رمضانی: دامنه جایزه ادبی جلال آل‌احمد را افزایش می‌دهیم/ میزان جوایز در اختتامیه اعلام می‌شود

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به پیشتازی حوزه ادبیات در عرصه کتابخوانی، از تلاش وزارت ارشاد برای رسیدن به جایگاه مطلوب میزان جایزه ادبی جلال آل احمد خبر داد و گفت: مبلغ این جایزه در مراسم اختتامیه اعلام می‌شود.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، نشست خبری چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد امروز ۲۸ دی‌ماه با حضور علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، مریم بصیری، دبیر علمی جایزه ادبی جلال آل احمد و غلامرضا طریقی، دبیر اجرایی جایزه جلال آل احمد در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

حوزه ادبیات در عرصه مطالعه بین مردم پیشتاز است

در این نشست، علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به اهتمام برای برگزاری جایزه ادبی جلال آل احمد، اظهار داشت: این اهتمام مایه امید برای برگزارکنندگان و برگزیدگان است و خوشبختانه بر اساس نظرسنجی و پایش‌ها، حوزه ادبیات در عرصه کتاب و کتابخوانی پیشتاز است.

وی با بیان اینکه اگر حوزه ادبیات کم رونق باشد ناشران و نویسندگان به سمت آن نمی روند، گفت: استقبال از حوزه ادبیات نشانگر مطالبه مردم و خوانندگان و اهالی کتاب و کتابخوانی به این حوزه است. این امر را پیمایش‌هایی که در دستگاه‌های رسمی هم انجام می‌شود، اثبات می‌کند. چرا که دستگاه‌های متولی حوزه کتابخوانی در کشور، مدعی می‌شوند که حوزه ادبیات خواستار زیادی دارد و در مجموع فروش ادبیات حوزه پرطرفداری است و این برای ما به عنوان خانه کتاب ایران و سایر مجموعه‌های مرتبط مسؤولیت سنگینی را بر عهده می‌گذارد.

دامنه جایزه جلال آل احمد را افزایش می‌دهیم

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به جایگاه جایزه ادبی جلال آل احمد، خاطر نشان کرد: آنچه جایزه جلال را در این جایگاه قرار داده، بخشی به شخصیت جلال به ویژه حریت و آزادگی او در نوشتن بازمی‌گردد و بخشی توجه عمومی است. ما تلاش داریم دامنه این جایزه را افزایش دهیم. این اقدام توسط مجموعه خانه کتاب با اقداماتی که در هفته کتاب رونمایی شد، پیگیری می‌شود.

رمضانی ادامه داد: دامنه پیدا کردن جایزه جلال آل احمد، یعنی وقتی اثری موفق به دریافت این جایزه شد، آن را رها نکنیم. بلکه آن اثر را مورد نقد و بررسی قرار دهیم و به تعامل و پیگیری آن بپردازیم.

مبلغ جایزه جلال در مراسم اختتامیه مشخص می‌شود

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه با بیان اینکه موضوع داوری از مباحثی است که می‌تواند اختلاف برانگیز باشد، تصریح کرد: در این دوره داوران هم نقش مهمی داشتند تا بتوانیم آثار برتر را انتخاب کنیم که امیدواریم نتیجه عملکرد آنها مورد استقبال جامعه ادبی کشور قرار گیرد و نسبت به این موضوع ابراز امیدواری می‌کنیم. همچنین امسال در حاشیه نمایشگاه مجازی کتاب، نشست آسیب شناسی کتاب ادبی را با حضور داوران برگزار می‌کنیم و آسیب شناسی و به نوعی دامنه پیدا کردن به جایزه را از همین هفته آغاز خواهیم کرد تا بتوانیم در عرصه ادبیات عملکرد مطلبی داشته باشیم.

رمضانی همچنین درباره برپایی مراسم اختتامیه جشنوراه ادبی جلال آل احمد و همچنین مبلغ جایزه این دوره، گفت: تلاش دوره جدید در وزارت ارشاد این است که بتواند میزان جایزه را به حدمطلوب نزدیک کند. درباره جایزه فعلا اظهار نظر نمی‌کنیم و مبلغ آن در روز اختتامیه مشخص خواهد شد. اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در دوازدهم بهمن‌ماه برگزار می‌شود و در این مراسم آثار برتر معرفی و تجلیل خواهند شد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه