عراق و سوریه تقویت همکاری‌های امنیتی را بررسی کردند

مشاور امنیت ملی عراق روز دوشنبه با سفیر سوریه درباره تقویت همکاری برای حفظ امنیت مرزهای میان دو کشور و پرونده اردوگاه آوارگان الهول گفت‌‌وگو کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق روز دوشنبه با «صطام جدعان الدندح» سفیر سوریه در بغداد دیدار کرد.

در این دیدار دو طرف موضوع تامین امنیت مرزهای بین دو کشور و پرونده اردوگاه مرزی الهول را بررسی کردند.

به نوشته خبرگزاری دولتی سوریه (سانا)، در این نشست مسئله خندق ساخته شده در امتداد مرز سوریه و عراق و تقویت آن با سیم خاردار و ابزارهای مدرن نظارت از جمله دوربین‌های حرارتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

الدندح افزود:  دو طرف به تقویت امنیت مرزهای مشترک، جلوگیری از نفوذ تروریست‌ها از طریق آنها و تبادل اطلاعات امنیتی بین دو کشور در این زمینه اهتمام دارند.

اردوگاه الهول، در ۱۵ کیلومتری مرزهای مشترک سوریه و عراق واقع شده و  بزرگترین اردوگاه عناصر داعش در عراق و سوریه محسوب می‌شود که تحت کنترل  نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) وابسته به آمریکا، قرار دارد.

در درگیری‌های نیروهای کرد وابسته به آمریکا برای بازپس‌گیری آخرین منطقه تحت کنترل داعش، هزاران نفر از اعضای داعش از صحنه این درگیری فرار کردند عناصر دستگیر شده داعش به مراکز بازداشت انتقال یافتند اما خانواده‌های آنها به الهول منتقل شدند.

اواخر اردیبهشت گذشته، «فرانک مک‌کنزی» فرمانده تروریست‌های آمریکایی در منطقه در سفری از پیش اعلام نشده به عراق رفت و یک روز بعد به سوریه سفر کرد و در جمع خبرنگاران از انتقال برخی خانواده‌های حاضر در اردوگاه الهول واقع در شمال شرق سوریه به کشورشان ابراز خشنودی کرد.

پس از آن بود که گزارش‌هایی درباره تصمیم دولت عراق مبنی بر انتقال ۱۰۰ خانواده عراقی از این اردوگاه به کشورشان منتشر شد که با واکنش‌های تند و مخالفت‌های سیاسی و مردمی عراق همراه شد. نمایندگان عراقی نیز اعلام کردند که اجرای این تصمیم منوط به موافقت پارلمان است.

بسیاری از ناظران، پتانسیل موجود در این اردوگاه را برای احیای مجدد داعش مناسب توصیف می‌کنند. در اردوگاه الهول، نزدیک به ۷۰ هزار نفر زندگی می‌کنند که اغلب آنها کودک و زن هستند گفته می‌شود که نزدیک نیمی از آنها عراقی هستند. اداره این اردوگاه، طی گزارشی که اوایل مهرماه گذشته منتشر شد، تایید کرد که در این اردوگاه نزدیک به ۴۰ هزار زن و کودک داعشی از ۵۳ کشور جهان به سر می‌برند. کشورهای اروپایی با بازگشت این اتباع خود به دلیل خطراتی که برای امنیت این کشورها دارند، مخالفت می‌کنند.

«نجم الجبوری» استاندار نینوی نیز خرداد ماه گذشته از درخواست رسمی این استان از دولت عراق مبنی بر عدم بازگشت خانواده‌های گروه تروریستی داعش به این استان خبر داد و تاکید کرد که نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی اجازه تخطی در اردوگاه «الجدعه» موصل را نمی‌دهند.

وی تصریح کرد: «اعتراض به بازگشت خانواده‌های داعشی به استان نینوی، تنها به ایزدی‌ها محدود نمی‌شود. ما با بازگشت خانواده‌های داعشی مخالفیم و درخواست مکتوب و رسمی در این زمینه را به دولت تحویل داده‌ایم».

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه