزود: دبیرخانه شورای فقهی بانک مرکزی فعال شده و دستورکارها و موضوعاتی که شورای فقهی می‌خواهد درباره آن تصمیم‌‌گیری کند، مشخص شده و برای بررسی کارشناسی به کارگروه تخصصی ارسال شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به نظارت بر عملکرد بانک‌ها در حوزه اجرای مصوبات شورای فقهی گفت: مصوبات شورا در قالب چک لیست تنظیم و حوزه نظارت بانک مرکزی داده می‌شود تا این بخش علاوه بر نظارت بر سایر موارد بر اجرای مصوبات و ضوابط فقهی شورای فقهی بانک مرکزی نظارت کند.

وی همچنین از تعیین یک نفر به عنوان ناظر بر عملکرد بانک‌ها در حوزه فقهی خبر داد و گفت: با معرفی هیات مدیره و تایید بانک مرکزی یک نفر در هر بانک ناظر شرعی خواهد بود و در کمیته تطبیق مقررات بانک حضور خواهد داشت.

به گفته وی با حضور این افراد در بانک‌ها کمک می‌شود تا بانک‌ها به سمت موازین بانکداری اسلامی حرکت کنند.

صالح آبادی آموزش و ترویج را از دیگر برنامه‌های بانک مرکزی در این حوزه عنوان کرد و افزود: آموزش بانکداری اسلامی به کارکنان بانک‌ها در دستور کار قرار دارد و در همین راستا گواهی‌نامه حرفه‌ای بانکداری اسلامی تعریف می‌‌شود. به‌تدریج این کارها را توسعه می‌دهیم و تلاش می‌کنیم یکی از دغدغه‌های مراجع تقلید و علما که همان تطبیق علیات بانکی با موازین شرعی است، عملیاتی شود و این مسیری است که با کمک همه عزیزان دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام/

 

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه